Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Trvalý pobyt – vše, co o něm potřebujete vědět

Získat trvalý pobyt je sice právo českého občana, ale není povinnost jej mít. I když si…

Tiskovázpráva.online edituje zprávy před rozesláním do redakcí

Marketingová flotila e.vox spustila novou službu Tiskovázpráva.online. Je určená…

Prodávejte špičkové interiérové dveře s franchisou Solodoor

Interiérové dveře jsou klíčovou součástí domu či bytu. Hrají funkční roli i designovou.…

 Některé nosné konstrukce již nešlo repasovat a musely být vyrobeny znovu
Některé nosné konstrukce již nešlo repasovat a musely být vyrobeny znovu
Autor: ČTK

Rekonstrukce haly hlavního nádraží se SŽDC prodražila. Účet je o 127 milionů vyšší

03. října 2017, 16:01 - čtk
 Některé nosné konstrukce již nešlo repasovat a musely být vyrobeny znovu
Některé nosné konstrukce již nešlo repasovat a musely být vyrobeny znovu
Autor: ČTK
03. října 2017, 16:01

Účet za rekonstrukci zastřešení příjezdové haly pražského hlavního nádraží se kvůli zkorodovaným nosným obloukům zvýšil o 127 milionů korun. Sto let stará ocelová konstrukce byla totiž v mnohem horším stavu než Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) očekávala. Původně smlouva se stavebními firmami stanovila cenu oprav na 470 milionů korun, stavební náklady se ale vyšplhaly na zhruba 600 milionů korun.

„Některé nosné konstrukce již nešlo repasovat a musely být vyrobeny znovu. Bohužel tato skutečnost se nedala předvídat. Průzkumy provedené před zahájením stavby tomu nenapovídaly. Jednalo se většinou o vnitřní korozi nosných oblouků,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Pravděpodobné prodražení stavby SŽDC připouštěla už v létě 2015 zhruba půl roku po zahájení stavebních prací. Tehdy ale uváděla, že se zvýšené náklady budou pohybovat v řádu desítek milionů korun.


Podívejte se na rekonstruovanou příjezdovou halu:


Hlavní část oprav spočívala ve výměně skleněných tabulí na střeše haly. Byly zanesené jak kouřem z parních lokomotiv, které na nádraží v minulosti jezdily, tak i ocelovými částečkami, které se uvolňují z kolejí a kol při brzdění vlaku. Zachovalé nosníky ocelové konstrukce pak byly opatřeny novým ochranným lakem a postaveny byly rovněž nové troleje pro elektrické lokomotivy.

Nečistoty ze skleněných ploch bude muset SŽDC odstraňovat pravidelně, uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC zodpovědný za modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. Podle něj by mohlo současné zastřešení bez větších oprav sloužit další desetiletí.


Grandi Stazioni s žalobou neuspěla: Fantova budovu na hlavním nádraží patří SŽDC, rozhodl soud

Fantova budova ( Zdroj: ČTK, Autor: ČTK )


Původně měly být stavební práce hotové letos v květnu. Posun termínu ale podle Šubové s nečekanými vícepracemi nesouvisí, jde na vrub loňským výlukám v železniční dopravě v nedalekých vinohradských tunelech. Přestože hlavní část oprav je už hotová, některé dokončovací práce ještě budou pokračovat.

Podle SŽDC je ještě potřeba dodělat ochranné prvky proti hnízdění holubů. Musí se rovněž vytmelit spoje ve střeše, kterými v současnosti stále prosakuje voda. Definitivně hotovo by podle Nejzchleba mělo být v napřesrok v květnu. Žádná z těchto prací by ale neměla mít dopad na provoz nádraží.

Opravovat se ale má i historická Fantova budova stojící mezi příjezdovou halou a pražskou magistrálou. Podle ministerstva dopravy by měla být zrekonstruována do roku 2022. Nyní je opraven pouze střední trakt včetně vnější fasády. Boční křídla stavby ale na rekonstrukci stále čekají. Zhruba v té době chtějí železničáři rovněž dokončit projekt podchodu z hlavního nádraží do křižovatky ulic Seifertova a Italská. Součástí projektu je i vybudování lávky pro pěší do Vinohradské ulice.

Podle Nejezchleba bude potřeba rekonstruovat i koleje v tubusech vinohradských tunelů. Vyměnit by se měly i výhybky v části kolejiště vedoucí do těchto tunelů. Od toho si SŽDC slibuje zefektivnění této trasy, kterou projíždějí vlaky ve směru na smíchovské nádraží nebo do Vršovic.

Celková hodnota opravy příjezdové haly pražského nádraží se včetně projektové části vyšplhala na 690 milionů korun. Z Evropských peněz pak SŽDC na rekonstrukci čerpala příspěvek zhruba 480 milionů.

Dále čtěte:

Příliš drahá káva. Hlavní nádraží hledá náhradu za Italy

Italové chtějí 1,2 miliardy za vyhazov z hlavního nádraží



Čtěte také

Události Ilustrační foto

Se zavedením trestu smrti by souhlasilo nejméně Čechů od roku 1992. Rekordní je i počet odpůrců

Se zavedením trestu smrti v Česku by souhlasila polovina občanů, což je nejméně od roku 1…

18. června 2019

Ilustrační foto

Berlín reaguje na nedostatek bytů, na pět let zmrazí nájemné

Senát Berlína dnes v reakci na rozhořčení veřejnosti nad rostoucím nedostatkem dostupného…

18. června 2019

 Demonstrace příznivců brexitu, ilustrační foto

Odhodláni k brexitu. Konzervativci chtějí odchod z Unie i za cenu rozpadu strany nebo země

Členové britské vládní Konzervativní strany jsou natolik odhodláni dovést do konce brexit…

18. června 2019

Euro TV
ženy v byznysu

Ženy v byznyse

Jak se za posledních pět až deset let změnilo podnikatelské prostředí v Česku? Minimálně…

18. června 2019

 Radarový systém, ilustrační foto

V českých stopách: i Slovensko chce koupit 3D radary z Izraele

Česko přemítá už dva a půl roku nad tím, jak dodržet slovo a koupit izraelské mobilní…

18. června 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Podnikání v důchodu v 7 bodech
Jakou pracovní smlouvu si vyjednat na brigádě
Kdy při horku v práci stačí pitná voda a kdy už musí být ochranné nápoje?
Chyby živnostníků při platbách zdravotního pojištění v příkladech
Jak malý je úplně ten nejmenší starobní důchod
Auta
Porsche 718 Cayman GT4 a Spyder vracejí do hry atmosférický…
Galerie: 10 fascinujících traktorů, kvůli kterým se budete chtít stát zemědělcem
Ducati Streetfighter V4 potvrzen. Zatím jako prototyp na slavný závod do vrchu
Právě vychází časopis Auto motor a sport 7/2019
Nenáviděný Chrysler PT Cruiser jako drsný offroad? Tenhle nás baví
Hry pro příležitostné hráče