K žalobě na Volkswagen a Škodu kvůli dieselgate se chce připojit tisíc Čechů

18. září 2017, 12:38 - čtk
18. září 2017, 12:38

Počet lidí, kteří se v Česku chtějí připojit k žalobě na automobilky Volkswagen a Škodu Auto kvůli tzv. dieselgate, se zvýšil přes víkend o 300 na téměř 1000. Oznámila to společnost Safe Diesel, která žadatele o odškodnění sdružuje. Automobilky tvrdí, že motoristům žádná škoda v souvislosti s pořízením a provozem aut s dieselovým motorem, který je schopný obcházet emisní měření, nevznikla.

Zájem o podání žaloby o odškodné 220 tisíc korun spustila informace z minulého týdne, že Safe Diesel shromáždil 600 žalob o odškodnění. „Ve dne v noci zpracováváme smluvní dokumentaci a předpokládáme, že ještě dnes dosáhneme hranice jednoho tisíce fyzických i právnických osob, které chtějí dosáhnout spravedlivého vyrovnání s výrobci automobilů,“ uvedl František Honsa z advokátní kanceláře BBH, která žadatelům poskytuje právní služby.

Aféra vypukla před dvěma lety, kdy americké úřady zjistily, že značky koncernu VW, včetně Škody, k motorům TDI s emisní normou Euro 5 instalovaly software, který uměl rozpoznat homologační měření emisí a upravit režim motoru tak, aby testem prošel. V běžném provozu však byly emise vyšší. Celkově se problém dotkl 11 milionů aut, z toho 1,2 milionu škodovek. V Česku se týká asi 165 tisíc aut, ze dvou třetin značky Škoda.


Německá debata o spalovacích motorech:

V hlavní roli spalovací motor. Kampaň v Německu zasáhla hysterie


Safe Diesel s.r.o. vznikla s cílem zastupovat české majitele dotčených vozů a žádat pro ně odškodné, které dosud koncern vyplatil pouze americkým spotřebitelům. Požadovanou výši kompenzace na jeden vůz Safe Diesel zvýšila z původních 125 tisíc korun na téměř dvojnásobek. Firma má dostat 25 procent z částky, kterou pro majitele aut vymůže.

Ve Spojených státech dostane většina z téměř 600 tisíc majitelů dotčených koncernových dieselů odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (zhruba 130 až 255 tisíc korun). Od této výše se odvíjí i výpočet požadované kompenzace od Safe Diesel. V Evropě je vzhledem k rozdílné legislativě obtížné pro jednotlivé státy nebo Evropskou komisi odškodné od koncernu vymáhat.

Čtěte také:

Němci už nekupují diesely, prodejci bojují o přežití

Křižáci bojující proti dieselu. Nepohodlná organizace je financována nejen z Bruselu

Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zdražil vám dodavatel elektřinu? Máte právo bezplatně odejít
Na co si dát pozor při pojištění auta před cestou do zahraničí
Co obnáší práce finančního poradce? Doba prodejová skončila
Konstantní symboly: co který znamená a proč je už nepotřebujeme?
V práci se řeší problémy v kuchyňce. Začátek konce
Auta
Závodní Tesla Model S definitivně míří na okruhy. Na jedno…
Co s emisemi CO2? ArcelorMittal z nich bude vyrábět palivo pro auta
J.D. Power: Nejkvalitnější nové auto je Porsche 911, ze značek vedou Kia a Hyundai
Smrtelné nehodě Uberu se podle policie dalo zabránit, kdyby se operátor nedíval „na televizi“
Elektrický Volkswagen je teď absolutně nejrychlejší na Pikes Peak. Slaví také Bentayga
Technologie
Tip: Google Earth na webu a v mobilu změří vzdálenost i plochu
Katapult do vesmíru. Startup chce na orbitu vystřelovat rakety bez paliva
Šachy v čipsetech. Intel prý možná zruší či odloží Z390, AMD také svůj Z490 zapíchlo
Odvážný krok. Edge pro Android v základní výbavě obsahuje Adblock Plus
Tohle je nejmenší počítač na světě. Vejde se vám za nehet
Hry pro příležitostné hráče