Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Zahradní domky dají vaší zahradě nový rozměr

Na konci zimy opět plánujeme zahradní práce. Avšak zahrada bez místa na relaxaci není…

Nebankovní půjčky prolamují svou neblahou pověst

Ještě nedávno bylo spojení nebankovní půjčky téměř sprostým slovem. Lidé se na ně dívali…

Češi si oblíbili nákupy ze zahraničí

Globalizace je znát v každém odvětví a nakupování není výjimkou. Dnes lidé čím dál víc…

Železniční most mezí Smíchovem a Výtoní bude tříkolejný

08. února, 14:55 - čtk
08. února, 14:55

Pražský magistrát se shodl se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) na tom, že železniční most mezi Výtoní a Smíchovem bude tříkolejný. Městský Institut plánování a rozvoje (IPR) dnes zároveň představil svůj návrh podoby mostu a řešení okolní dopravy včetně vytvoření nového přestupního uzlu na Výtoni.

„Nutnost tříkolejného spojení je jednoznačná, a myslím, že už o ní nikdo nepochybuje,“ uvedl Roman Koucký, vedoucí Kanceláře metropolitního plánu IPR, která představený návrh vypracovala. To potvrdil náměstek ředitele SŽDC Mojmír Nejezchleb, podle kterého je rozšíření nutné i s ohledem na další stavby a zvyšování kapacity železniční sítě, které správa v metropoli plánuje. Z pohledu Prahy je pak podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) další kolej nutná kvůli plánu dalšího rozvoje městských vlakových linek.

Co přesně se s mostem bude dít, zatím není jasné a závisí to na více faktorech. Jedním z nich je posudek, na kterém spolupracuje švýcarský profesor Eugen Brühwiler, který je odborníkem na nýtované konstrukce. Roli bude hrát také rozhodnutí ministerstva kultury, které řeší žádost SŽDC o stažení památkové ochrany mostu.

Na základě posudku správa železnic rozhodne, zda je možné rekonstruovat stávající konstrukci, nebo bude nutné její výměna. V obou případech by podle šéfa pražského pracoviště Národního památkového ústavu Ondřeje Šefců pravděpodobně bylo nutné sejmutí památkové ochrany.

V případě opravy by se vedle stávajícího mostu musel postavit nový, jednokolejný. Pokud by se měnila celá konstrukce, kvůli statice by se musely rozšířit betonové nosníky, které jsou v dobrém stavu, a na ně položit nový most s kolejí navíc.


Metro ano, Břevnovská radiála ne. Adam Scheinherr vybírá, na které stavby pošle Praha miliardy


Pro metropoli je podle zástupců vedení města zásadní také vybudování přestupního uzlu, který by měl vzniknout nad Výtoní a zajistit návaznost na tramvajovou dopravu. Starší a nyní chátrající nádraží Vyšehrad podle Kouckého z dopravního pohledu polohou nevyhovuje, protože je důležité zajistit obslužnost na nábřeží spíš než na Albertově. Navíc město bývalé nádraží ani nevlastní a budova je v zatáčce, což je z dopravního hlediska komplikace.

Podle původního plánu chtěla SŽDC začít s pracemi na mostu v roce 2022. Podle náměstka Nejezchleba je správa ochotná o změně svých plánů jednat, ale zároveň se chce vyhnout většímu zdržení. „Nechceme se vrátit úplně na začátek,“ uvedl.

Dnes představený návrh nové podoby mostu z dílny IPR podle Kouckého zachovává známou siluetu mostu se třemi oblouky, ale využívá jazyk moderní architektury. Namísto dvou lávek po obou stranách mostu architekti institutu navrhli jednu čtyři metry širokou lávku uprostřed, která by měla na Výtoni přecházet v zastávku, jež by měla nabídnout i prostory pro obchody či kulturu. Na úrovni ulice na Výtoni by pak měla podle představ IPR vzniknout pěší zóna, kam by mohly jenom tramvaje.

Na současném mostu vlastní hlavní město lávky, z nichž jednu loni opravila a druhá je stále v havarijním stavu a uzavřená. Podle náměstka Scheinherra se o již připravené opravě druhé lávky město rozhodne až na základě toho, zda SŽDC most opraví, nebo vymění.

Přečtěte si také:

Klíčové dopravní stavby nezastavíme, zní z pražské radnice. Které to ale podle koalice jsou?

Ťok a zástupci Prahy se shodli na zahájení výkupu pozemků pro dostavbu okruhu

Praha chce vrátit tramvaje na Václavské náměstí, dopravní podnik začne s přípravami

Blamáž na trase D: Praha a DPP nemohou vyhlásit výtvarnou soutěž na stanice

Chytré město: Praha je nejostřejší tužka ve středoevropském penále


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Slovenské prezidentské volby: vše, co potřebujete vědět
Jaké jsou výdaje za zimní dovolenou v Česku a kolik stojí týden na horách v zahraničí?
Může si cizinec v ČR udělat řidičák?
Jak se počítají srážky ze mzdy při exekuci v roce 2019?
Jak se rok sešel s otcovskou poporodní péčí
Auta
Galerie fotek, které se do AMS nevešly: Mustang Bullitt, C5…
Spolehlivost automobilek a její vývoj v čase: Kdo je dlouhodobě nejlepší a kdo nejhorší?
Podrobně a postupně: jak podat své první daňové přiznání v 6 krocích
Nový Ford Focus ST dostal motor z Mustangu a diferenciál ze Škody Octavia RS 245
VW T2 sestavený ze 400 000 kostek LEGO
Technologie
Skype 8.39 přináší ještě kompaktnější seznam konverzací a GIFy
Prima spustila videopůjčovnu. Telenovely nabízí za 29 Kč / díl – Cnews.cz
Nadšenec udělal 50 000 snímků Měsíce. Ty pak složil do jedné úchvatné fotky
Symantec v Microsoft Storu našel aplikace těžící kryptoměnu
Body a pokuty: Co vám hrozí za dopravní přestupky?
Hry pro příležitostné hráče