Kauza Studénka: soud osvobodil všech deset obžalovaných

07. prosince 2017, 10:27 - čtk
07. prosince 2017, 10:27

Novojičínský soud dnes zprostil viny všech deset lidí, kteří byli obžalováni z obecného ohrožení kvůli železničnímu neštěstí ve Studénce z roku 2008. V důsledku tragédie zemřelo osm lidí, zraněno jich bylo 95. Zproštění viny požadovali obhájci obžalovaných.

Soudce během zdůvodnění osvobozujícího rozsudku řekl, že se přesně neví, proč most spadl a neprokázalo se, že by skutek spáchali právě obžalovaní. Podle něj v tom nemá jasno ani většina expertů a soudních znalců, které soud během devítiletého procesu vyslýchal. Zproštění viny požadovali obhájci obžalovaných.

Obžalovaným za obecné ohrožení hrozily tresty od tří do šesti let vězení. „Abychom obžalované mohli uznat vinnými, museli bychom vědět, proč most spadl. Můžeme se nyní jen domýšlet, ale nevíme to. Také skuteční odborníci se jen domnívají. Co se tam stalo, není proto jasné,“ řekl soudce Jaromír Pšenica. Odmítl argument jednoho ze znalců, podle nějž pád mostu zavinil souhrn celé řady pochybení. „Pochybení musíme pojmenovat, nemůžeme říci tak obecně,“ uvedl předseda senátu.

Dorazili jen tři obžalovaní

Dnešní hlavní líčení vyvolalo velký zájem médií. Do soudní síně dorazili i někteří pasažéři, kteří nehodu přežili. Naopak jsou přítomni jen tři z deseti obžalovaných. Ostatní se omluvili a jednání se konalo v jejich nepřítomnosti.

Naděžda Tomčíková, předsedkyně občanského sdružení Comenius 2008, která před lety vlakem cestovala a jako zdravotní sestra byla mezi prvními, kdo zraněným pomáhal, vyjádřila v České televizi nad rozsudkem rozpaky. „Tam těch pochybení bylo prohlášeno tolik a najednou vina není … je to jako v blázinci,“ řekla Tomčíková v ČT.

Nehoda se stala 8. srpna 2008. Na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo 95 cestujících, z toho devět těžce. Někteří mají doživotní následky.

Obžalováni byli tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět zaměstnanců subdodavatele - firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, jenž měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.

Přečtěte si také:

Železnice chtějí bourat nádraží


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Daňová poradna: nejčastější dotazy
Předdůchod a daně: kdo, co, jak a kolik?
Sever proti Jihu I: ekonomické srovnání Korejí
Kdy musí studenti odevzdat daňové přiznání?
10 příkladů, kdy můžete, nebo nemůžete uplatnit slevu na manželku
Auta
Basový koncert: Svezli jsme se legendární lokomotivou t 478…
Nové generace Porsche 911 budou mít volant a udrží si základní filozofii modelu
Škoda Kodiaq vs. Hyundai Santa Fe: Zatopí korejská novinka českému bestselleru? Asi ne
Diesel se do Porsche Cayenne přeci jen vrátí. Zatím se ale neví, kdy
Život po životě: 70 let repasí a výroby výměnných náhradních dílů (nejen) na škodovky
Technologie
Opera 52 beta: hromadné akce s otevřenými weby a efektivnější blokování reklam
MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming – zlatý střed mezi GTX 1070 a GTX 1080 (uživatelská recenze)
Čínská konkurence na trhu pamětí je tu. Firma Xi’an UniIC začala prodávat moduly DDR4
Desky formátu Mini-STX by se mohly vyrábět i pro procesory AMD, zvažuje to ASRock
Který notebook vybrat? Poradíme s levnými, mainstreamovými i herními modely
Hry pro příležitostné hráče