zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 S dědictvím socialistické architektury jsem se nenaučili ještě pracovat
S dědictvím socialistické architektury jsem se nenaučili ještě pracovat
Autor: Hynek Glos

Brutální solitér u magistrály. Transgas ještě svou bitvu nedobojoval

 Boříková 01. října 2017, 06:05  -  Hana Boříková
 S dědictvím socialistické architektury jsem se nenaučili ještě pracovat
S dědictvím socialistické architektury jsem se nenaučili ještě pracovat
Autor: Hynek Glos
01. října 2017, 06:05

Možná máte problém vybavit si podobu komplexu budov na začátku Vinohradské třídy, i když kolem něj čas od času procházíte. Na rozdíl od nepřehlédnutelného a osobitého Pragerova Federálního shromáždění na protější straně magistrály nezanechává Transgas otisk v paměti na první dobrou. Přesto bývalé ministerstvo paliv nesmiřitelně rozdělilo architektonickou obec - což, pravda, není až tak neobvyklé -, ale i památkáře.

Generální ředitelství Národního památkového ústavu (NPÚ) podalo podnět na přezkum rozhodnutí ministerstva kultury budovu památkově nechránit. Ministerstvo ovšem při svém verdiktu vycházelo do značné míry z názoru pražského pracoviště NPÚ a magistrátních památkářů. Ministr kultury Daniel Herman podnět nakonec vyslyšel.


Podívejte se na architektonické pomníky socialismu:


Bylo by tedy zbourání Transgasu nenapravitelnou ztrátou trochu pankáčského produktu socialismu, nebo příležitostí vrátit se k městské struktuře dnes tak opěvovaných Vinohrad? Celý spor by se dal možná zjednodušit na dilema brutální solitér versus urbanismus celku. A pro obě varianty najít dostatek argumentů.

Brutální odvaz

Že komplex budov, který zdomácněl pod názvem Transgas, na první pohled nezapadá do okolí, není chybou jeho autorů. Počítalo se totiž, že magistrála povede po estakádě v širokém pruhu nad muzeem. Měla jí ustoupit řada městských bloků až k Nuselskému mostu a podél trasy měly vyrůst dominanty „nové doby“. Transgas byl vedle Federálního shromáždění, budovy Rudého práva na Florenci nebo centrálního dispečinku Na Bojišti jednou z těch, která se postavila.

Transgas měl sloužit jako ústřední dispečink plynovodu Bratrství a jako kanceláře pro ministerstvo paliv a energetiky. Zadání se v 70. letech celkem pokrokově chopili mladí architekti Jindřich Malátek a Ivo Loos, kteří se inspirovali brutalismem, jenž tehdy v celé Evropě odmítal tradiční blokovou zástavbu typu Vinohrad. Dílo potom dotvořili Václav Aulický a Jan Eisenreich ve stylu high-tech a počínající postmoderny.


Bude další Transgas? Úředníci rozhodnou, zda padnou i další pražské domy


Ani zastánci bourání neupírají dílu architektů invenci a originalitu. Oceňují třeba použití plynovodního potrubí místo zábradlí. Stejné potrubí vytváří tunelové spojení všech tří budov vedené v úrovni prvního patra. Pozornost poutá především vyřešení budovy pro počítače - kvádru na mohutné podnoži, do jehož betonového pláště jsou poskládány žulové kostky. To, co poradní komise ministerstva kultury vidí jako přelomové a výjimečné dílo, ovšem nestačilo vyvážit podle jiných ministerských a pražských památkářů jeho nedostatky. „Vzhledem ktomu, že areál je pouze torzem původní nedotažené myšlenky - vložení výrazných solitérních staveb do městské struktury, zůstal nesourodým uskupením, vymykajícím se z historicky utvářené blokové zástavby,“ soudí.

Se socialismem zacházet neumíme

Architekt a propagátor architektury Martin Kloda chápal už někdy v osmnácti Transgas jako chybu ve struktuře města, zvláštní novotvar nebo arogantního parazita. Letos zadal tohle téma studentům svého ateliéru. „Zajímavé bylo, že se nikdo ze studentů nebyl podívat na místě, všichni čerpali informace jen z dostupných článků na webu. Výsledek byl předvídatelný: absence hlasů a argumentů proti zachování a převažující volání po záchraně studenty ovlivnily natolik, že se všichni přiklonili k zachování stavby,“ říká Kloda.


Šéf HB Reavis pro Česko Herman: Praha je jakýmsi skanzenem


Studentům nabídl i jiný pohled, kterého se architekti dotkli na mezinárodním sympoziu v Amsterdamu: ochrana historického dědictví nespočívá v jeho konzervaci, protože v takovém případě se vzhledem ke zrychlujícím společenským změnám stává nepoužitelným. „To je i případ Transgasu,“ soudí Kloda. „Ani jedna slza mi neukápne. Je tu tolik architektury, která nefunguje - proč tam nutit lidi žít?

Já nechci eliminovat svědectví historie, je tu ale dost budov, které vypovídají o době - Pragerův nový parlament, Nová scéna Národního divadla, hotel InterContinental, hotel Diplomat, sídliště…“ sdílí jeho pohled naše nejznámější architektka Eva Jiřičná.

Přestože si Kloda myslí, že Transgas bychom neměli chránit, v obecnější rovině si podle něj musíme přiznat, že jsme se jako společnost dosud nenaučili s dědictvím socialistické architektury uspokojivě pracovat, a to v rozpoznání její hodnoty ani v jejím používání, ani v přístupu k její případné transformaci.

Dále čtěte:

Proti demolici. Odborníci i autor chtějí chránit budovu Transgas

Brutalismus na Vinohradské může padnout. Dům nepatří mezi památky



Čtěte také

Praha  Pražský primátor Zdeněk Hřib

Hřib: Zastavili jsme zbytečné technologické projekty za více než 100 milionů

Vede studenou válku s premiérem i s Čínou. Jedním z hlavních cílů Zdeňka Hřiba je ale…

před 2 hodinami

 V Česku se rozmáhá hypoteční přeběhlictví - ilustrační foto

V Česku se rozmáhá hypoteční přeběhlictví. Bankám hrozí miliardové ztráty

Divoký vývoj úrokových sazeb dal vzniknout novému fenoménu. Turistika klientů za…

před 2 hodinami

Události  Společnost SpaceX na floridském mysu Canaveral úspěšně vyzkoušela nouzový záchranný systém

SpaceX úspěšně vyzkoušel nouzový záchranný systém. Loď s padáky přistála na mořské hladině

Kosmická loď Crew Dragon americké společnosti SpaceX dnes na floridském mysu Canaveral…

19. ledna 2020

 Snadno dostupné kosmopolitní město nabízí chutě celého světa

Netradiční berlínská gastronomie. Snadno dostupné kosmopolitní město nabízí chutě celého světa

Lipsko je prý nový Berlín. Není! Na sklonku loňského roku jsem vyzkoušela obojí a z…

19. ledna 2020

 Americký prezident Donald Trump

Útok na americkou demokracii a volby. Trumpovi právníci chystají obhajobu proti impeachmentu

Právní tým amerického prezidenta Donalda Trumpa se před nadcházejícím procesem o…

19. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Kdo bude letos muset zaplatit solidární daň?
Dodavatel elektřiny a plynu pro rok 2020. Jak vybrat nejlepší společnost?
Pohřeb a práce: kdy máte nárok na volno?
Vrácení daní 2020 - kdy dostanete daňový přeplatek?
Kdy budou pololetní prázdniny v roce 2020?
Auta
Vyplatí se elektromobil proti běžnému autu? Ano, musíte s…
Damon Motorcycles se pokusí o revoluci ve světě elektro biků
Fiat 124 Special T (1974) vs. VAZ 2101 (1975): Bratři z opačných břehů
Němci vyrábí nejméně aut za čtvrt století. Vláda už plánuje, jak krizi zmírnit
Škoda už prodává Octavii liftback. Jak si stojí proti konkurenci i Golfu?
Hry pro příležitostné hráče