Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

V Mánesu se budou dražit díla Kokoschky, Zrzavého a Špillara

Sběratelé českého umění mají další šanci rozšířit své sbírky o jedinečná díla. Galerie…

Jak vybrat správný firemní dluhopis?

Úroky na spořících účtech v dnešní době klesají tak závratnou rychlostí, že každý, kdo si…

Tipface – sociální síť pro sázkaře

Při zahájení MS 2019 v hokeji, které se odehrává na Slovensku, byl spuštěn velmi…

Železniční most, ilustrační foto
Železniční most, ilustrační foto
Autor: Aziz Karimov/Pacific Press/Alamy Live News/ Profimedia

Železniční most mezí Smíchovem a Výtoní bude tříkolejný

08. února, 14:55 - čtk
Železniční most, ilustrační foto
Železniční most, ilustrační foto
Autor: Aziz Karimov/Pacific Press/Alamy Live News/ Profimedia
08. února, 14:55

Pražský magistrát se shodl se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) na tom, že železniční most mezi Výtoní a Smíchovem bude tříkolejný. Městský Institut plánování a rozvoje (IPR) dnes zároveň představil svůj návrh podoby mostu a řešení okolní dopravy včetně vytvoření nového přestupního uzlu na Výtoni.

„Nutnost tříkolejného spojení je jednoznačná, a myslím, že už o ní nikdo nepochybuje,“ uvedl Roman Koucký, vedoucí Kanceláře metropolitního plánu IPR, která představený návrh vypracovala. To potvrdil náměstek ředitele SŽDC Mojmír Nejezchleb, podle kterého je rozšíření nutné i s ohledem na další stavby a zvyšování kapacity železniční sítě, které správa v metropoli plánuje. Z pohledu Prahy je pak podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) další kolej nutná kvůli plánu dalšího rozvoje městských vlakových linek.

Co přesně se s mostem bude dít, zatím není jasné a závisí to na více faktorech. Jedním z nich je posudek, na kterém spolupracuje švýcarský profesor Eugen Brühwiler, který je odborníkem na nýtované konstrukce. Roli bude hrát také rozhodnutí ministerstva kultury, které řeší žádost SŽDC o stažení památkové ochrany mostu.

Na základě posudku správa železnic rozhodne, zda je možné rekonstruovat stávající konstrukci, nebo bude nutné její výměna. V obou případech by podle šéfa pražského pracoviště Národního památkového ústavu Ondřeje Šefců pravděpodobně bylo nutné sejmutí památkové ochrany.

V případě opravy by se vedle stávajícího mostu musel postavit nový, jednokolejný. Pokud by se měnila celá konstrukce, kvůli statice by se musely rozšířit betonové nosníky, které jsou v dobrém stavu, a na ně položit nový most s kolejí navíc.


Metro ano, Břevnovská radiála ne. Adam Scheinherr vybírá, na které stavby pošle Praha miliardy

Náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr ( Autor: Martin Pinkas )


Pro metropoli je podle zástupců vedení města zásadní také vybudování přestupního uzlu, který by měl vzniknout nad Výtoní a zajistit návaznost na tramvajovou dopravu. Starší a nyní chátrající nádraží Vyšehrad podle Kouckého z dopravního pohledu polohou nevyhovuje, protože je důležité zajistit obslužnost na nábřeží spíš než na Albertově. Navíc město bývalé nádraží ani nevlastní a budova je v zatáčce, což je z dopravního hlediska komplikace.

Podle původního plánu chtěla SŽDC začít s pracemi na mostu v roce 2022. Podle náměstka Nejezchleba je správa ochotná o změně svých plánů jednat, ale zároveň se chce vyhnout většímu zdržení. „Nechceme se vrátit úplně na začátek,“ uvedl.

Dnes představený návrh nové podoby mostu z dílny IPR podle Kouckého zachovává známou siluetu mostu se třemi oblouky, ale využívá jazyk moderní architektury. Namísto dvou lávek po obou stranách mostu architekti institutu navrhli jednu čtyři metry širokou lávku uprostřed, která by měla na Výtoni přecházet v zastávku, jež by měla nabídnout i prostory pro obchody či kulturu. Na úrovni ulice na Výtoni by pak měla podle představ IPR vzniknout pěší zóna, kam by mohly jenom tramvaje.

Na současném mostu vlastní hlavní město lávky, z nichž jednu loni opravila a druhá je stále v havarijním stavu a uzavřená. Podle náměstka Scheinherra se o již připravené opravě druhé lávky město rozhodne až na základě toho, zda SŽDC most opraví, nebo vymění.

Přečtěte si také:

Klíčové dopravní stavby nezastavíme, zní z pražské radnice. Které to ale podle koalice jsou?

Ťok a zástupci Prahy se shodli na zahájení výkupu pozemků pro dostavbu okruhu

Praha chce vrátit tramvaje na Václavské náměstí, dopravní podnik začne s přípravami

Blamáž na trase D: Praha a DPP nemohou vyhlásit výtvarnou soutěž na stanice

Chytré město: Praha je nejostřejší tužka ve středoevropském penále

Chytré lampy v blízkosti Karlínského náměstí měří znečištění ovzduší. ( Autor: Martin Pinkas/Euro )


Čtěte také

 Ropovod Družba, ilustrační foto

Kontaminovaná ropa srazila příjmy Ruska z vývozu suroviny o miliardu dolarů

Příjmy Ruska z vývozu ropy kvůli znečištění suroviny v ropovodu Družba za první dva týdny…

20. května 2019

Ilustrační foto

Vláda schválila mírnější zákaz dvojí kvality u veškerého zboží

Zboží pod stejným obalem bude muset mít v Česku stejné složení jako v jiných evropských…

20. května 2019

Události Britský poslanec Geoffrey Robinson

Britský poslanec Robinson asi tušil, že spolupracuje s StB, tvrdí ředitelka archivu

Dokumenty Archivu bezpečnostních složek ukazují, že se britský labouristický poslanec…

20. května 2019

Události Ilustrační foto

Šéf Světové zdravotnické organizace: Ebola je veřejný nepřítel číslo jedna

Ebola je veřejný nepřítel číslo jedna, řekl dnes při zahájení každoročního shromáždění…

20. května 2019

Praha  Vizulizace stanice metra D Pankrác

Stavba metra D: dopravní podnik zahájí geologický průzkum za 1,58 miliardy korun

Pražský dopravní podnik (DPP) zahájí geologický průzkum, kterým začne stavba trasy metra…

20. května 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Evropský parlament odhlasoval 10 dní otcovské
Chcete změnit zálohy na energie?
Kam a za kolik za dinosaury v Česku?
Co dělat, když chcete dát výpověď ve zkušební době?
Jak se měnily sliby o růstu rodičovské
Auta
Také Bentley Bentayga dostane verzi „na druhou“. A bude…
BMW vrací do nabídky osmiválcové M550i nově naladěné na 530 koní. Těšit se můžete také na Z4 s manuálem
Test Audi A1 Sportback 30 TFSI S tronic: Jak moc si ceníte znak Audi?
Jaguar E-Pace je kompaktní SUV se vzhledem a dynamikou sportovních vozů
Podezřelé vysokorychlostní vážení silnice nezlepší
Hry pro příležitostné hráče