Menu Zavřít

EET na poslední chvíli. Připravena stále není více než polovina obchodníků

26. 2. 2017
Autor: ČTK

Téměř 60 procent obchodníků v Česku není připraveno na zavedení elektronické evidence tržeb (EET) od 1. března. Tzv. autentizační údaje si do dnešního dne vyzvedlo zhruba 106,5 tisíce maloobchodníků a velkoobchodníků z celkového čtvrt milionu. Přibližně 145 tisíc obchodníků tak nechává zavedení EET na poslední chvíli.

Podle prodejců pokladních systémů je na vině neznalost podnikatelů i přístup Finanční správy, která vydala pozdě zpřesňující pravidla. Do startu druhé fáze EET zbývají dva pracovní dny. Finanční správa již dříve uvedla, že u druhé vlny nebude její přístup tak benevolentní, jako u první vlny.

„Odhadujeme, že na EET je kompletně připraveno asi 20 procent prodejen,“ uvedl Roman Mazák, předseda Družstva CBA, které sdružuje 950 prodejen. Čtyřicítka vlastních či franšízových obchodů sítě podle něho na EET přejde bez problémů.

Nejasný zákon

Připraveno na EET je zhruba 2900 družstevních obchodů COOP a většina prodejen data již zasílá. Skupina investovala do pokladních systémů již dříve, nyní šlo hlavně o úpravu software. „Kdybychom měli stanovit náklady, tak se v čase jednalo o zhruba 70 tisíc korun na pokladní místo,“ uvedl mluvčí skupiny Lukáš Němčík.

Podle obchodního ředitele společnosti Bizerba Martina Dvořáka není části podnikatelů jasné, co musí udělat pro to, aby splnili všechny podmínky týkající se EET. „V praxi se často setkáváme s podnikateli, kteří si myslí, že objednání pokladního systému zahrnuje nejenom samotnou instalaci, ale právě i vyzvednutí autentizačních údajů. Když přijede technik pokladnu nainstalovat, bývají podnikatelé velmi překvapeni, že tomu tak není,“ řekl Dvořák. To je podle něj důvod tak vysokého počtu obchodníků, kteří si autentizačních údaje nevyzvedli.

Prodejci pokladen si stěžují, že chybí výklad zákona pro některé situace. Například podle provozního ředitele Storyous Petra Filipce není jasné, co evidovat jako výrobu, která EET ve druhé vlně nepodléhá, a co jako prodej.


V EET jsou nedostatky. Přečtěte si o nové vlně:

EET podruhé aneb Radost pro čtvrt milionu

 V prodejně Albert v Galerii Butovice vyměňovali pokladny kvůli EET v noci 30. ledna.

„Je až neuvěřitelné, že se to děje znovu - identický scénář jako týden před první fází. Ze strany Finanční správy po celou dobu slyšíme apely na podnikatele, aby přípravu na EET řešili včas. O to ironičtější je, že směrem k vývojářům tato instituce vydá zpřesňující pravidla až těsně před startem druhé fáze,“ dodal Michal Wantulok z firmy Dotykačka.

Velké řetězce s přechodem na EET problémy nemají, i ty ale řeší nejasnosti. „Potýkáme se s nejednoznačným výkladem zákona, nesouladem s metodickými pokyny - například označení provozovny na webových stránkách i v případě, že na webu nelze zboží zakoupit a je zde pouze prezentováno,“ uvedl mluvčí dm drogerie Jiří Peroutka. Obchody dm drogerie spustily EET ve středu.

Ve vietnamštině

Na EET se připravují i vietnamští prodejci, podle provozovatele pokladního systému Markeeta Hynka Pášmy je poptávka z jejich strany značná. „Celý náš produkt jsme kompletně přeložili, ve vietnamštině tedy nabízíme pokladny, administrační webové rozhraní i celou dokumentaci,“ uvedl.

Do EET se zapojí i 37 tisíc on-line prodejců. Např. módní e-shop Vemzu.cz vyčíslil náklady na přípravu v řádech desítek tisíc korun. „Problémy zatím neregistrujeme. Abychom lidem zpříjemnili nákupní proces a zbytečně je nemátli, v e-mailu s potvrzením objednávky nabídneme link na EET účtenky, kde budou všechny kódy a náležitosti,“ uvedl majitel e-shopu Michal Do Viet Anh.

BRAND24

Autentizačními údaji se rozumí přihlašovací údaje na portálu správce daně, které jsou primárně tvořeny uživatelským jménem a heslem. Finanční správa dlouhodobě apeluje na podnikatele, aby si je vyzvedli co nejdříve. Od poloviny února jsou na územních pracovištích FÚ rozšířené úřední hodiny. Podnikatelé mohou získat všechny informace na webu etrzby.cz.

Nepřehlédněte komentář Pavla Párala:

Zvonění do druhého kola EET

Ilustrační foto

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).