Chvíle napětí, a pak konečně nic. Přistání rakety Starship tentokrát dopadlo na jedničku, potřebovala k tomu ale pět pokusů - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Chvíle napětí, a pak konečně nic. Přistání rakety Starship tentokrát dopadlo na jedničku, potřebovala k tomu ale pět pokusů

,
Chvíle napětí, a pak konečně nic. Přistání rakety Starship tentokrát dopadlo na jedničku, potřebovala k tomu ale pět pokusů
Zdroj: SpaceX
  • Prototyp lodě Starship společnosti SpaceX v noci na čtvrtek poprvé úspěšně dosedl na přistávací rampu

  • Jediným menším zádrhelem na jinak povedené letové zkoušce byl menší požár po přistání, který se ale záhy podařilo uhasit

  • Ještě před samotnou zkouškou doznala raketa několika úprav. Týkaly se zejména její avioniky a trojice motorů Raptor

Má přistát na Měsíci a jednoho dne snad i na Marsu. Ještě před tím, než se tak stane, se ale musí naučit přistávat na Zemi. A posléze to ještě mnohokrát zopakovat. Teprve pak se bude moci vydat vstříc všem vesmírným dobrodružstvím, pro které byla původně stvořena.

První část úkolu se raketě Starship společnosti SpaceX již konečně splnit podařilo. Na Twitteru to v noci na čtvrtek 6. května SELČ potvrdil sám Elon Musk, který jmenovanou firmu založil na den přesně před 19 lety.

V rámci letové zkoušky vystoupala raketa, jež svým tvarem připomíná spíše obří dělostřelecký granát, do výšky 10 kilometrů. V ní přešla do horizontální polohy a začala se zvolna snášet zpět k zemskému povrchu. Těšně před dosednutím pak zažehla brzdící motory, otočila se přibližně o 90 stupňů, aby následně znovu dosedla na rampu v testovacím středisku Boca Chica na jihu Texasu.

Podle Muska se sice jednalo o příklad učebnicového přistání, tak tomu ale ve skutečnosti úplně nebylo. Krátce po dosednutí se v oblasti motorů objevil menší požár. Podobný tomu, v jehož důsledku jedna z předchůdkyň rakety označené jako SN15 explodovala. Tentokrát se jej každopádně podařilo včas uhasit, a tudíž k žádné ohnivé show, při níž vyletí do vzduchu miliony dolarů a měsíce usilovné práce, nakonec nedošlo.

Bez vylepšení se to neobešlo

K prvnímu výškovému testovacímu letu rakety typu Starship došlo loni v prosinci. Start plavidla SN8 a následně i SN9 proběhl úspěšně. Návrat se nicméně nezdařil – obě rakety se zničily při nárazu do země. Prototyp SN10 dosedl o poznání hladčeji, jenže vzápětí explodoval. A pokud jde o raketu SN11, její osud byl zpečetěn ještě chvíli před přistáním.

Miliardářská bitva o Měsíc. Muskova SpaceX porazila Bezosův Blue Origin a bude výhradním dodavatelem lunárního modulu pro NASA

Následující tři prototypy se vedení Muskovy společnosti rozhodlo sešrotovat, neboť dospělo k názoru, že jejich hardware byl už poněkud zastaralý. SN15 se proto mohla oproti svým předchůdkyním pyšnit mimo jiné modernější avionikou a vylepšeným řízením motorů Raptor, jak s odkazem na informace od SpaceX uvádí CNN.

Nejdříve orbit, pak Měsíc a nakonec Mars

Ačkoliv všechny dosavadní verze Starshipů byly shodně poháněny třemi raketovými motory, finální produkt jich bude mít o mnoho víc. Údajně až třicet – tedy v součtu s pohonnými jednotkami nosiče Super Heavy, k němuž má být během úvodní fáze vesmírných letů připevněn.

Společný test obou částí raketového kompletu, na jehož konci loď Starship dosáhne oběžné dráhy Země, by se podle Muska měl uskutečnit v horizontu příštích 12 měsíců. Odtud je už pak jen „kousek“ k tomu, aby začal sloužit jako hlavní přepravní prostředek pro budoucí lety astronautů NASA na měsíc, kam se by se americký národní úřad chtěl v rámci mise Artemis vrátit v průběhu následujících roků. Splní-li i tento úkol, pokusí se dle aktuálních plánů doletět i k o poznání vzdálenějšími Marsu.