Hezké cíle si umíme jen stanovit, říká odborník na veřejnou a vzdělávací politiku Arnošt Veselý - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Hezké cíle si umíme jen stanovit, říká odborník na veřejnou a vzdělávací politiku Arnošt Veselý

,
Hezké cíle si umíme jen stanovit, říká odborník na veřejnou a vzdělávací politiku Arnošt Veselý
Zdroj: Jan Mihaliček

Hlavním problémem české vzdělávací politiky je implementace, tvrdí vysokoškolský pedagog Arnošt Veselý.

Jako elév pomáhal na přelomu tisíciletí s tvorbou vládní strategie pro vzdělávání s názvem Bílá kniha. Později byl členem expertní skupiny při zpracovávání národní vzdělávací strategie do roku 2020. Loni na podzim pak představil spolu s dalšími experty na vzdělávání strategii pro další dekádu. Vysokoškolský pedagog z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy a odborník na veřejnou a vzdělávací politiku Arnošt Veselý vysvětluje, proč se největší problémy českého školství za posledních deset let prakticky nezměnily, jak bychom měli pracovat s chybou a co nejvíc trápí české učitele.

S jakými pocity jste začal připravovat po deseti letech novou národní vzdělávací strategii, když evaluace Strategie 2020 ukázala, že se příliš mnoho nezměnilo a priority zůstávají stejné?

To, v čem vždycky v Česku selhávala vzdělávací politika, byla implementace. Už od Bílé knihy v roce 2000 jsme si vždycky stanovili nějaké hezké cíle, ale nebyli jsme schopní jich reálně dosáhnout. Takže jádro problému je ukryto v implementaci, to znamená v nalezení takových opatření, která můžeme realizovat, na kterých je shoda, a která přinesou očekávané výsledky.

Při představení Vašeho dokumentu Hlavní směry vzdělávací politiky do roku 2030+ ministr Robert Plaga řekl, že cíle minulé strategie byly z jeho pohledu nastaveny dobře, ale chyběla politická vůle. Máte pocit, že teď jsou podmínky jiné?

Mám pocit, že doba se hodně změnila. Začínal jsem jako elév u Bílé knihy kolem roku 2000, byl jsem na stáži u profesora Kotáska a nedávno jsem našel nějaké materiály z tehdejších jednání a tam byla poznámka, že je…

Článek je součástí sekce Premium a je dostupný jen pro předplatitele

Už máš předplatné?