
Nepřehlédněte
Výběr zpráv Protextu ČTK
Protext ČTK
Účet za rekonstrukci zastřešení příjezdové haly pražského hlavního nádraží se kvůli zkorodovaným nosným obloukům zvýšil o 127 milionů korun. Sto let stará ocelová konstrukce byla totiž v mnohem horším stavu než Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) očekávala. Původně smlouva se stavebními firmami stanovila cenu oprav na 470 milionů korun, stavební náklady se ale vyšplhaly na zhruba 600 milionů korun.
„Některé nosné konstrukce již nešlo repasovat a musely být vyrobeny znovu. Bohužel tato skutečnost se nedala předvídat. Průzkumy provedené před zahájením stavby tomu nenapovídaly. Jednalo se většinou o vnitřní korozi nosných oblouků,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Pravděpodobné prodražení stavby SŽDC připouštěla už v létě 2015 zhruba půl roku po zahájení stavebních prací. Tehdy ale uváděla, že se zvýšené náklady budou pohybovat v řádu desítek milionů korun.
Podívejte se na rekonstruovanou příjezdovou halu:
Hlavní část oprav spočívala ve výměně skleněných tabulí na střeše haly. Byly zanesené jak kouřem z parních lokomotiv, které na nádraží v minulosti jezdily, tak i ocelovými částečkami, které se uvolňují z kolejí a kol při brzdění vlaku. Zachovalé nosníky ocelové konstrukce pak byly opatřeny novým ochranným lakem a postaveny byly rovněž nové troleje pro elektrické lokomotivy.
Nečistoty ze skleněných ploch bude muset SŽDC odstraňovat pravidelně, uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC zodpovědný za modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. Podle něj by mohlo současné zastřešení bez větších oprav sloužit další desetiletí.
Grandi Stazioni s žalobou neuspěla: Fantova budovu na hlavním nádraží patří SŽDC, rozhodl soud
Původně měly být stavební práce hotové letos v květnu. Posun termínu ale podle Šubové s nečekanými vícepracemi nesouvisí, jde na vrub loňským výlukám v železniční dopravě v nedalekých vinohradských tunelech. Přestože hlavní část oprav je už hotová, některé dokončovací práce ještě budou pokračovat.
Podle SŽDC je ještě potřeba dodělat ochranné prvky proti hnízdění holubů. Musí se rovněž vytmelit spoje ve střeše, kterými v současnosti stále prosakuje voda. Definitivně hotovo by podle Nejzchleba mělo být v napřesrok v květnu. Žádná z těchto prací by ale neměla mít dopad na provoz nádraží.
Opravovat se ale má i historická Fantova budova stojící mezi příjezdovou halou a pražskou magistrálou. Podle ministerstva dopravy by měla být zrekonstruována do roku 2022. Nyní je opraven pouze střední trakt včetně vnější fasády. Boční křídla stavby ale na rekonstrukci stále čekají. Zhruba v té době chtějí železničáři rovněž dokončit projekt podchodu z hlavního nádraží do křižovatky ulic Seifertova a Italská. Součástí projektu je i vybudování lávky pro pěší do Vinohradské ulice.
Podle Nejezchleba bude potřeba rekonstruovat i koleje v tubusech vinohradských tunelů. Vyměnit by se měly i výhybky v části kolejiště vedoucí do těchto tunelů. Od toho si SŽDC slibuje zefektivnění této trasy, kterou projíždějí vlaky ve směru na smíchovské nádraží nebo do Vršovic.
Celková hodnota opravy příjezdové haly pražského nádraží se včetně projektové části vyšplhala na 690 milionů korun. Z Evropských peněz pak SŽDC na rekonstrukci čerpala příspěvek zhruba 480 milionů.
Dále čtěte:
Příliš drahá káva. Hlavní nádraží hledá náhradu za Italy
Italové chtějí 1,2 miliardy za vyhazov z hlavního nádraží
Čtěte také
Chyby v čerpání u 9 z 10 projektů. Brusel vyzývá Česko k vlastnímu auditu
Závěrečná zpráva auditu Evropské komise k údajnému střetu zájmů premiéra Andreje Babiše…
před 2 hodinami
Bezos se v roce 2026 stane bilionářem, následovat bude čínská vlna
Prvním dolarovým bilionářem na světě se stane Jeff Bezos, který na tento status dosáhne v…
před 2 hodinami
Klima, nebo biodiverzita? Vědci řeší, jak ochránit netopýry před smrtícími turbínami
Má přednost ochrana klimatu před ochranou biodiverzity? Na tuto otázku se snaží odpovědět…
před 2 hodinami
Podepsáno. Česko nakoupí izraelské radary za tři a půl miliardy korun
Česká armáda koupí od Izraele osm mobilních 3D radiolokátorů za 3,5 miliardy korun. První…
před 2 hodinami
Panda vs. luskoun. Má Česko vsadit na Čínu, nebo na Tchaj-wan?
Praha s pirátským primátorem Zdeňkem Hřibem v čele hází vidle do pročínské politiky Hradu…
před 3 hodinami
Sdílení
Hodnocení

Děkujeme za Vaše hodnocení