Boj o pražský dopravní podnik: novým ředitelem se zřejmě stane bankéř Witowski - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Boj o pražský dopravní podnik: novým ředitelem se zřejmě stane bankéř Witowski

,
Boj o pražský dopravní podnik: novým ředitelem se zřejmě stane bankéř Witowski
Zdroj: Alena Vacková, Mladá fronta

Dozorčí rada pražského dopravního podniku, kam byli nedávno zvoleni i zástupci nové koalice, zítra rozhodne o jméně nového generálního ředitele. Pravděpodobně jím bude zvolen bývalý vysoký manažer České spořitelny a banky Creditas Petr Witowski.

Witowskiho navrhlo hnutí Praha sobě. To po volbách obsadilo funkci náměstka primátora pro dopravu, kterým se stal Adam Scheinherr. Se jménem Petra Witowskiho ale přišel náměstek pro finance Pavel Vyhnánek, který se s ním zná ze svého působení v České spořitelně.

„Znal jsem ho jako top manažera, byť jsem nebyl jeho bezprostředním podřízeným. Věděl jsem, že je aktuálně k dispozici a je ochoten se o tomto angažmá bavit,” řekl týdeníku Euro Pavel Vyhnánek, který dosud působil jako místostarosta Prahy 7 pro oblast financí. Týdeník Euro se snažil kontaktovat i Witowskiho, ale bez úspěchu.

Witowski přitom hnutí Praha sobě před volbami nijak podporoval, jeho jméno Pavel Vyhnánek nabídl až několik týdnů po volbách. „Sám jsem s ním dlouhou dobu po ukončení mého angažmá v České spořitelně neměl žádný kontakt,” doplnil Vyhnánek s tím, že hnutí Praha sobě mělo původně několik kandidátů na funkci generálního ředitele pražského dopravního podniku. Jejich jména ale nechtěl zveřejnit.


Kde v Praze turisté hrají ruskou ruletu se životem? Podívejte se na náš seriál Nářky zpovykaného Pražana:

Oblíbená místa zpovykaných Pražanů: chodník, ze kterého padáte přímo pod kola aut

Nářky zpovykaného Pražana


Piráti a Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN) jsou s nominací Witowskiho víceméně smířeni, ačkoli ji nevnímají s velkým nadšením. TOP 09 by ústy svého předsedy Jiřího Pospíšila uvítala větší kontinuitu se starým vedením a Pirátům se zase nelíbí způsob výběru nového šéfa dopravního podniku.

„Pirátská strana preferuje otevřená výběrová řízení pro členy představenstva městských firem,” uvedl primátor Zdeněk Hřib. Petr Witowski ale žádným výběrovým řízením neprošel.

Hnutí Praha sobě to vysvětluje tím, že top manažeři do otevřených výběrových řízení chodí neradi, jelikož souběžně často jednají o několika svých možných angažmá. „Je vlastně velké štěstí, že pan Witowski je zrovna na trhu volný. Lidí s takovou zkušeností z top managementu není aktuálně k dispozici mnoho,” řekl Pavel Vyhnánek.

V souvislosti s nominací Petra Witowskiho do funkce generálního ředitele dopravního podniku se v médiích objevily i informace, že má údajně blízko k jednomu z manažerů skupiny PPF Karlu Pražákovi. Tyto informace publikoval například server MotejlekSkocdopole.com.

Dopravní podnik v číslech
10 994 počet zaměstnanců
4 miliardy tržby z jízdného
100 procent činí vlastnický podíl hlavního města Prahy
13,535 miliardy dostal podnik loni od hlavního města na provozní výdaje
6,8 miliardy vydá letos na investice, mimo jiné na nákup nových tramvají a autobusů
1,551 miliardy byl loňský čistý zisk společnosti

Týdeník Euro zjistil, že Petr Witowski v minulosti spolupracoval v České spořitelně s bratrem Karla Pražáka Patrikem Pražákem. Hnutí Praha sobě i Petr Witowski ale jakékoliv „spojení” s Karlem Pražákem či PPF Petra Kellnera vylučují.

Ve hře bylo ještě před několika dny i prozatímní řešení, v rámci něhož by šéfem dopravního podniku zůstal dosavadní ředitel Martin Gillar nebo by tuto funkci dočasně zastával místopředseda představenstva Ladislav Urbánek. Hnutí Praha sobě ale nakonec upřednostnilo zcela nové vedení.

Pražský dopravní podnik je dlouhodobě středobodem zájmu byznysu i politiky. Bohatě dotovaná městská společnost zaměstnává 11 tisíc lidí a připravuje miliardové projekty včetně nové linky metra D či nových tramvajových tras. Letos vydá podnik na investice 6,8 miliardy korun, z větší části na nákup nových autobusů a tramvají. ​

Dále čtěte:

Praha vyměnila většinu dozorčí rady dopravního podniku. Kolínská zůstává