Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

 Starosta Prahy 9
Starosta Prahy 9
Autor: praha.eu

Starosta Prahy 9 Jarolím: Systém zón je předimenzovaný a ceny vydřidušské

12. prosince 2016, 10:30 - Tereza Čapková
 Starosta Prahy 9
Starosta Prahy 9
Autor: praha.eu
12. prosince 2016, 10:30

Dlouho se chtěla Praha 9 připojit k zónám placeného stání, teď váhá, systém připadá starostovi městské části Janu Jarolímovi (ODS) předimenzovaný a ceny v něm vydřidušské. Vlastní systém fialových zón musela dát radnice „k ledu“, říká starosta Prahy 9 v rozhovoru pro Euro.cz.

Městská část Praha 9 se chtěla připojit k systému pražských parkovacích zón, jak jste s projektem daleko, kdy začnete malovat modré pruhy?

Ano, plánovali jsme a dlouhou dobu marně požadovali připojení k celopražskému systému zón parkovacího stání. Avšak po připojení městských částí Praha 5 a 6 jsme na vahách. Takto pojatý systém se nám nelíbí, pokládáme ho za „předimenzovaný“. Proto se vlně kritiky nelze příliš divit.

Je zavedení zón v Praze 9 nutné? Přeci jen se na ně snesla poměrně velká dávka kritiky.

Nejde zcela jen o to, zda jsou zóny placeného stání v Praze 9 nutností, jde o to, že naši obyvatelé po zavedení zón volají v naději, že jim ulehčí život a usnadní parkování v blízkosti bydliště. To však ani při nasazených, já tomu říkám „vydřidušských“ cenách, není stoprocentně zaručeno. Zapomíná se na to, že lidé také chtějí občas jet na návštěvu na jiné, i nepříliš vzdálené místo, a už na ně systém dolehne plnou vahou jako na „cizí“.

Praha 9 zvažovala i zavedení svého vlastního projektu fialových zón. V čem spočíval?

Jde o snahu nalézt v novém systému zón placeného stání určitou spravedlnost nejen pro rezidenty, ale i návštěvníky naší městské části a nelimitovat naše drobné podnikatele a živnostníky. Jednotný systém zón v podobě fialových, tedy smíšených zón s hodinovou sazbou 10 korun za hodinu představuje možnost bez problému zaparkovat například pro klienta zdravotnického zařízení, drobného živnostníka nebo člena rodiny, který bydlí v jiné městské části či mimo Prahu. Náš návrh na druhou stranu dokáže eliminovat zásadní problém parkování, a to negativní jev, že především mimopražští návštěvníci celý den blokují ulice v blízkosti stanic metra. Pokud by zde chtěli parkovat, tak 10 korun za hodinu by pro ně představovalo přibližně 1800 korun měsíčně, což by drtivá většina z nich rozhodně neakceptovala.

Proč ho nerealizujete?

Magistrát hlavního města Prahy nám sdělil, že náš návrh by představoval finanční ztrátu zhruba 10 milionů korun ročně. S tím rozhodně nesouhlasíme. Nicméně zřizovatelem je hlavní město, a má tak rozhodující pravomoc, zda bude Praha 9 připojena k zónám placeného stání, či nikoli.

Řada řidičů, kteří nezaparkují v okolních městských částech, se sune k vám, jak se městská část se situací vypořádala?

Zatím dopady našeho „nepřipojení“ nejsou až tak markantní, jak jsme se obávali, ale je ještě krátká doba na erudované vyhodnocení.

Městská část dostala od vlastníka sousedního pozemku souhlas se stavbou parkovacího domu na Proseku, kdy začnete stavět a kdy by mohlo být hotovo?

Souhlas se stavbou parkovacího domu se podařilo od majitele sousedního objektu obchodního domu Billa získat po mnohých jednáních téměř po dvou letech. Samotná cena stavby se podle projektové dokumentace pohybuje okolo 75 milionů korun, ale rozhodně předpokládáme, že ve výběrovém řízení bude cena nižší.

Jak dopravu v Praze 9 ovlivnilo otevření tunelového komplexu Blanka?

Pokud jde o vliv otevření tunelového komplexu, v posledních týdnech jsou dopady otevření Blanky bohužel dost negativní, jelikož dochází k častému uzavírání vjezdu v Troji z důvodů hromadění dopravy při výjezdu na Prahu 5, a tím se kompletně ucpávají nejen komunikace v přímé návaznosti, ale i ostatní. Přesto však otevření Blanky pokládám za velké pozitivum v celopražském významu a ukazuje se, že urychlené pokračování ve výstavbě vnitřního okruhu je opodstatněné a velmi žádoucí. A samozřejmě i realizace dalších návazných opatření.

Spolupodílí se městská část na tvorbě podoby zástavby brownfieldů okolo Kolbenovy ulice?

Praha 9 se na výstavbě v lokalitě Kolbenova velmi aktivně podílí. Dnes je území po bývalých továrních závodech jednou z intenzivně se rozvíjejících lokalit městské části, stagnace v době ekonomické krize je patrně, doufejme, za námi. Je zde několik projektů v různých fázích rozpracovanosti od územní studie až po platné územní rozhodnutí respektive stavební povolení. Jde o AFI Europe, YIT, Vivus Kolbenova nebo Pragu.

Připravuje Praha 9 nějaké rozvojové projekty?

Městská část připravuje projekty hlavně v oblastech školství, tedy dostavba základních škol a výstavba nové Základní a mateřské školy U Elektry, dále pak projekty revitalizace a rozvoje parků a oddychových lokalit pro občany, například parky podél říčky Rokytky či prodloužení Parku Přátelství.

Funguje v městské části součinnost s obyvateli, zajímají se lidé o rozvoj svého okolí?

Součinnost či spolupráce s občany funguje, dle mého soudu, docela dobře. Důležité je, že komise rady městské části, tedy komise rozvoje území, je při důležitých projednáváních otevřená veřejnosti. Pokud jde o zájem „lidí o své okolí“, je to veličina proměnlivá, ale rozhodně si nemůžeme stěžovat. Přínos našich spoluobčanů k našemu rozhodování osobně hodnotím opravdu vysoko, kupříkladu zrovna myšlenka stavby parkovacího domu u obchodního domu Billa vzešla z diskuse se spoluobčany žijícími v té lokalitě. Samozřejmě definitivní soud vyneseme, až bude dům stát, ale to nejtěžší je myslím za námi.

Další rozhovory se starosty městských částí:

Starosta Prahy 14 Vondra: „Sloní zadek“ skvěle zapadne do okolí

Štěpánek: O věžácích rozhodneme, až budeme mít stanovisko UNESCO

Starosta Prahy 10 Novák: Ďolíček se podaří zachránit



Čtěte také

Radar izraelské firmy Elta, ilustrační foto

Podepsáno. Česko nakoupí izraelské radary za tři a půl miliardy korun

Česká armáda koupí od Izraele osm mobilních 3D radiolokátorů za 3,5 miliardy korun. První…

před 2 hodinami

 Jaroslav Zadražil z projektu Sterch International

Zadražil ze Sterch International: Vyrábíme součástky pro satelity s přesností na nanometry

Satelity, které obíhají kolem Země, neumějí komunikovat mezi sebou. Snažíme se vyvinout…

před 3 hodinami

Netopýr, ilustrační foto

Klima, nebo biodiverzita? Vědci řeší, jak ochránit netopýry před smrtícími turbínami

Má přednost ochrana klimatu před ochranou biodiverzity? Na tuto otázku se snaží odpovědět…

před 3 hodinami

Ilustrační foto

Chyby v čerpání u 9 z 10 projektů. Brusel vyzývá Česko k vlastnímu auditu

Závěrečná zpráva auditu Evropské komise k údajnému střetu zájmů premiéra Andreje Babiše…

před 4 hodinami

 Zakladatel Amazonu a nejbohatší člověk na světě Jeff Bezos

Bezos se v roce 2026 stane bilionářem, následovat bude čínská vlna

Prvním dolarovým bilionářem na světě se stane Jeff Bezos, který na tento status dosáhne v…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Nechodíte rádi do banky? Nevadí, již nemusíte
Stovky korun protopíme zbytečně. Jak šetřit teplo?
Češi platí za teplo tři procenta z hrubé mzdy, pětkrát více než Němci
Kdo vám může pomoci dostat se z dluhů? Společnost KRUK
Valorizace důchodů 2020: kdo dostane 900 Kč a kdo více?
Auta
Tři roky, čtyři značky: Jozef Kabaň se ve skupině BMW…
VCHD Cargo investuje do vozového parku
V nejnovějších testech Euro NCAP opět zářila Tesla. Zato Volkswagenu Sharan upadly dveře
Srovnávací test: Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports vs. BMW F 850 GS Adventure
Rekord dálkového „závodu“ Cannonball po šesti letech padl. Řidič upraveného AMG E63 ujel 4480 km za 27 hodin a 25 minut!
Hry pro příležitostné hráče