Černá ovce Amazonu. Rozvoz potravin pokulhává

Pavel Michl 27. dubna 2016, 08:00  -  mic
27. dubna 2016, 08:00

Internetový prodejce Amazon úspěšně expanduje v posledních letech do řady oborů od oblečení po technologie. Rozvoz potravin, který firma zahájila v domovském Seattlu v roce 2007, se ovšem ke zdařilým byznys plánům zatím řadit nemůže.

AmazonFresh, jak se program oficiálně nazývá, lze po devíti letech provozu v mnoha ohledech označit za zklamání. Společnost ho nejprve v Seattlu testovala sedm let, než ho v roce 2013 rozšířila i do dalších měst v USA. Zatím tedy pouze do Kalifornie, New Yorku a Philadelphie. Minulý rok zamířil AmazonFresh také do Londýna.

Očekávala se přitom mnohem výraznější expanze. Některé hlasy dokonce AmazonFresh označovaly za zabijáka tradičního prodeje potravin. Přesto dnes má Amazon podíl na prodeji potravin v USA jen 0,8 procent a je na trhu až na dvacáté pozici, daleko za vedoucím Wal-Martem s 17procentním podílem.

Tvrdá konkurence

Příčin neúspěchu, které uvádí server businessinsider.com, je několik. Amazon sliboval nízké ceny potravin, stejně jako tomu je u jeho knih a elektroniky. Ty ovšem dosud nepřišly. Potraviny jsou zbožím podléhajícím rychlé zkáze a vyžadující zvláštní zacházení, což možnost snižovat ceny ztěžuje.

Navíc Amazon čelí mnoha konkurentům, loni se do byznysu vrhl také Google. Mnozí z nich dokážou rozvážet potraviny ve velkých městech levněji. V roce 2014 AmazonFresh zavedl placené roční členství za 299 dolarů (přes 7 tisíc korun) umožňující bezplatné doručení u objednávek nad 50 dolarů. Nabízí k tomu sice tříměsíční zkušební dobu zdarma a přístup k dalším službám, ale zákazníky vysoká cena spíše odrazuje.

Například kalifornský Instacart si ročně účtuje 149 dolarů za rozvoz zdarma u objednávek přesahujících 35 dolarů. Google Express stojí ročně 95 dolarů, ale ke každé objednávce si fakturuje tři dolary namísto pěti.

Wal-Mart jde jinou cestou

Překážkou pro Amazon je také geografie. Rozvoz potravin dává větší smysl hlavně v hustě osídlených oblastech, které však již Amazon z velké části obsadil. Rozšíření do méně zalidněných lokalit bude náročnější.

Jednička trhu Wal-Mart rozjíždí odlišný podnikatelský plán než Amazon. Otevírá kiosky pro vyzvedávání objednaných potravin na parkovištích a tvrdí, že dosáhne do vzdálenosti pěti mil od domovů 70 procent Američanů. V současnosti jeho výdajové kiosky jsou zhruba na 200 místech v téměř třiceti městech. A stále jich přibývá.


Čtěte dále:

Konkurence pro Netflix. Amazon láká na tvůrce Top Gearu a nižší cenu

Konec dělby práce? Applu nebo Tesle specializace nevyhovuje

Nejvěrohodnější značkou světa je Disney, Apple pátý

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít