Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

 Vizualizace vlaku Škoda Trasnportation pro regionální tratě
Vizualizace vlaku Škoda Trasnportation pro regionální tratě
Autor: čtk

Jihomoravský kraj nakoupí 37 vlaků od Škody Transportation. Většinu nákladů pokryje dotace EU

21. listopadu, 12:18 - čtk
 Vizualizace vlaku Škoda Trasnportation pro regionální tratě
Vizualizace vlaku Škoda Trasnportation pro regionální tratě
Autor: čtk
21. listopadu, 12:18

Zastupitelé Jihomoravského kraje dnes schválili nákup 37 vlaků od Škody Transportation. Přesnou nabídkovou cenu v rozpravě nesdělili, má jít o téměř 6,7 miliardy korun, přičemž evropská dotace bude činit 5,5 miliardy. Na svůj podíl si kraj vezme úvěr. Nové elektrické vlaky budou jezdit od roku 2023 na tratích z Brna směrem do Tišnova, Blanska, Břeclavi a Křenovic. Provozovat je bude dopravce, který vzejde ze soutěže, ta má být zahájena příští rok.

„Příští rok začneme řešit podmínky soutěže a její vypsání. Nyní máme podepsanou smlouvu s Českými drahami do konce roku 2022 s tříletou opcí, takže podle výsledků soutěže se může začít jezdit i později než v roce 2023. Nicméně České dráhy budou přebírat nové vlaky postupně, jak je bude výrobce dodávat, a budou s nimi jezdit,“ řekl Hanák.

Pro schválení nabídky zvedlo ruku 53 z 59 přítomných zastupitelů. Proti byli někteří zástupci ANO a Jan Vitula z TOP 09, kteří jsou součástí koalice. Například Petr Vokřál zmínil riziko, že kraj sice koupí vlaky pro dvě nejvytíženější linky, ale už se neřeší, jak bude vypadat provoz na dalších tratích. „Nevíme, jak se bude modernizovat vozový park na těchto tratích. A víme sice, za jakých ekonomických podmínek se budou nové vlaky provozovat tři roky po jejich nákupu, ale nevíme, za jakých podmínek to bude v dalších 27 letech,“ řekl Vokřál. Podmínkou dotace je právě třicetiletý provoz.

Vitula, který se také zdržel, zmínil, že se dlouho ozývaly hlasy, že zakázku získá právě vítězná firma. Z původních šesti zájemců se kvůli krátké dodací lhůtě přihlásili s nabídkou jen dva výrobci. Vedle Škody ještě švýcarský Stadler, který nabízel vlaky o 400 milionů korun levněji. Hodnotící komise ho však vyřadila kvůli tomu, že mu chyběla čtyři sedadla do požadované kapacity a jednalo se pouze o sklopná sedadla na místě pro vozíčkáře. Dále nedodržel požadované rozmístění zásuvek a USB portů a špatně vyplnil jednu přílohu nabídky.