Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

 S dědictvím socialistické architektury jsem se nenaučili ještě pracovat
S dědictvím socialistické architektury jsem se nenaučili ještě pracovat
Autor: Hynek Glos

Brutální solitér u magistrály. Transgas ještě svou bitvu nedobojoval

 Boříková 01. října 2017, 06:05  -  Hana Boříková
 S dědictvím socialistické architektury jsem se nenaučili ještě pracovat
S dědictvím socialistické architektury jsem se nenaučili ještě pracovat
Autor: Hynek Glos
01. října 2017, 06:05

Možná máte problém vybavit si podobu komplexu budov na začátku Vinohradské třídy, i když kolem něj čas od času procházíte. Na rozdíl od nepřehlédnutelného a osobitého Pragerova Federálního shromáždění na protější straně magistrály nezanechává Transgas otisk v paměti na první dobrou. Přesto bývalé ministerstvo paliv nesmiřitelně rozdělilo architektonickou obec - což, pravda, není až tak neobvyklé -, ale i památkáře.

Generální ředitelství Národního památkového ústavu (NPÚ) podalo podnět na přezkum rozhodnutí ministerstva kultury budovu památkově nechránit. Ministerstvo ovšem při svém verdiktu vycházelo do značné míry z názoru pražského pracoviště NPÚ a magistrátních památkářů. Ministr kultury Daniel Herman podnět nakonec vyslyšel.


Podívejte se na architektonické pomníky socialismu:


Bylo by tedy zbourání Transgasu nenapravitelnou ztrátou trochu pankáčského produktu socialismu, nebo příležitostí vrátit se k městské struktuře dnes tak opěvovaných Vinohrad? Celý spor by se dal možná zjednodušit na dilema brutální solitér versus urbanismus celku. A pro obě varianty najít dostatek argumentů.

Brutální odvaz

Že komplex budov, který zdomácněl pod názvem Transgas, na první pohled nezapadá do okolí, není chybou jeho autorů. Počítalo se totiž, že magistrála povede po estakádě v širokém pruhu nad muzeem. Měla jí ustoupit řada městských bloků až k Nuselskému mostu a podél trasy měly vyrůst dominanty „nové doby“. Transgas byl vedle Federálního shromáždění, budovy Rudého práva na Florenci nebo centrálního dispečinku Na Bojišti jednou z těch, která se postavila.

Transgas měl sloužit jako ústřední dispečink plynovodu Bratrství a jako kanceláře pro ministerstvo paliv a energetiky. Zadání se v 70. letech celkem pokrokově chopili mladí architekti Jindřich Malátek a Ivo Loos, kteří se inspirovali brutalismem, jenž tehdy v celé Evropě odmítal tradiční blokovou zástavbu typu Vinohrad. Dílo potom dotvořili Václav Aulický a Jan Eisenreich ve stylu high-tech a počínající postmoderny.


Bude další Transgas? Úředníci rozhodnou, zda padnou i další pražské domy


Ani zastánci bourání neupírají dílu architektů invenci a originalitu. Oceňují třeba použití plynovodního potrubí místo zábradlí. Stejné potrubí vytváří tunelové spojení všech tří budov vedené v úrovni prvního patra. Pozornost poutá především vyřešení budovy pro počítače - kvádru na mohutné podnoži, do jehož betonového pláště jsou poskládány žulové kostky. To, co poradní komise ministerstva kultury vidí jako přelomové a výjimečné dílo, ovšem nestačilo vyvážit podle jiných ministerských a pražských památkářů jeho nedostatky. „Vzhledem ktomu, že areál je pouze torzem původní nedotažené myšlenky - vložení výrazných solitérních staveb do městské struktury, zůstal nesourodým uskupením, vymykajícím se z historicky utvářené blokové zástavby,“ soudí.

Se socialismem zacházet neumíme

Architekt a propagátor architektury Martin Kloda chápal už někdy v osmnácti Transgas jako chybu ve struktuře města, zvláštní novotvar nebo arogantního parazita. Letos zadal tohle téma studentům svého ateliéru. „Zajímavé bylo, že se nikdo ze studentů nebyl podívat na místě, všichni čerpali informace jen z dostupných článků na webu. Výsledek byl předvídatelný: absence hlasů a argumentů proti zachování a převažující volání po záchraně studenty ovlivnily natolik, že se všichni přiklonili k zachování stavby,“ říká Kloda.


Šéf HB Reavis pro Česko Herman: Praha je jakýmsi skanzenem


Studentům nabídl i jiný pohled, kterého se architekti dotkli na mezinárodním sympoziu v Amsterdamu: ochrana historického dědictví nespočívá v jeho konzervaci, protože v takovém případě se vzhledem ke zrychlujícím společenským změnám stává nepoužitelným. „To je i případ Transgasu,“ soudí Kloda. „Ani jedna slza mi neukápne. Je tu tolik architektury, která nefunguje - proč tam nutit lidi žít?

Já nechci eliminovat svědectví historie, je tu ale dost budov, které vypovídají o době - Pragerův nový parlament, Nová scéna Národního divadla, hotel InterContinental, hotel Diplomat, sídliště…“ sdílí jeho pohled naše nejznámější architektka Eva Jiřičná.

Přestože si Kloda myslí, že Transgas bychom neměli chránit, v obecnější rovině si podle něj musíme přiznat, že jsme se jako společnost dosud nenaučili s dědictvím socialistické architektury uspokojivě pracovat, a to v rozpoznání její hodnoty ani v jejím používání, ani v přístupu k její případné transformaci.

Dále čtěte:

Proti demolici. Odborníci i autor chtějí chránit budovu Transgas

Brutalismus na Vinohradské může padnout. Dům nepatří mezi památky



Čtěte také

 Robert Fico

Fico čelí obvinění. Slovenská policie jej stíhá kvůli podpoře rasismu

Slovenská policie obvinila expremiéra a šéfa nejsilnější vládní strany Směr-sociální…

5. prosince 2019

Ilustrační foto

Chyby v čerpání u 9 z 10 projektů. Brusel vyzývá Česko k vlastnímu auditu

Závěrečná zpráva auditu Evropské komise k údajnému střetu zájmů premiéra Andreje Babiše…

5. prosince 2019

 Paroplynka Počerady, ilustrační foto

Spotřeba plynu v Česku roste. Paroplynka v Počeradech jede naplno

Cena plynu padá, elektřina z uhlí stojí více. Společnosti ČEZ proto vyplatí, aby plynové…

5. prosince 2019

Netopýr, ilustrační foto

Klima, nebo biodiverzita? Vědci řeší, jak ochránit netopýry před smrtícími turbínami

Má přednost ochrana klimatu před ochranou biodiverzity? Na tuto otázku se snaží odpovědět…

5. prosince 2019

Radar izraelské firmy Elta, ilustrační foto

Podepsáno. Česko nakoupí izraelské radary za tři a půl miliardy korun

Česká armáda koupí od Izraele osm mobilních 3D radiolokátorů za 3,5 miliardy korun. První…

5. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Stres je všudypřítomný. Jak se jej zbavit?
Do čeho Češi nejčastěji spoří a investují
Nechodíte rádi do banky? Nevadí, již nemusíte
Stovky korun protopíme zbytečně. Jak šetřit teplo?
Češi platí za teplo tři procenta z hrubé mzdy, pětkrát více než Němci
Auta
Nový mýtný systém v provozu
Tři roky, čtyři značky: Jozef Kabaň se ve skupině BMW neprosadil, vrací se pod křídla koncernu
VCHD Cargo investuje do vozového parku
V nejnovějších testech Euro NCAP opět zářila Tesla. Zato Volkswagenu Sharan upadly dveře
Srovnávací test: Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports vs. BMW F 850 GS Adventure
Hry pro příležitostné hráče