Mýty o očkování a pochybná medicína: Facebook a Google přidají v osvětě - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Mýty o očkování a pochybná medicína: Facebook a Google přidají v osvětě

,
Mýty o očkování a pochybná medicína: Facebook a Google přidají v osvětě
Zdroj: Archiv MF

Americká společnost Google již nebude zobrazovat reklamy na nedostatečně podložené či experimentální medicínské metody. Internetový gigant tak reaguje na případy oslepnutí po stále neodzkoušené terapii kmenovými buňkami. Facebook na své stejnojmenné sociální síti a na instagramu spouští kampaň s cílem poskytnout více relevantních informací o očkování. Technologické společnosti tak učinily další krok ke zvýšení své společenské odpovědnosti.

Ačkoliv Google jmenuje jen terapii kmenovými buňkami, nové opatření se dotkne také reklam na jakoukoliv léčbu, která nevychází z vědeckých základů nebo je nedostatečně otestovaná. „Zaznamenali jsme zvýšený počet podvodníků, kteří se snaží zneužít pacienty nabízením neotestovaných terapií,“ uvedla společnost v prohlášení.

Google zároveň varoval, že tyto způsoby léčby často vedou k závažnému poškození zdraví. List The Washington Post v této souvislosti poznamenal, že terapie kmenovými buňkami způsobila několika pacientům slepotu. Americký úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FED) v červenci nařídil uzavřít jednu z klinik poskytujících tuto léčbu, celé odvětví ale ve Spojených státech zůstává značně neregulované.

Má být očkování proti spalničkám povinné?

Další z internetových gigantů, společnost Facebook, začátkem září oznámil, že na svých sociálních sítích spouští nové funkce tak, aby byly ověřené informace o očkování a vakcínách snadněji dostupné. Jedná se o pokračování kampaně, kterou firma zahájila již na jaře. Facebook mimo jiné nepřijímá reklamu obsahující falešné informace o očkování, upozaďuje skupiny a stránky, kde se tyto informace šíří, a také nabízí více osvětových informací.


Boj proti spalničkám: Německo chce pokutovat rodiče neočkovaných dětí


Zásadní role internetových firem v šíření pravdivých informací si je vědoma i Světová zdravotnická organizace (WHO), která s Facebookem na kampani spolupracuje. „Hlavní technologické společnosti mají vůči svým uživatelům zodpovědnost – zajistit fakta o vakcínách a zdraví,“ uvedl ředitel WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus. „Bylo by skvělé, kdyby se všechny sociální sítě a vyhledávače spojily, a zvýšily tak efekt,“ dodal.

Technologická společnost Amazon již v březnu stáhla ze své streamovací platformy Prime „dokumentární“ filmy, které byly natočeny odpůrci očkování. Učinil tak po tlaku ze strany amerických zákonodárců. Ve Spojených státech i v Evropě klesá proočkovanost populace, což vede k šíření nemocí, které již byly na ústupu.

V srpnu ztratila Česká republika, Velká Británie, Řecko a Albánie status zemí bez spalniček. Během první poloviny letošního roku zaznamenala WHO více případů spalniček než za celý loňský rok. V Česku bylo letos nahlášeno více než 580 případů. Podle Romana Prymuly, předsedy České vakcinologické společnosti České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyněho, u nás proočkovanost populace klesla pod 90 procent. Hranice, při níž nemoc v populaci necirkuluje, je přitom 95 procent.

Přečtěte si také:

Boj proti spalničkám: Německo chce pokutovat rodiče neočkovaných dětí

Očkování a autismus: vědci vyvracejí tvrzení o škodlivosti vakcinace

Odpor k očkování ohrožuje lidstvo. Milionům úmrtí se dá předejít, uvádí WHO

Proti pandemiím chřipky. Google podpořil univerzální vakcínu

Dobrá zpráva pro muže. Čeští lékaři tvrdí, že rakovinu prostaty vyléčí u 99 procent pacientů

Jen pro vyvolené. Pojišťovny nechtějí platit genovou terapii

Nemorální sliby. Zázračný lék na rakovinu neexistuje, varují onkologové

Ohodnoťte tento článek
Diskuze