Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jak náročné je MBA studium? Zjistili jsme za vás!

Jak náročné je MBA studium? Zvládnu ho při svém vyčerpávajícím zaměstnání či podnikání? A…

Kdy má MBA smysl?

Titul MBA (Master of Business Administration) není v zahraničí ani v České republice…

Trvalý pobyt – vše, co o něm potřebujete vědět

Získat trvalý pobyt je sice právo českého občana, ale není povinnost jej mít. I když si…

 Starosta Prahy 9
Starosta Prahy 9
Autor: praha.eu

Starosta Prahy 9 Jarolím: Systém zón je předimenzovaný a ceny vydřidušské

12. prosince 2016, 10:30 - Tereza Čapková
 Starosta Prahy 9
Starosta Prahy 9
Autor: praha.eu
12. prosince 2016, 10:30

Dlouho se chtěla Praha 9 připojit k zónám placeného stání, teď váhá, systém připadá starostovi městské části Janu Jarolímovi (ODS) předimenzovaný a ceny v něm vydřidušské. Vlastní systém fialových zón musela dát radnice „k ledu“, říká starosta Prahy 9 v rozhovoru pro Euro.cz.

Městská část Praha 9 se chtěla připojit k systému pražských parkovacích zón, jak jste s projektem daleko, kdy začnete malovat modré pruhy?

Ano, plánovali jsme a dlouhou dobu marně požadovali připojení k celopražskému systému zón parkovacího stání. Avšak po připojení městských částí Praha 5 a 6 jsme na vahách. Takto pojatý systém se nám nelíbí, pokládáme ho za „předimenzovaný“. Proto se vlně kritiky nelze příliš divit.

Je zavedení zón v Praze 9 nutné? Přeci jen se na ně snesla poměrně velká dávka kritiky.

Nejde zcela jen o to, zda jsou zóny placeného stání v Praze 9 nutností, jde o to, že naši obyvatelé po zavedení zón volají v naději, že jim ulehčí život a usnadní parkování v blízkosti bydliště. To však ani při nasazených, já tomu říkám „vydřidušských“ cenách, není stoprocentně zaručeno. Zapomíná se na to, že lidé také chtějí občas jet na návštěvu na jiné, i nepříliš vzdálené místo, a už na ně systém dolehne plnou vahou jako na „cizí“.

Praha 9 zvažovala i zavedení svého vlastního projektu fialových zón. V čem spočíval?

Jde o snahu nalézt v novém systému zón placeného stání určitou spravedlnost nejen pro rezidenty, ale i návštěvníky naší městské části a nelimitovat naše drobné podnikatele a živnostníky. Jednotný systém zón v podobě fialových, tedy smíšených zón s hodinovou sazbou 10 korun za hodinu představuje možnost bez problému zaparkovat například pro klienta zdravotnického zařízení, drobného živnostníka nebo člena rodiny, který bydlí v jiné městské části či mimo Prahu. Náš návrh na druhou stranu dokáže eliminovat zásadní problém parkování, a to negativní jev, že především mimopražští návštěvníci celý den blokují ulice v blízkosti stanic metra. Pokud by zde chtěli parkovat, tak 10 korun za hodinu by pro ně představovalo přibližně 1800 korun měsíčně, což by drtivá většina z nich rozhodně neakceptovala.

Proč ho nerealizujete?

Magistrát hlavního města Prahy nám sdělil, že náš návrh by představoval finanční ztrátu zhruba 10 milionů korun ročně. S tím rozhodně nesouhlasíme. Nicméně zřizovatelem je hlavní město, a má tak rozhodující pravomoc, zda bude Praha 9 připojena k zónám placeného stání, či nikoli.

Řada řidičů, kteří nezaparkují v okolních městských částech, se sune k vám, jak se městská část se situací vypořádala?

Zatím dopady našeho „nepřipojení“ nejsou až tak markantní, jak jsme se obávali, ale je ještě krátká doba na erudované vyhodnocení.

Městská část dostala od vlastníka sousedního pozemku souhlas se stavbou parkovacího domu na Proseku, kdy začnete stavět a kdy by mohlo být hotovo?

Souhlas se stavbou parkovacího domu se podařilo od majitele sousedního objektu obchodního domu Billa získat po mnohých jednáních téměř po dvou letech. Samotná cena stavby se podle projektové dokumentace pohybuje okolo 75 milionů korun, ale rozhodně předpokládáme, že ve výběrovém řízení bude cena nižší.

Jak dopravu v Praze 9 ovlivnilo otevření tunelového komplexu Blanka?

Pokud jde o vliv otevření tunelového komplexu, v posledních týdnech jsou dopady otevření Blanky bohužel dost negativní, jelikož dochází k častému uzavírání vjezdu v Troji z důvodů hromadění dopravy při výjezdu na Prahu 5, a tím se kompletně ucpávají nejen komunikace v přímé návaznosti, ale i ostatní. Přesto však otevření Blanky pokládám za velké pozitivum v celopražském významu a ukazuje se, že urychlené pokračování ve výstavbě vnitřního okruhu je opodstatněné a velmi žádoucí. A samozřejmě i realizace dalších návazných opatření.

Spolupodílí se městská část na tvorbě podoby zástavby brownfieldů okolo Kolbenovy ulice?

Praha 9 se na výstavbě v lokalitě Kolbenova velmi aktivně podílí. Dnes je území po bývalých továrních závodech jednou z intenzivně se rozvíjejících lokalit městské části, stagnace v době ekonomické krize je patrně, doufejme, za námi. Je zde několik projektů v různých fázích rozpracovanosti od územní studie až po platné územní rozhodnutí respektive stavební povolení. Jde o AFI Europe, YIT, Vivus Kolbenova nebo Pragu.

Připravuje Praha 9 nějaké rozvojové projekty?

Městská část připravuje projekty hlavně v oblastech školství, tedy dostavba základních škol a výstavba nové Základní a mateřské školy U Elektry, dále pak projekty revitalizace a rozvoje parků a oddychových lokalit pro občany, například parky podél říčky Rokytky či prodloužení Parku Přátelství.

Funguje v městské části součinnost s obyvateli, zajímají se lidé o rozvoj svého okolí?

Součinnost či spolupráce s občany funguje, dle mého soudu, docela dobře. Důležité je, že komise rady městské části, tedy komise rozvoje území, je při důležitých projednáváních otevřená veřejnosti. Pokud jde o zájem „lidí o své okolí“, je to veličina proměnlivá, ale rozhodně si nemůžeme stěžovat. Přínos našich spoluobčanů k našemu rozhodování osobně hodnotím opravdu vysoko, kupříkladu zrovna myšlenka stavby parkovacího domu u obchodního domu Billa vzešla z diskuse se spoluobčany žijícími v té lokalitě. Samozřejmě definitivní soud vyneseme, až bude dům stát, ale to nejtěžší je myslím za námi.

Další rozhovory se starosty městských částí:

Starosta Prahy 14 Vondra: „Sloní zadek“ skvěle zapadne do okolí

Štěpánek: O věžácích rozhodneme, až budeme mít stanovisko UNESCO

Starosta Prahy 10 Novák: Ďolíček se podaří zachránit



Čtěte také

 George Soros, ilustrační foto

Skupina miliardářů z USA včetně Sorose žádá větší zdanění bohatých

Skupina nejbohatších lidí ve Spojených státech vyzvala kandidáty pro nadcházející…

před 3 hodinami

 Dotace - ilustrační foto

Příliš bohaté Česko. Tři regiony přijdou o výhodnější přístup k dotacím

Evropská unie bude dál platit rozvojové projekty v českých krajích, ale místo 85 procent…

před 3 hodinami

 Ministryně spravedlnosti za ANO Marie Benešová

Novela o státních zástupcích může být účinná už od příštího roku, řekla Benešová

Ministryně spravedlnosti Marie Benešová (za ANO) se nebrání tomu, aby novela zákona o…

před 4 hodinami

Události  Měření salinity, ilustrační foto

Dědictví ledovců: vědci objevili moře sladké vody na dně oceánu

Obří jezero sladké vody objevili vědci nedaleko atlantického pobřeží Spojených států.…

před 4 hodinami

Kulečníková herna v zábavním parku Munsu v Pchjongjangu.

Pervitin, šmelina, korupce. Tak vznikají boháči v Kimově Koreji

Stínová ekonomika Severní Koreje vytvořila novou kastu superbohatých podnikatelů. Jejich…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Ceny na dovolené: v Turecku nakoupíte levněji než loni, v Egyptě dráž
Jak budou letos placeni brigádníci?
Jaký je rozdíl mezi školkovným a daňovým zvýhodněním?
Jak velký limit je pro bezkontaktní platby v zemích EU?
Měli bychom spíš šetřit, ale raději utrácíme…
Auta
Škoda Scala 1.0 G-Tec přichází s menším zavazadelníkem a…
KTM vyšperkovala novinku 790 Adventure R limitovanou sérií Rally
Klimatická nouze v Praze? Příhodná záminka pro zavedení mýtného v centru (komentář)
Nová Kia XCeed se ukázala na dalších fotkách. Oficiálně se představí zítra
800 hybridních autobusů MAN od roku 2010
Hry pro příležitostné hráče