Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

Interiér pražského hlavního nádraží
Interiér pražského hlavního nádraží
Autor: čtk

Soud odmítl nárok Grandi Stazioni. Italové chtěli 1,26 miliardy korun za ukončení pronájmu hlavního nádraží

13. srpna, 10:19 - čtk
Interiér pražského hlavního nádraží
Interiér pražského hlavního nádraží
Autor: čtk
13. srpna, 10:19

Obvodní soud pro Prahu 1 zamítl žalobu italské firmy Grandi Stazioni, která chtěla po Českých drahách (ČD) a Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) zhruba 1,26 miliardy korun kvůli ušlému zisku, který podle společnosti vznikl neprodloužením pronájmu hlavního nádraží v Praze.

Firma měla historickou budovu pronajatou na základě dohody, podle které ji měla kompletně zrekonstruovat, což však v termínu neučinila. Podle soudkyně Heleny Marsové firma neprokázala, že by měla důvodný předpoklad prodloužení smlouvy. Rozsudek je nepravomocný, advokát společnosti Zbyšek Kordač se k případnému odvolání nevyjádřil.

Podle Kordačovy argumentace společnost o prodloužení smlouvy intenzivně jednala po dobu více než jednoho roku a na základě tohoto jednání měla důvodný předpoklad, že bude kontrakt dodatkem prodloužen. Mělo podle něj jít už o pátý dodatek k původní smlouvě, který byl rozsahem i obsahem méně významný než ten předchozí. Firma podle něj splnila podmínku prodloužení smlouvy, kterou bylo „dokončení podstatné části revitalizace“, a důvody zpoždění byly nepředvídatelné.

Soud tuto argumentaci odmítl. České dráhy podle soudkyně při jednáních dávaly najevo pochybnosti o tom, zda bude dodatek uzavřen, a tím nebyly naplněny rysy důvodného předpokladu. Soud zároveň přikázal Grandi Stazioni uhradit náklady protistran na soudní řízení, které se blíží 20 milionům korun. Kromě SŽDC a ČD firma žalovala také ministerstvo financí.


Česká dráhy a Penta chtějí zastřešit koleje u Hlavního nádraží. Na střeše mají vyrůst domy


Grandi Stazioni spravovala pražské hlavní nádraží do října 2016. Smlouvu ji kvůli nesplnění smluvních podmínek neprodloužil nový vlastník SŽDC, na kterou objekt při převodu všech nádražních budov v zemi od ČD přešel. Podle dohody s ČD z roku 2003 měla společnost do podzimu 2016 dokončit rekonstrukci nádraží včetně historické Fantovy budovy. Pokud by rekonstrukci zvládla dodělat, získala by právo na pronájem nádražních prostor na dalších 30 let. Za 13 let ale opravila jen část budovy a odbavovací halu nádraží, což vedlo k vypovězení smlouvy a přerušení rekonstrukce.

Italská společnost podala v souvislosti s pražským hlavním nádraží čtyři žaloby. Žalobu na určení vlastnictví historické části nádraží Fantovy budovy zamítl loni v říjnu odvolací soud. Vedle tohoto Grandi Stazioni napadla také převod nové odbavovací haly na správu železnic. Další žaloba se týká náhrady více než 770 milionů za investované peníze při rekonstrukci nádraží. Z této sumy SŽDC firmě loni vyplatila 565 milionů korun jako uznatelné náklady na částečnou rekonstrukci nádraží. Společnost pak snížila požadovanou sumu na zhruba 210 milionů korun, tuto žalobu soud letos na jaře rovněž zamítl. Čtvrtým sporem je právě žaloba o ušlý zisk.

Přečtěte si také:

Po miliardové opravě do haly zatéká. Hlavní nádraží čeká další rekonstrukce

Rekonstrukce haly hlavního nádraží se SŽDC prodražila. Účet je o 127 milionů vyšší

V Praze vznikne nová čtyřkolejná železnice, vlaky budou jezdit rychleji

Oprava Fantovy budovy začne v létě, práce potrvají dva a půl roku


Čtěte také

 ilustrační foto

Táta nádražáků: rozjela se velká hra o České dráhy

Na židli generálního ředitele Českých drah hodně fouká a málokdo z tohoto postu odešel v…

před 7 hodinami

 Americký prezident Donald Trump

Trump pohrozil odvetou za francouzskou digitální daň. USA by mohly zavést clo na víno

Před odletem do Francie na summit skupiny ekonomicky vyspělých zemí G7 dnes americký…

před 7 hodinami

Pavel Páral

Agrofert: Tlusté do tenkého

Předpověď týdeníku Euro, že Agrofert doplatí na politickou angažovanost svého skutečného…

před 10 hodinami

 Andrej Babiš

Přežil by Agrofert bez státu? Výrobci biopaliv a lesnické firmy jsou na veřejných zakázkách závislé

Údery ze všech stran schytává v posledních měsících holding Agrofert. Část z nich souvisí…

před 10 hodinami

 Český premiér Andrej Babiš během návštěvy USA

Svěřenská opona: Babiš má stále plnou kontrolu nad majetkem Agrofertu

Nejen právníci Evropské komise, ale i například černošický městský úřad či Krajský úřad…

před 10 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Sami jsme šťastní, ale ostatní nemusíme
E-mail – dobrý sluha, nebo zlý pán?
Jak může evidence na úřadu práce zvýšit důchod?
V práci se vám nelíbí? Tak ji změňte
Je Česko kryptoměnovou těžební velmocí? Jak začít těžit?
Auta
Lynk & Co 03 Cyan je čtyřválcová předokolka, která na Ringu…
Porsche Taycan ukázalo své v podstatě poslední tajemství. Podívejte se, jak vypadá uvnitř
Kvíz: Uhodnete model auta na fotce?
Auto jako kafe: V Británii testují možnost koupit nový automobil na ulici v automatu
Videodojmy: Yamaha Niken
Hry pro příležitostné hráče