Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Je to tak, nové byty jsou levnější než ty staré

Koupě bytu je investicí na mnoho let nebo taky pro několik generací. Protože se u nás…

Vysoká škola podnikání a práva nabízí spoustu zajímavých bakalářských a magisterských oborů

Pokud přemýšlíte o vysokoškolském vzdělání, atraktivní studijní bakalářské a magisterské…

Přední evropští politici v Praze řešili problémy demografického vývoje populace a varovali před další ekonomickou krizí

V pražském DOXu proběhla konference „Výzvy EU 2018“. Přední evropští politici a tuzemští…

Třímiliardové turbo. Ťok přivezl do Pardubic úplatek kvůli dálnici D35

 Weikert 12. července 2017, 15:12  -  Petr Weikert
12. července 2017, 15:12

Na středeční návštěvu Pardubického kraje s sebou ministr dopravy Dan Ťok přivezl s nadsázkou řečeno výpalné. A ne málo, skoro tři miliardy korun. Peníze stát použije na stavbu dálničních přivaděčů a obchvatů vesnic. Bez investice kraj nechtěl podpořit státem prosazovanou takzvanou jižní trasu dálnice D35, tedy klíčové komunikace propojující východ a západ země.

Verzi memoranda o vzájemné spolupráci kraje a ministerstva dopravy rozšířenou právě o 2,7 miliardový dárek, podepsal s ministrem Ťokem hejtman Martin Netolický. Zatímco pro Netolického je to politické vítězství, pro stát nezbytná nutnost.

Stavba D35 se totiž neúměrně vleče. Když memorandum o spolupráci, tehdy ještě bez peněz na opravu a stavbu přilehlých silnic, podepisoval s krajem někdejší ministr dopravy Milan Šimonovský, oznámil, že celá dálnice bude stát někdy v letech 2013-2014. Až na mimoúrovňovou křižovatku v Opatovicích s napojením na dálnici D11 se ale dodnes stavět nezačalo a termín dokončení dálnice se posunul hodně za rok 2020.

Do Mohelnice je cesta daleká…

Pro kraj je státní investice naopak vítaným zpestřením, protože finanční nouzí netrpí. Loňský rok skončilo jeho hospodaření v bezmála půlmiliardovém plusu.

Zdržení dálnice v poslední době způsobily potíže s posudky na životní prostředí, jejichž proces mělo Česko obecně špatně nastaveno a EU kvůli tomu odmítala proplatit miliardové stavební projekty. První dva úseky dálnice D35 z Opatovic do Časů a Ostrova ale získaly výjimku vlády a nemusely znovu usilovat o kompletní posudek o vlivu stavby.

Pro stavbu v Pardubickém kraji jsou už vykoupeny téměř všechny pozemky, a proto letos začal archeologický průzkum. Ministerstvo odpravy očekává, že do konce roku by mohlo být dokončeno i výběrové řízení na dodavatele stavby.

„Jsem přesvědčen, že D35 se měla stavět už mnohem dříve. Je to škoda, byli jsme brzděni neplatným posudkem EIA a dalšími věcmi. Na druhé straně jsem rád, že jsme postoupili tak daleko, že zahájíme v tomto roce dva úseky. Fakticky jsme je již zahájili, neboť archeologický průzkum je první fáze stavební činnosti,“ uvedl Ťok.

Za peníze státu by měl Pardubický kraj vybudovat obchvat Rokytna a Dašic na Pardubicku, modernizovat silnice II/358 mezi Českou Třebovou a Litomyšlí a upravit komunikace II/360 mezi Ústím nad Orlicí a Litomyšlí. Modernizovat se bude i silnice II/312 v úseku Choceň - České Libchavy - Žamberk. Nejdražší bude spojnice Vysokého Mýta a Chocně, která bude sloužit i jako obchvat Chocně, pokud by novostavba byla ekonomicky a pozemkově příliš náročná, modernizovaly by se dosavadní silnice do Chocně.

Vizualizace dálnice D35 v úseku Opatovec - Staré Město

Podle Netolického by nová dálnice i přivaděče měly pro investory zatraktivnit odlehlé oblasti regionu, zejména Svitavsko a Moravskotřebovska. „Už nyní vidíme zájem investorů tam, kde bude vést dálnice. Stávající silniční síť ale zdaleka neodpovídá zátěži, která tam vznikne,“ řekl Netolický. Navazující komunikace na D35 by měly vznikat současně s dálnicí.

Trasa dálnice je v Pardubickém kraji rozdělena do osmi úseků. Podle Ťoka je možné, že se některé, například kolem Vysokého Mýta, budou stavět dřív, než k nim dospěje úsek předchozí, aby se ulehčilo dopravě ve městě. Některé části východně od Svitav na Mohelnici by se podle úvah ministerstva dopravy mohly stavět jako projekty veřejně-soukromého partnerství (PPP). „Postupně docházejí peníze z Operačního programu Doprava 2, takže nad tím přemýšlíme, neboť nebude dostatek národních ani evropských zdrojů,“ vysvětlil ministr.

Zhotovitelé staveb úseků Opatovice - Časy a Časy - Ostrov by měli být vybráni podle Ťoka v září. Staveniště se budou předávat postupně, jak budou úřady vydávat stavební povolení. Naprostá většina pozemků je již vykoupená. Do soutěže na výstavbu se na jeden úsek přihlásilo 15, na druhý 14 zájemců, většinou sdružení stavebních firem. Kromě českých se o zakázku ucházejí společnosti z Řecka, Itálie, Kazachstánu či Turecka.

Dále čtěte:

Kraje za miliardy od státu zlepší dopravu či zaměstnanost

Evropská komise schválila Česku dopravní projekty za sedm miliard

Na mýtném se vybralo meziročně o 6,5 procenta více. Na dálnicích jezdilo více kamionů

Měření rychlosti na D1 nabralo další zpoždění. ÚOHS zrušil tendr



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Víkend bude sváteční, ale pro většinu z nás bez volna navíc
Změny klimatu vs. české léto
Kdy budou dokončeny opravy na dálnicích II
Kdy začít nakupovat na Vánoce?
Zájem o úvěry na bydlení v září lámal rekordy
Auta
Co dělat, když na silnici nouzově přistává letadlo?…
Lynk & Co míří do závodů WTCR. Časem nabídne také ostrý sedan s výkonem přes 500 koní
I druhá generace Dacie Duster dostala verzi pick-up. Zatím neoficiálně
Vyberte nejlepší auta roku 2019 a vyhrajte ceny za 200 000 Kč
Test BMW M140i: Příliš krásné loučení
Technologie
Kolik litrů je galon a jak se převádí stupně Celsia na Fahrenheita? Google poradí
Nový typ ochrany proti Spectre v2 ve Windows 10 v1903 srazí negativní dopady na výkon
Xiaomi za pár dní uvede Mi Mix 3. První mobil s 10 GB RAM a podporou 5G
Správná věc udělaná napůl. Windows 10 umožní odinstalovat více integrovaných aplikací
AMD už prý má funkční vzorky Radeonů s 7nm GPU Navi. Údajně „vypadají dobře“
Hry pro příležitostné hráče