Motory severokorejských raket mohou pocházet z Ukrajiny

14. srpna 2017, 14:50 - čtk
14. srpna 2017, 14:50

Úspěšný vývoj strategických raket umožnil Severokorejcům nákup mohutných raketových motorů na černém trhu, které mohou pocházet z ukrajinské továrny s historickými vazbami na ruský raketový program. Napsal to dnes americký list The New York Times (NYT) s odvoláním na informace zbrojních analytiků a amerických tajných služeb. Kyjev tvrzení amerického listu důrazně odmítl.

Nová zjištění mohou podle newyorského listu vysvětlit, jak se mohlo Severní Koreji tak rychle podařit raketu vyrobit po sérii těžkých nezdarů, z nichž některé mohla způsobit americká sabotáž severokorejského výrobního řetězce nebo kybernetický útok. Podle Mezinárodního ústavu pro strategická studia (IISS) Pchjongjang v posledních dvou letech po neúspěších změnil podobu raket i dodavatele komponentů.

Prezident Donald Trump za zdroj hospodářské a technické podpory KLDR označuje jen Čínu, připomíná list. O Ukrajině nebo Rusku se nezmínil. Analytici, kteří studovali fotografie vůdce Kim Čong-una při inspekci raketových motorů, dospěli k závěru, že jsou odvozeny od modelů RD-250, jež poháněly sovětské rakety. Motory jsou tak silné, že jedna raketa dokáže mezi kontinenty přepravit deset jaderných hlavic.


Zešílel Kim? Ani ne, ale přeskakuje Trumpovi. Přečtěte si komentář Lubomíra Hegera


Američtí experti se podle The New York Times zaměřují na závod v ukrajinském městě Dnipro (dříve Dněpropetrovsk), které leží nedaleko fronty oddělující postavení ukrajinských jednotek a proruských separatistů. Za studené války tato továrna vyráběla ty nejsmrtonosnější sovětské rakety, včetně mohutného modelu SS-18. I po rozpadu SSSR továrna zůstala důležitým dodavatelem ruské armádě.

Po svržení proruského ukrajinského prezidenta Viktora Janukovyče v roce 2014 ale Moskva zrušila zakázky na modernizaci svých raket a továrna je v problémech. Zápolí s nesplacenými dluhy a nízkou pracovní morálkou. Experti věří, že právě odtud pocházejí motory RD-250, které v červenci poháněly dvě první mezikontinentální strategické rakety KLDR.

„Motory pravděpodobně přišly z Ukrajiny, zřejmě ilegálně. Otázka je, kolik jich (Severokorejci) mají a zda jim Ukrajina nyní pomáhá,“ řekl americkému listu analytik IISS Michael Elleman.

Podle ruských zdrojů jde o závod Južmaš, založený v Sovětském svazu v roce 1944. Továrna na svém webu uvádí, že se nikdy nepodílela, nepodílí ani nebude podílet na přenosu jakékoli nebezpečné technologie mimo ukrajinské území. Američtí experti ale podle The New York Times tomuto ujištění nevěří.

Tvrzení amerického listu dnes odmítl i šéf ukrajinské bezpečnostní rady Oleksandr Turčynov. Ukrajina podle něj nikdy do Severní Koreje nedodávala zbraně ani zbrojní technologie. Informace západních médií je lživá, vyprovokována byla nejspíš ruskými tajnými službami, řekl Turčynov agentuře Interfax-Ukrajina. Moskva tak podle něj chce zakrýt vlastní podíl na severokorejských jaderných a raketových programech.

USA nemají žádné důkazy, že by nynější ukrajinská vláda Petra Porošenka věděla, co se v továrně děje, a měla nad tím kontrolu. Jak se motory dostaly do KLDR, zůstává záhadou, konstatoval americký list.

Čtěte také:

Kam dopadne příští atomovka? V posledních letech se scénáře mění

Strach ze sousedů? Vyřeší to jaderné zbraně

Válka s KLDR není na spadnutí, scénáře ale existují

Komentář: Jak nám svět drobet zvlčel


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
9 rizikových suvenýrů, které si raději z dovolené nevozte
10 ekologických „kazítek“, která prodražují provoz auta
Kvíz: Poznáte tato auta podle fotografie?
Češi si s GDPR neví rady, až 65 % e-shopů stále není připraveno
Hypoték se poskytuje méně. Proč?
Auta
Video: Podívejte se, jak se má správně řídit staré Porsche …
Na návštěvě Jaguar Land Rover Classic Centre v Essenu. Tak trochu jiný „showroom“
Obytný VW California slaví 100 000 exemplářů vyrobených v továrně v Hannoveru
Hamburk zavírá dvě ulice dieselům, lidé čekají chaos. Totální nesmysl, tvrdí odborník
Škoda Karoq má dalšího sourozence. Nový Volkswagen Tharu ale nemíří jen do Číny
Technologie
Technologie VDC-M: ztrátová komprese obrazu mezi GPU a displejem bude i v mobilech
Jak si může důchodce zvýšit příjmy?
Cnews FM: Kelly Family Link je v Česku, Zuckerberg byl v Evropském parlamentu [podcast]
Kvíz: Smartphony jsou si čím dál víc podobné. Dokážete je od sebe rozeznat?
Osmijádrové procesory Coffee Lake mají spotřebu 80 nebo 95 W, Intel prozradil TDP
Hry pro příležitostné hráče