Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

 Vizualizace exteriéru stanice metra D Písnice
Vizualizace exteriéru stanice metra D Písnice
Autor: Metroprojekt

Společný podnik DPP a Penty k metru D se odkládá. Magistrát čeká na analýzu

17. července 2018, 10:08 - čtk
 Vizualizace exteriéru stanice metra D Písnice
Vizualizace exteriéru stanice metra D Písnice
Autor: Metroprojekt
17. července 2018, 10:08

Primátorčin náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) stáhl z dnešního programu pražské rady plán na vytvoření společného podniku dopravního podniku (DPP) a Penty na výkup pozemků a rozvoj okolí stanic linky metra D. Plán kritizovali zástupci Trojkoalice, podle kterých je pro město riskantní a navíc zbytečný, protože právě schvalovaná novela zákona výkup pozemků usnadní. Vedení města chce počkat na analýzu dopadů nové legislativy. Dolínek pouze uvedl, že požádal DPP o doplnění podkladů.

Rada hlavního města je zároveň valnou hromadou městských společností, tedy i DPP. Vytvoření dceřiné společnosti tak podléhá schválení radních. Celkové nastavení podniku je nicméně v režii vedení DPP.

Cílem společného podniku má být co nejrychleji vykoupit pozemky potřebné pro výstavbu. Podle dříve zveřejněných informací má mít Penta v podniku většinový podíl 51 procent, takže nebude nutné se při výkupu pozemků řídit pravidly, která musí dodržovat veřejné subjekty. Společný podnik má zároveň těžit z finančního zhodnocení pozemků přilehlých k novým stanicím, a pokrýt tak část nákladů na výstavbu. Plán se netýká stavby metra.

Projekt čelí kritice zejména ze strany STAN a Zelených, tedy dvou ze tří členů Trojkoalice, která v Praze společně s ANO a ČSSD vládne. Podle Trojkoalice by nastavení podniku v podobě, v jaké jej představil DPP, nezaručovalo dostatečnou veřejnou kontrolu a transparentnost. Podle právničky Hany Martvanové, která na kandidátce TOP 09 a STAN kandiduje na magistrát, by mohl být podnik pro město ztrátový. DPP i Penta námitky odmítají.


Přečtěte si rozhovor s šéfem IPR Ondřejem Boháčem:

Šéf IPR Boháč: Za peníze nasypané do Blanky mohly být vyřešeny Bubny, Smíchov a Žižkov


Sněmovna nedávno schválila novelu zákona, která zařazuje metro D do seznamu staveb, pro které je možné využít takzvané mezitímní rozhodnutí. To bude znamenat, že stavba by mohla začít a pokračovat nezávisle na sporu o výši náhrady za pozemek. Vyvlastnitel by po splnění podmínek požádal o toto rozhodnutí, úřad by v prvním kroku dovolil zahájit stavební práce a v druhém kroku by se řešil případný spor o výši náhrady. V případě schválení horní komorou a podpisu prezidenta by novela mohla začít platit ještě letos.

Podle náměstkyně primátorky Petry Kolínské (Zelení/Trojkoalice) je v této situaci zbytečné schvalovat společný podnik, když hlavním argumentem pro jeho vytvoření je právě snazší výkup pozemků. Dolínek i primátorka Adriana Krnáčová (ANO) v minulosti pro deník Dnes uvedli, že DPP zpracovává analýzu vlivu novely na přípravu stavby metra D a že na ni před schválením podniku počkají. Mělo by se jednat o jeden z hlavních důvodů dnešního stažení tisku ke společnému podniku.

Dolínek to nepotvrdil, podle něj jde o důvěrné obchodní vztahy DPP a městské rady jeho valné hromady společnosti. Uvedl pouze, že požádal podnik o doplnění podkladů.

Podle Kolínské jde o zástupné důvody. „Podle mě hlavní důvod, proč to dneska bylo staženo, je to, že na to neměla koalice hlasy. Zkrátka někteří radní z ANO a ze sociální demokracie řekli, že pro to nebudou hlasovat, a budou teď podle mě vystaveni brutálnímu tlaku, aby se to v uvozovkách neopakovalo,“ uvedla.

Metro D má odlehčit trase C a propojit sídliště na jihu Prahy s centrem. V první fázi výstavby má vzniknout úsek Pankrác - Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory a pak do konečné Depo Písnice. Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na náměstí Míru. O stavbě této části trasy se zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Koncem letošního roku mají začít první průzkumné práce.

O trase D čtěte také:

Praha koupí pozemky v Písnici pro stavbu metra D. Zaplatí 18 milionů

Metro D na Žižkov a do Vysočan. IPR zahájí změnu územního plánu

Pozemky pro stavbu metra D město vykoupí za 15 milionů

Praha koupí v Písnici pozemek pro výstavbu trasy metra D. Zaplatí pět milionů

Blamáž na trase D: Praha a DPP nemohou vyhlásit výtvarnou soutěž na stanice



Čtěte také

Ropný vrt (ilustrační foto)

OPEC sníží produkci ropy o 500 tisíc barelů denně. Chce tím zvýšit ceny

Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) a její spojenci se dohodli na snížení těžby o…

před 2 hodinami

 Miroslav Kalousek

Pirát Michálek vyzývá Kalouska k odstoupení. Blokuje prý postup opozice proti Babišovi

Bývalý ministr a předseda TOP 09 Miroslav Kalousek svou špatnou pověstí jako předseda…

před 3 hodinami

Události  Nejvyšší soud se zastal Somálky, zákaz hidžábu neměl legitimní cíl (archivní foto)

Spor o hidžáb: Nejvyšší soud se zastal somálské studentky

Nejvyšší soud (NS) se zastal somálské dívky, která chtěla na zdravotnické škole v Česku…

před 3 hodinami

Hormonální antikoncepce - ilustrační snímek

Jedna pilulka na tři týdny: vývoj nové antikoncepce pro Afriku podporují i Gatesovi

Američtí vědci vyvíjejí novou antikoncepční kapsli, která se po spolknutí rozevře do…

před 4 hodinami

 Andrej Kiska

Slovenská policie obvinila Kisku kvůli jeho rodinné firmě. Politická kampaň, reaguje exprezident

Slovenská policie obvinila podle listu Sme bývalého prezidenta Andreje Kisku, a to v…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Stres je všudypřítomný. Jak se jej zbavit?
Pro koho se příští rok sníží limit doplatků za léky?
Do čeho Češi nejčastěji spoří a investují
Nechodíte rádi do banky? Nevadí, již nemusíte
Stovky korun protopíme zbytečně. Jak šetřit teplo?
Auta
Nová studie ukázala, že výroba baterií je ekologičtější. Je…
Ford vyrábí autodíly z kávového odpadu od McDonald’s
Dähler vyladil nové BMW X3 M a X4 M až na 449 kW a 760 Nm. A to je prý teprve začátek
Nový mýtný systém v provozu
Tři roky, čtyři značky: Jozef Kabaň se ve skupině BMW neprosadil, vrací se pod křídla koncernu
Hry pro příležitostné hráče