Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Výnos z dražby sběratelské kolekce „Muži 28. října“ získají váleční veteráni a děti po úrazech

Unikátní sběratelská kolekce „Muži 28. října“ vytvořená na počest 100. výročí vzniku…

Na internetu můžete díky PayU a Google Pay platit na jedno kliknutí

Budoucnost online plateb na internetu je v jednoduchosti. Zákazník chce zaplatit snadno a…

Kávovar JURA je tradice v moderním obalu

Pokud se řekne švýcarská přesnost, zřejmě si jako první představíte švýcarské hodinky,…

Společný podnik DPP a Penty k metru D se odkládá. Magistrát čeká na analýzu

17. července, 10:08 - čtk
17. července, 10:08

Primátorčin náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) stáhl z dnešního programu pražské rady plán na vytvoření společného podniku dopravního podniku (DPP) a Penty na výkup pozemků a rozvoj okolí stanic linky metra D. Plán kritizovali zástupci Trojkoalice, podle kterých je pro město riskantní a navíc zbytečný, protože právě schvalovaná novela zákona výkup pozemků usnadní. Vedení města chce počkat na analýzu dopadů nové legislativy. Dolínek pouze uvedl, že požádal DPP o doplnění podkladů.

Rada hlavního města je zároveň valnou hromadou městských společností, tedy i DPP. Vytvoření dceřiné společnosti tak podléhá schválení radních. Celkové nastavení podniku je nicméně v režii vedení DPP.

Cílem společného podniku má být co nejrychleji vykoupit pozemky potřebné pro výstavbu. Podle dříve zveřejněných informací má mít Penta v podniku většinový podíl 51 procent, takže nebude nutné se při výkupu pozemků řídit pravidly, která musí dodržovat veřejné subjekty. Společný podnik má zároveň těžit z finančního zhodnocení pozemků přilehlých k novým stanicím, a pokrýt tak část nákladů na výstavbu. Plán se netýká stavby metra.

Projekt čelí kritice zejména ze strany STAN a Zelených, tedy dvou ze tří členů Trojkoalice, která v Praze společně s ANO a ČSSD vládne. Podle Trojkoalice by nastavení podniku v podobě, v jaké jej představil DPP, nezaručovalo dostatečnou veřejnou kontrolu a transparentnost. Podle právničky Hany Martvanové, která na kandidátce TOP 09 a STAN kandiduje na magistrát, by mohl být podnik pro město ztrátový. DPP i Penta námitky odmítají.


Přečtěte si rozhovor s šéfem IPR Ondřejem Boháčem:

Šéf IPR Boháč: Za peníze nasypané do Blanky mohly být vyřešeny Bubny, Smíchov a Žižkov


Sněmovna nedávno schválila novelu zákona, která zařazuje metro D do seznamu staveb, pro které je možné využít takzvané mezitímní rozhodnutí. To bude znamenat, že stavba by mohla začít a pokračovat nezávisle na sporu o výši náhrady za pozemek. Vyvlastnitel by po splnění podmínek požádal o toto rozhodnutí, úřad by v prvním kroku dovolil zahájit stavební práce a v druhém kroku by se řešil případný spor o výši náhrady. V případě schválení horní komorou a podpisu prezidenta by novela mohla začít platit ještě letos.

Podle náměstkyně primátorky Petry Kolínské (Zelení/Trojkoalice) je v této situaci zbytečné schvalovat společný podnik, když hlavním argumentem pro jeho vytvoření je právě snazší výkup pozemků. Dolínek i primátorka Adriana Krnáčová (ANO) v minulosti pro deník Dnes uvedli, že DPP zpracovává analýzu vlivu novely na přípravu stavby metra D a že na ni před schválením podniku počkají. Mělo by se jednat o jeden z hlavních důvodů dnešního stažení tisku ke společnému podniku.

Dolínek to nepotvrdil, podle něj jde o důvěrné obchodní vztahy DPP a městské rady jeho valné hromady společnosti. Uvedl pouze, že požádal podnik o doplnění podkladů.

Podle Kolínské jde o zástupné důvody. „Podle mě hlavní důvod, proč to dneska bylo staženo, je to, že na to neměla koalice hlasy. Zkrátka někteří radní z ANO a ze sociální demokracie řekli, že pro to nebudou hlasovat, a budou teď podle mě vystaveni brutálnímu tlaku, aby se to v uvozovkách neopakovalo,“ uvedla.

Metro D má odlehčit trase C a propojit sídliště na jihu Prahy s centrem. V první fázi výstavby má vzniknout úsek Pankrác - Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory a pak do konečné Depo Písnice. Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na náměstí Míru. O stavbě této části trasy se zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Koncem letošního roku mají začít první průzkumné práce.

O trase D čtěte také:

Praha koupí pozemky v Písnici pro stavbu metra D. Zaplatí 18 milionů

Metro D na Žižkov a do Vysočan. IPR zahájí změnu územního plánu

Pozemky pro stavbu metra D město vykoupí za 15 milionů

Praha koupí v Písnici pozemek pro výstavbu trasy metra D. Zaplatí pět milionů

Blamáž na trase D: Praha a DPP nemohou vyhlásit výtvarnou soutěž na stanice



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Jezdíte na vánoční trhy do zahraničí bezpečně?
Jak si spočítat daně u spolupracující manželky
Už se těšíte na Vánoce?
Kolik si do konce roku vložit na penzijko, stavebko a životko?
Akcie Apple a Alphabet vymazaly letošní zisky
Auta
DB Schenker přináší revoluci v doručování
Retro: Alfa Romeo 75 3.0 V6 America (1991)
Jízdní dojmy: Autobusy Isuzu
Volkswagen Atlas Cross Sport: Další SUV s karoserií „kupé“ se představuje v sériové podobě
Kvíz: Poznáte auto jen podle fotky zadního světla?
Technologie
Intel odhalil big.LITTLE procesor s pěti jádry: 3D vrstvený čip s technologií Foveros
MediaTek vzdal high-end. Helio P90 ale zvyšuje výkon ve střední třídě
Nvidia opět zlevňuje a aktualizuje magickou krabičku Shield TV
Čtvrtina domácností již přijímá DVB-T2, 4 % Čechů se obejde bez TV
Cnews FM: Produkty od Googlu mizí, herní obchody přibývají [podcast]
Hry pro příležitostné hráče