Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

Úkol na pět set let. Plavba klíčová pro ruský obchod skončila zdárně

Daniel Deyl 09. října 2017, 08:55  -  Daniel Deyl
09. října 2017, 08:55

Severomořská cesta oživuje ruské naděje na ovládnutí Arktidy. Může to proměnit svět k nepoznání.

Když třísetmetrový tanker Christophe de Margerie přistál počátkem posledního srpnového týdne v jihokorejském přístavu Porjong, pro příznivce ekonomické globalizace to byl prima den. Loď postavily jihokorejské firmy, doma je v přístavu Sabetta v ruském Obském zálivu, kde ji vlastní tamní Sovkomflot; jmenuje se po tragicky zahynuvším šéfovi francouzské ropné společnosti Total a do Koreje vezla norský zkapalněný zemní plyn.

Právě tak dobrý den to byl pro fandy mořeplavby: tanker urazil cestu z Norska za devatenáct dní, přičemž klíčovou část cesty z ruského přístavu Novaja Zemlja absolvoval za šest a půl dne. Co víc, neměl s sebou jako doprovod ledoborec, což dosud bylo pro lodi plující trasou řečené Severomořské cesty nemyslitelné.

Posledně jmenovaný fakt je trochu zkalen skutečností, že loď má klasifikaci Arc7, což znamená, že je sama de facto ledoborcem; ale triumfem svého druhu taková cesta přesto zůstává.

Daleko největší radost však měli Rusové, především ti, jimž leží na srdci osud Severomořské cesty coby nástroje všeobecného ekonomického oživení jejich země.

Trasa vedoucí Severním ledovým oceánem byla dosud nejvíce využívaná za sovětských dob, kdy tamní provoz dosahoval objemu až 6,58 milionu tun ročně (v roce 1987). Po radikálním útlumu v 90. letech přišel pozvolný růst až na 1,46 milionu tun v roce 2013, ale po něm zase pokles; v loňském roce takto absolvovalo celou cestu z Evropy do Asie jen 40 tisíc tun nákladu.

Celý článek čtěte v aktuálním vydání týdeníku Euro, které vychází 9. října. V elektronické verzi ke stažení na www.alza.cz/euro.



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 1.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nabídka ropy roste na rekordní úrovně
O kolik se od ledna zvýší důchody?
Jak poznat české padělané bankovky a koruny?
Jak moc je zdraví nebezpečný život on-line?
Jak je to s platbou zdravotního pojištění v penzi?
Auta
Jaguar E-Type, Range Rover a Land Rover Series I: Za…
Práva poškozených při dopravní nehodě: Krácení odškodnění pro nepřivolání policie
Za řídítky KTM 790 Duke: Skalpel, prosím
Peugeot veze do Paříže koncept nového kupé. Bude to nástupce slavné 504?
Srovnání: Audi e-tron je větší než I-Pace a EQC, ale má nižší dojezd a je pomalejší
Technologie
Je Windows 10 build 17763 finální vydání? Novinky na všech „insiderských“ úrovních
Půjčujete si od rodiny a přátel? 3 důvody, proč raději ne!
AMD vydalo 45W mobilní Ryzeny s grafikou Vega. Notebooky s nimi ale zatím chybí
Tržní podíly výrobců GPU za Q2 2018: Aktualizace, údaje pro Radeony byly chybné
12. Mezinárodní den proti DRM. Kampaň upozorňuje na negativní dopady ochran
Hry pro příležitostné hráče