K žalobě na Volkswagen a Škodu kvůli dieselgate se chce připojit tisíc Čechů

18. září 2017, 12:38 - čtk
18. září 2017, 12:38

Počet lidí, kteří se v Česku chtějí připojit k žalobě na automobilky Volkswagen a Škodu Auto kvůli tzv. dieselgate, se zvýšil přes víkend o 300 na téměř 1000. Oznámila to společnost Safe Diesel, která žadatele o odškodnění sdružuje. Automobilky tvrdí, že motoristům žádná škoda v souvislosti s pořízením a provozem aut s dieselovým motorem, který je schopný obcházet emisní měření, nevznikla.

Zájem o podání žaloby o odškodné 220 tisíc korun spustila informace z minulého týdne, že Safe Diesel shromáždil 600 žalob o odškodnění. „Ve dne v noci zpracováváme smluvní dokumentaci a předpokládáme, že ještě dnes dosáhneme hranice jednoho tisíce fyzických i právnických osob, které chtějí dosáhnout spravedlivého vyrovnání s výrobci automobilů,“ uvedl František Honsa z advokátní kanceláře BBH, která žadatelům poskytuje právní služby.

Aféra vypukla před dvěma lety, kdy americké úřady zjistily, že značky koncernu VW, včetně Škody, k motorům TDI s emisní normou Euro 5 instalovaly software, který uměl rozpoznat homologační měření emisí a upravit režim motoru tak, aby testem prošel. V běžném provozu však byly emise vyšší. Celkově se problém dotkl 11 milionů aut, z toho 1,2 milionu škodovek. V Česku se týká asi 165 tisíc aut, ze dvou třetin značky Škoda.


Německá debata o spalovacích motorech:

V hlavní roli spalovací motor. Kampaň v Německu zasáhla hysterie


Safe Diesel s.r.o. vznikla s cílem zastupovat české majitele dotčených vozů a žádat pro ně odškodné, které dosud koncern vyplatil pouze americkým spotřebitelům. Požadovanou výši kompenzace na jeden vůz Safe Diesel zvýšila z původních 125 tisíc korun na téměř dvojnásobek. Firma má dostat 25 procent z částky, kterou pro majitele aut vymůže.

Ve Spojených státech dostane většina z téměř 600 tisíc majitelů dotčených koncernových dieselů odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (zhruba 130 až 255 tisíc korun). Od této výše se odvíjí i výpočet požadované kompenzace od Safe Diesel. V Evropě je vzhledem k rozdílné legislativě obtížné pro jednotlivé státy nebo Evropskou komisi odškodné od koncernu vymáhat.

Čtěte také:

Němci už nekupují diesely, prodejci bojují o přežití

Křižáci bojující proti dieselu. Nepohodlná organizace je financována nejen z Bruselu

Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Přiznat daň z nemovitostí za rok 2018 musíte do 31. ledna
Vytápění bytu: Teplárny udrží ceny tepla v roce 2018 na uzdě
Jak si u půjčky zařídit odklad splátek
Na které dani si z vašeho platu vezme stát nejvíc?
Je dobré znát plat kolegů?
Auta
10 nejhorších aut roku 2017 podle Euro NCAP: Propadl Fiat,…
Konec světa? SUV Ferrari je už „hotová věc“. Představí se do roku 2022
Škoda Kamiq: Teoretický konkurent Dacie Duster se ukázal na prvních fotkách
Hyundai Veloster má stále o jedny dveře méně a nabídne až 275 koní
Nissan Xmotion ukazuje, jak budou vypadat příští SUV japonské značky
Technologie
Jak autor Litecoinu k milionům přišel aneb další možná manipulace v kryptosvětě
In Karta konečně v mobilu. České dráhy vylepšují aplikaci Můj vlak
Nové řadiče Thunderboltu. Umí DisplayPort 1.4 a periférie se dají připojit i k USB
Manipulace s Bitcoinem. Růst ze 150 na 1000 dolarů mohl způsobit jediný člověk
Panasonic ukázal první televizory OLED s podporou HDR10+
Hry pro příležitostné hráče