Tlak na Prahu: petice žádá metro na úrovni

Ondřej Stratilík 15. srpna 2016, 15:31  -  Ondřej Stratilík
15. srpna 2016, 15:31

Téměř tři a půl tisíce lidí už podepsalo petici požadující, aby o podobě chystané linky metra D v Praze rozhodla architektonická soutěž. Chtějí docílit toho, aby nové stanice vypadaly a fungovaly lépe než loni zpřístupněné zastávky metra A.

„Uveřejněné návrhy architektonického řešení jednotlivých nových stanic včetně urbanistického řešení nepovažujeme za vhodné. Nenesou známky moderní soudobé architektury, působí jako postmoderní stavby devadesátých let. Záleží nám na tom, jaký architektonický odkaz zanechá Praze naše generace,“ píše se v petici adresované Magistrátu hlavního města Prahy. „Požadujeme, aby na projektovou dokumentaci metra D byla vyhlášená veřejná mezinárodní architektonická soutěž pod dohledem České komory architektů,“ apelují autoři na konšely.

V pondělí 15. srpna ve 14.00, tedy tři dny po uveřejnění elektronické petice, se pod ní podepsalo už 3430 lidí. „Po vzhledu nových stanic metra A je veřejná architektonická soutěž povinností,“ píše jeden z petentů. Nejen on, ale i řada odborníků upozorňuje, že loni na jaře otevřená nová část zelené trasy má řadu nedostatků. Ať už jsou to chybějící eskalátory na Nádraží Veleslavín, či nedostatečné zastřešení do vstupu na Bořislavce.

Čtěte rozhovor se zastáncem architektonických soutěží:

Lešek: Lepší výběr architekta než soutěž neexistuje

Poměrně kriticky vůči vedení metropole vystupuje i Česká komora architektů. Mluvčí komory Zuzana Hošková tvrdí, že v minulosti oslovili už čtyři pražské primátory s oficiální výzvou na uspořádání architektonické soutěže. „Bohužel jsme ze strany magistrátu nereflektovali žádnou velkou odezvu či nabídku spolupráce. Současně jsme nabídli pomoc při vyhlášení soutěže a upozornili na výhody architektonických soutěží: transparentnost celého procesu, výběr na základě kvality nikoliv ceny, nezávislé posouzení více návrhů odbornou porotou a podobně,“ doplňuje Hošková.

Týdeník Euro požádal o vyjádření i pražský magistrát, jeho mluvčí Vít Hofman ale na dotazy neodpověděl. Zatím to tedy vypadá tak, že kompletní projektovou dokumentaci za 440 milionů korun bez DPH vytvoří společnost Metroprojekt. Ta projektovala i kritizované pokračování trasy A do Motola.

Metro D
Metro D spojí centrum Prahy s jižní částí města. Projektanti náklady předběžně odhadují na zhruba 50 miliard korun. První část by měla být dokončena do konce roku 2022. Zda bude předpokládaný termín dodržen, ale není jasné. Roky plánovanou výstavbu totiž komplikují výkupy pozemků. Trasa metra D povede z Náměstí Míru do Písnice. Dohromady jde o deset nových stanic. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče.

Čtěte také:

Kde kope Metrostav aneb Češi na konci světa

Značný pokles. Veřejných zakázek ve stavebnictví ubylo 39 procent


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Prezidentské volby 2018: vše, co potřebujete vědět o druhém kole
7 důvodu, proč nevolit Miloše Zemana
Na co si dát pozor při vyplňování přehledu pro zdravotní pojišťovnu?
Kolik si odkládat na penzi?
7 důvodu, proč nevolit Jiřího Drahoše
Auta
Audi RS 3 je lidový supersport. Podívejte se, jak při…
Wankel od Mazdy míří jako generátor do autonomních elektromobilů Toyota
Nissan Design Europe slaví 15 let. Toto je 15 nejlepších aut, která zde vznikla
Mercedes končí s vidlicovými šestiválci. Přejde jen na ty řadové
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky interiéru?
Technologie
Cnews FM: Prodali byste svou digitálně vlastněnou hru? Robot Cache to umožní [podcast]
Restarty po opravách díry Spectre se týkají i dalších CPU Intel, problém s AMD vyřešen
Pohodlí je důležitější než bezpečnost. Dvoufázové ověření účtů používá jen 10 % uživatelů Googlu
GDDR6 bude rychlejší, než jsme čekali. Samsung uvádí čipy běžící na taktu 18,0 GHz
První Age of Empires se vrací po 20 letech. 4K remaster vyjde za měsíc a bude levný
Hry pro příležitostné hráče