zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Zeman znovu. Volební kampaň stála stávajícího prezidenta 17 milionů korun
Zeman znovu. Volební kampaň stála stávajícího prezidenta 17 milionů korun
Autor: Profimedia.cz

Zemana stála kampaň 17 milionů. Téměř polovina šla na billboardy

09. ledna 2018, 14:21 - čtk
 Zeman znovu. Volební kampaň stála stávajícího prezidenta 17 milionů korun
Zeman znovu. Volební kampaň stála stávajícího prezidenta 17 milionů korun
Autor: Profimedia.cz
09. ledna 2018, 14:21

Volební kampaň stála současného prezidenta Miloše Zemana na nepeněžitých bezúplatných plněních téměř 17 milionů korun. Na účet dostal další 4,5 milionu korun. Většinu reklamy za něj zaplatila Strana práv občanů, spolek Přátelé Miloše Zemana nebo společnost Euro - Agency. Odkud čerpaly peníze tyto organizace z uveřejněného výpisu nevyplývá. Není to porušení zákona, protože zákon na takovou variantu kampaně nedbá, řekl Jan Outlý z dohledového úřadu.

Údaje zveřejnili i další kandidáti, Jiří Drahoš finanční i nepeněžní příjmy vyčíslil na necelých 37 milionů.

Miloš Zeman do bezúplatných plnění nezahrnul náklady na cesty do krajů, které byly financovány z krajských rozpočtů. Prezidentovi kritici tvrdili, že Zeman cesty využíval ke své propagaci před letošními volbami. Hrad takovou interpretaci Zemanových návštěv krajů odmítal.

Povinnost uvést jména všech lidí či firem, od kterých na kampaň přišly peníze či od kterých dostali bezúplatné plnění, měli kandidáti do pondělní půlnoci.

Zeman uváděl, že kampaň nepovede. Po Česku se ale objevilo velké množství billboardů a reklamních plakátů, znovuzvolení Zemana podporuje i reklama v novinách. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček uvedl, že volební reklama byla použita se Zemanovým vědomím.

Podle Outlého ani Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí nemá informace o tom, odkud tyto organizace peníze získaly. Není to však porušení zákona, protože zákon nereflektuje možnost volební kampaně v této formě, ve které může jiná organizace působit jako jakýsi prostředník.


Váháte nad tím, koho volit? Vyzkoušejte si volební kalkulačku


Organizace Transparency International v pondělí uvedla, že vzhledem k billboardům a online reklamě musela stát Zemanova kampaň desítky milionů korun. Kampaň označila za neprůhlednou, o Zemanových sponzorech se podle organizace není mžné nic dozvědět.

Zemanovu kampaň kritizuje i organizace Rekonstrukce státu. „Ze strany Miloše Zemana je to podle nás systematické obcházení zákona o volbě prezidenta republiky,“ uvedla analytička organizace Magdaléna Klimešová. Zemanovi sponzoři podle ní zůstávají skrytí. Uvedla rovněž, že panuje podezření o napojení spolku Přátelé Miloše Zemana na peníze z Ruska.

Podle informací z volebního webu nejvíce stála velkoplošná venkovní reklama, a to asi 7,9 milionu korun. Stejně jako správu sociálních sítí, audiovizuální služby a grafické práce ji zadal spolek Přátelé Miloše Zemana. Předsedou jeho představenstva je Zemanův kancléř Vratislav Mynář.

Tisk a rozesílání letáků do schránek s „životním příběhem“ Zemana zadal Jaroslav Třešňák z Teplic, zaplatil za ně 3,2 milionu korun. Inzerci v denním tisku sponzorovala firma Euro - Agency, vložila do ní 1,8 milionu korun. Tisk a rozeslání letáků za další dva miliony korun zaplatila společnost EWAS. Strana práv občanů, kterou Zeman zakládal, která mu pomáhala sbírat podpisy pod kandidátskou petici a v jejímž sídle Zeman pořádá tiskové konference, vyúčtovala administrativní podporu a využití kanceláře, výrobu a instalaci reklamních plakátů na sloupy veřejného osvětlení nebo dobrovolnickou práci na celkem asi 1,2 milionu korun.

Sledujte debatu týdeníku Euro s třemi prezidentskými kandidáty:

Na volební účet dostal Zeman asi 4,5 milionu korun, žádné náklady z účtu nezaplatil. Dva miliony obdržel od firmy DAKO-CZ. Ta patří do holdingu Czechoslovak Group zbrojaře Jaroslava Strnada. Další milion mu darovala firma Composite Components, za kterou stojí Petr Rusek, jenž mimo jiné působí jako předseda představenstva firmy Tatra Trucks patřící do Strnadova holdingu. Dalších 900 tisíc korun Zeman dostal od Jana Nekoly z Jíloviště. Muž se stejným bydlištěm stojí za agenturou NKL Žofín. Od P. M. Consulting Moravia s.r.o. obdržel 100 tisíc korun. Na účet mu také přišlo velké množství haléřových darů se vzkazy od odpůrců.

Další prezidentští kandidáti na svých webových stránkách vykázali jako takzvané bezúplatné plnění pomoc od spolupracovníků a dobrovolníků, náklady na jízdné nebo výrobu videí. Například Jiří Drahoš na webu přiznal finanční dary ve výši téměř 34 milionů korun. Nepeněžité plnění pak bylo za 1,9 milionu korun, největší část tvoří práce manažera kampaně Jakuba Kleindiensta za 650 tisíc korun, vedoucího kanceláře Petra Koláře za 450 tisíc korun nebo kinoreklama v CineStar za 330 tisíc korun.

Michal Horáček si náklady na kampaň platí sám, ke konci prosince je vyčíslil na 29,4 milionu korun. Nepeněžité plnění měla hodnotu asi 256 tisíc. Mirek Topolánek vykázal dary za 9,4 milionu korun a bezúplatná plnění za dalších 1,3 milionu.

Část kandidátů nezveřejnila údaje o daru na kampaň
Tři z devíti kandidátů na prezidenta neuvedli na oficiálních stránkách přehled s informacemi o osobách, které jim daly peněžitý dar na kampaň. Podle zákona tak měli učinit do půlnoci. Řekl to Jan Outlý z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Neřekl však, kdo pochybil. Čtvrtý kandidát měl informace o dárcích v poznámce a kandidát Michal Horáček neuvedl nic, protože si kampaň platí sám. Zbylí čtyři kandidáti uvedli přehled v plném rozsahu. Úřad zváží další kroky. Pochybení může pokutovat až 300 tisíci korunami.

O volbě prezidenta čtěte více v rubrice Prezidentské volby 2018:

Analýza: Nejtransparentnější je Horáček, Zemanovi lidé možná obcházejí zákon

STEM: Proti Zemanovi má ve druhém kole největší šanci Drahoš

Zeman: Pokud nepostoupím, v druhém kole volit nebudu

Je to kampaň! Týmy prezidentských kandidátů se chystají na finále

Zeman je nemocný člověk a slabý prezident, míní Topolánek

Ústavní soud odmítl stížnost Holovské, do prezidentských voleb smí všech devět kandidátů



Čtěte také

 Zlato - ilustrační foto

Těžaři zlata zelenají. Investoři chtějí obchodovat s kovem s nulovou uhlíkovou stopou

Svět investic do zlata má nový trend. Dal by se nazvat touhou po zeleném zlatě. Nejde tu…

23. ledna 2020

Praha Ilustrační foto

Mariánský sloup se zřejmě vrátí na Staroměstské náměstí, návrh podpořili zastupitelé

Na pražské Staroměstské náměstí se zřejmě vrátí Mariánský sloup v podobě repliky, kterou…

23. ledna 2020

Dřevěná čtvrť v dánské Kodani Fælledby se má stát domovem pro 7 tisíc lidí

Nový trend stavebnictví: dřevěná čtvrť bez betonu. V domech mají hnízdit ptáci i netopýři

Dřevěné konstrukce místo betonu a oceli jsou stále více v módě. Mají zajistit stavbám…

23. ledna 2020

Události  Premiér Andrej Babiš

Česko se propadlo v žebříčku vnímání korupce. Také kvůli Babišovým kauzám

Česká republika si loni výrazně pohoršila v celosvětovém žebříčku vnímané korupce.…

23. ledna 2020

 Mobilní domek - ilustrační foto

„Mobilní“ hypotéka si našla klienty. Banky financují i domky bez čísla popisného

Loni v srpnu začala ČSOB financovat hypotékou mobilní domky i bez čísla popisného, které…

23. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Sociální pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Jak se daní příjmy z kapitálového majetku
Auta
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Skladem, ale za tři čtvrtě milionu. Suzuki Jimny je nedostatek, z Evropy asi odejde
Hyundai i10 nové generace dorazil na český trh. Následovat bude dalších 7 novinek včetně konkurence pro ID.3
Toyota: Elektromobily se v Evropě nevyplatí, budeme se držet hybridů
Maserati představuje novu limitovanou edici a nový paket GT Sport. V Evropě se ale nedočkáme
Hry pro příležitostné hráče