Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Výnos z dražby sběratelské kolekce „Muži 28. října“ získají váleční veteráni a děti po úrazech

Unikátní sběratelská kolekce „Muži 28. října“ vytvořená na počest 100. výročí vzniku…

Na internetu můžete díky PayU a Google Pay platit na jedno kliknutí

Budoucnost online plateb na internetu je v jednoduchosti. Zákazník chce zaplatit snadno a…

Kávovar JURA je tradice v moderním obalu

Pokud se řekne švýcarská přesnost, zřejmě si jako první představíte švýcarské hodinky,…

Před 14 lety naposledy vzlétl Concorde

24. října 2017, 06:24 - adk
24. října 2017, 06:24

Concorde: stroj, který zkrátil cestování přes Atlantik o polovinu, byl na komerční linky zařazen už v roce 1976. Cestujícím sloužil 27 let, až do roku 2003. Vaz mu zlomila tragická nehoda na předměstí Paříže, vysoké provozní náklady i 11. září.

Vývoj stroje začal již v šedesátých letech. Společnými silami se na něm podíleli Britové a Francouzi. Jejich národní dopravci British Airways a Air France tak byli jedinými aerolinkami, které zařadily stroj do své flotily. Na trase mezi Evropou a Amerikou létalo celkem 20 Concordů.

Concorde: chlouba letectví

Provoz těchto nadzvukových strojů se celou doby potýkal s ekonomickými problémy. Na palubu se vešlo pouze sto cestujících. Cestu mezi kontinenty sice zvládl za tři a půl hodiny, ovšem spálil při tom dvojnásobek paliva než Boeing 747.

Tupolev Tu-144
Stroj, který byl vyvinut v 70. letech v Sovětském svazu. Jako první civilní letoun překonal rychlost zvuku. V roce 1977 začalo letadlo přepravovat cestující na trase Moskva - Alma Ata. Stroje tohoto typu přepravily během 55 letů celkem 3 284 osob. Tupolev trpěl obdobnými problémy jako Concorde. Náklady na údržbu byly obrovské a spotřeba na kilometr a cestujícího byla téměř 10krát vyšší než u Tu-154. Lety byly pozastaveny po nehodě při zalétávání nového typu Tu-144D v roce 1978 a nebyly již nikdy obnoveny. Celkem bylo vyrobeno 16 strojů a jeden zůstal nedokončen.

Zdroj: cs.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-144

Posledními pomyslnými hřebíčky do rakve civilní nadzvukové dopravy se staly dvě tragické události. V roce 2000 se Concorde na letu AF 4590 dvě minuty po startu zřítil na hotel na předměstí Paříže. Zahynulo všech 109 lidí na palubě. O rok později přišlo 11. září, po kterém se celá letecká doprava ocitla v krizi a concordy létaly s obsazeností menší než 50 procent.

Poslední stroj dosedl na letišti Hearthrow 24. října 2003.

Dále čtěte:

Létající auta „útočí“. Podívejte se na budoucnost dopravy

NASA vyvinula nástupce concordu. Nedělá „vlny“

Ve stopách Concordu. Nadzvuková civilní letadla se vracejí



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 9 | Průměrné hodnocení: 2.33

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Zdražil váš dodavatel? Právě teď můžete bezplatně odejít
Jak si vyřídit výpis z katastru nemovitostí online?
Příspěvek na péči může měsíčně dělat i přes 15 000 Kč. Kdo má na něj nárok?
Lucemburčané si odchodem do penze pohorší nejméně
Jak banka rozhodne, jestli vám dá, nebo nedá půjčku?
Auta
Právě vychází časopis Motocykl 12/2018
Elektrobusy EKOVA Electron s ultrarychlým nabíjením
Seat Tarraco není čistý klon Kodiaqu. K Allspace má blíž (první dojmy)
Srovnání tříválců: Ford Focus 1.0 EcoBoost vs Opel Astra 1.0 Turbo vs Peugeot 308 1.2 PureTech
BMW představuje prototyp nového boxeru s oldschoolovým designem
Technologie
Intel odhalil architekturu Sunny Cove pro procesory Ice Lake. A plán, co přijde po ní
Telegram zlepšil jazykovou podporu. Jak aktivovat komunitní český překlad?
Telefony porostou. Příští rok bude nejvíce těch s 6″ displeji a většími
GTA V nikdy nebylo levnější. Hru pro PC můžete mít za hubičku
Honor má nové logo. Podobné jako Huawei, ale v barvách Twilight
Hry pro příležitostné hráče