Nečekaný zabiják: bezkontaktní autoklíče mají v USA na svědomí desítky obětí - Euro.cz

Přihlášení

Nečekaný zabiják: bezkontaktní autoklíče mají v USA na svědomí desítky obětí

, adk,
Nečekaný zabiják: bezkontaktní autoklíče mají v USA na svědomí desítky obětí
Zdroj: Profimedia.cz

Řidiči si většinou s riziky souvisejícími s bezkontaktními klíči spojují především odcizení vozu. Ve Spojených státech ale bojují s jiným nebezpečím – oxidem uhelnatým, který je od roku 2006 zodpovědný nejméně za 28 bizarních úmrtí. Dalších 45 osob se přiotrávilo. Spíše než plynu jsou ale tito lidé oběťmi vlastní roztržitosti – po příjezdu do garáže nevypnuli motor a od vozidla odešli.

Bezkontaktní klíče usnadňují život. Člověk s nimi na dálku odemkne auto, nastartuje nebo vypne motor. Klíč nemusí být dokonce ani v autě. S technologií má ovšem zjevně problém část řidičů, kteří se nejspíš spoléhají na to, že motor bez klíče prostě zhasne sám.

Výfukové plyny, zejména jedovatý oxid uhelnatý, pak naplní garáž případně i celý dům zapomnětlivého řidiče. Toto opomenutí stálo život už vice než dvě desítky lidí, píše list The New York Times. „Po 75 letech za volantem byl můj otec zvyklý, že když vyndá klíčky z vozu, motor zhasne,“ řekl listu syn jedné z obětí, Doug Schaub.

Americká administrativa si je problému vědoma a již v roce 2012 se pokusila zavést regulaci na federální úrovni. Narazila ovšem na odpor ze strany automobilek. Nařízení stále nebylo uvedeno do praxe, navzdory extrémně nízkým nákladům na provedení. Například automobilka General Motors uvedla, že softwarové řešení, které by umožnilo automatické vypnutí motoru, by vyšlo na pouhých pět dolarů (107 korun) za upravený klíč. Americké úřady náklady odhadly na půl milionu dolarů ročně pro celý automobilový průmysl. „Jsme přesvědčeni, že eliminace možných rizik ospravedlňuje tyto náklady,“ uvedl úřad v prohlášení.


Budoucnost na silnici: počítače budou hlavně parkovat, řízení zůstane lidem

Na autonomním parkování pracuje Jaguar Land Rover.


V současnosti problém řeší někteří výrobci automobilů sami. Liší se tedy automobilka od automobilky, dokonce i model od modelu.

Bezkontaktní klíče mají i jiné problémy. V roce 2007 například zaměstnanec Toyoty ujel přes 400 kilometrů bez toho, aby měl bezkontaktní klíč s sebou.


Více ze světa motorů čtěte na webu Autobible


Na Floridě na riziko spojené s oxidem uhelnatým upozorňují i hasiči. Kromě osvětové kampaně také rozdávají hlásiče a cedule s nápisem „Oxid uhelnatý zabíjí. Zhasli jste motor?“ pro vylepení v garážích. Od startu kampaně se jim povedlo snížit počet případů otrav téměř o třetinu.

V Česku se ročně otráví oxidem uhelnatým až 1500 lidí. Zemře zhruba každý desátý otrávený člověk. „Statistiky Českého statistického úřadu uvádí, že úmrtím končí v posledních letech zhruba 110-140 případů za rok. Celosvětové statistiky však jsou o něco příznivější. Nemocniční mortalita ve velkých souborech pacientů z Česka i zahraničí je zhruba 2,5-3 procenta,“ řekl předseda Centra hyperbarické medicíny Městské nemocnice v Ostravě Michal Hájek.

Příčinou otravy jsou nejčastěji vadné nebo zastaralé plynové spotřebiče nebo špatný stav komína. „Velké množství otrav oxidem uhelnatým má na svědomí právě ucpaný komín. Měl by tedy procházet pravidelnou revizí, stejně jako samotné plynové spotřebiče. Dle našich statistik je však kontrolována a pravidelně servisována pouhá třetina,“ řekl Roman Švantner, produktový manažer společnosti Enbra, která se zabývá servisem vytápěcích a ohřívacích systémů.

Dále čtěte:

Úzké jízdní pruhy a parkovací místa. Obezita postihla i auta

Selhání modrých zón: ani držitelé karet nenajdou místo k parkování

Video smrtelné nehody autonomního vozu dokazuje naprosté selhání techniky i procesů v Uberu

Smrtelná nehoda autonomního vozu Uber


Diskuze