Před 14 lety naposledy vzlétl Concorde

24. října 2017, 06:24 - adk
24. října 2017, 06:24

Concorde: stroj, který zkrátil cestování přes Atlantik o polovinu, byl na komerční linky zařazen už v roce 1976. Cestujícím sloužil 27 let, až do roku 2003. Vaz mu zlomila tragická nehoda na předměstí Paříže, vysoké provozní náklady i 11. září.

Vývoj stroje začal již v šedesátých letech. Společnými silami se na něm podíleli Britové a Francouzi. Jejich národní dopravci British Airways a Air France tak byli jedinými aerolinkami, které zařadily stroj do své flotily. Na trase mezi Evropou a Amerikou létalo celkem 20 Concordů.

Concorde: chlouba letectví

Provoz těchto nadzvukových strojů se celou doby potýkal s ekonomickými problémy. Na palubu se vešlo pouze sto cestujících. Cestu mezi kontinenty sice zvládl za tři a půl hodiny, ovšem spálil při tom dvojnásobek paliva než Boeing 747.

Tupolev Tu-144
Stroj, který byl vyvinut v 70. letech v Sovětském svazu. Jako první civilní letoun překonal rychlost zvuku. V roce 1977 začalo letadlo přepravovat cestující na trase Moskva - Alma Ata. Stroje tohoto typu přepravily během 55 letů celkem 3 284 osob. Tupolev trpěl obdobnými problémy jako Concorde. Náklady na údržbu byly obrovské a spotřeba na kilometr a cestujícího byla téměř 10krát vyšší než u Tu-154. Lety byly pozastaveny po nehodě při zalétávání nového typu Tu-144D v roce 1978 a nebyly již nikdy obnoveny. Celkem bylo vyrobeno 16 strojů a jeden zůstal nedokončen.

Zdroj: cs.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-144

Posledními pomyslnými hřebíčky do rakve civilní nadzvukové dopravy se staly dvě tragické události. V roce 2000 se Concorde na letu AF 4590 dvě minuty po startu zřítil na hotel na předměstí Paříže. Zahynulo všech 109 lidí na palubě. O rok později přišlo 11. září, po kterém se celá letecká doprava ocitla v krizi a concordy létaly s obsazeností menší než 50 procent.

Poslední stroj dosedl na letišti Hearthrow 24. října 2003.

Dále čtěte:

Létající auta „útočí“. Podívejte se na budoucnost dopravy

NASA vyvinula nástupce concordu. Nedělá „vlny“

Ve stopách Concordu. Nadzvuková civilní letadla se vracejí



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 9 | Průměrné hodnocení: 2.33

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zdražil vám dodavatel elektřinu? Máte právo bezplatně odejít
Na co si dát pozor při pojištění auta před cestou do zahraničí
Co obnáší práce finančního poradce? Doba prodejová skončila
Konstantní symboly: co který znamená a proč je už nepotřebujeme?
V práci se řeší problémy v kuchyňce. Začátek konce
Auta
J.D. Power: Nejkvalitnější nové auto je Porsche 911, ze…
Smrtelné nehodě Uberu se podle policie dalo zabránit, kdyby se operátor nedíval „na televizi“
Elektrický Volkswagen je teď absolutně nejrychlejší na Pikes Peak. Slaví také Bentayga
Test ojetiny: BMW X5 (E70) může být hodně drahá legrace
Retro: Mazda RX-7 je mezi sportovními auty unikát už 40 let
Technologie
Tip: Google Earth na mobilech a v mobilu změří vzdálenost i plochu
Katapult do vesmíru. Startup chce na orbitu vystřelovat rakety bez paliva
Šachy v čipsetech. Intel prý možná zruší či odloží Z390, AMD také svůj Z490 zapíchlo
Odvážný krok. Edge pro Android v základní výbavě obsahuje Adblock Plus
Tohle je nejmenší počítač na světě. Vejde se vám za nehet
Hry pro příležitostné hráče