Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Ministerstvo průmyslu poradí, jak podnikat na vnitřním trhu EU

Ministerstvo průmyslu a obchodu zve na cyklus regionálních seminářů Vnitřní trh EU z…

7 bodů, jak vybrat to správné MBA studium a nenaletět

Každý, koho zajímá celoživotní vzdělávání nebo jehož kariérní metou jsou manažerské…

Hledáte vysokou školu s jistotou uplatnění v oboru? Zaměřte se na studium cestovního ruchu!

Vystudovat vysokou školu se u nás stalo prakticky nutností, kdo nemá titul, na toho je…

Úkol na pět set let. Plavba klíčová pro ruský obchod skončila zdárně

Daniel Deyl 09. října 2017, 08:55  -  Daniel Deyl
09. října 2017, 08:55

Severomořská cesta oživuje ruské naděje na ovládnutí Arktidy. Může to proměnit svět k nepoznání.

Když třísetmetrový tanker Christophe de Margerie přistál počátkem posledního srpnového týdne v jihokorejském přístavu Porjong, pro příznivce ekonomické globalizace to byl prima den. Loď postavily jihokorejské firmy, doma je v přístavu Sabetta v ruském Obském zálivu, kde ji vlastní tamní Sovkomflot; jmenuje se po tragicky zahynuvším šéfovi francouzské ropné společnosti Total a do Koreje vezla norský zkapalněný zemní plyn.

Právě tak dobrý den to byl pro fandy mořeplavby: tanker urazil cestu z Norska za devatenáct dní, přičemž klíčovou část cesty z ruského přístavu Novaja Zemlja absolvoval za šest a půl dne. Co víc, neměl s sebou jako doprovod ledoborec, což dosud bylo pro lodi plující trasou řečené Severomořské cesty nemyslitelné.

Posledně jmenovaný fakt je trochu zkalen skutečností, že loď má klasifikaci Arc7, což znamená, že je sama de facto ledoborcem; ale triumfem svého druhu taková cesta přesto zůstává.

Daleko největší radost však měli Rusové, především ti, jimž leží na srdci osud Severomořské cesty coby nástroje všeobecného ekonomického oživení jejich země.

Trasa vedoucí Severním ledovým oceánem byla dosud nejvíce využívaná za sovětských dob, kdy tamní provoz dosahoval objemu až 6,58 milionu tun ročně (v roce 1987). Po radikálním útlumu v 90. letech přišel pozvolný růst až na 1,46 milionu tun v roce 2013, ale po něm zase pokles; v loňském roce takto absolvovalo celou cestu z Evropy do Asie jen 40 tisíc tun nákladu.

Celý článek čtěte v aktuálním vydání týdeníku Euro, které vychází 9. října. V elektronické verzi ke stažení na www.alza.cz/euro.



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 1.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Banky loni poskytly hypotéky za více než 220 miliard. Hypotéky již nezdražují
Daně 2019: kdy podat a kdy zaplatit?
Jaké přílohy je třeba dodat k daňovému přiznání k dani z nemovitosti?
Zvýšení stravného a cestovních náhrad za pohonné hmoty v roce 2019
Kdo vlastní naše mobilní operátory?
Auta
Škoda Scala je o 70 tisíc dražší než Rapid. Jak si ale…
Mercedes-Benz v ČR opět jedničkou
Videodojmy: Ford Mustang Bullitt
Galerie: Podívejte se, jak v průběhu času rostly ledvinky na BMW řady 7
Nejvíce a nejméně prodávané značky na evropském trhu v roce 2018: VW je suverénní
Technologie
Google bude čelit další pokutě. Evropská komise vynese verdikt nad reklamním monopolem
Definitivní konec. Letos zemřou poslední dvě podporované řady Windows 10 Mobile
Sapphire vyrábí Radeony RX 570 se 16GB pamětí GDDR5. Kvůli těžbě kryptoměn
Čeští operátoři: Kdo je vlastní, kolik mají klientů a jak vydělávají?
Microsoft pozastavuje testování raných verzí aplikací [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče