Praze a dopravnímu podniku má s trasou metra D pomoci soukromník

18. července 2017, 15:41 - čtk
18. července 2017, 15:41

Praha společně s dopravním podnikem (DPP) začne hledat v soukromé sféře partnera, s kterým založí firmu podílející se na výstavbě metra D. Společný podnik má pomoci při rozvoji okolí stanic i při výkupu problematických pozemků. V první fázi má vzniknout úsek Pankrác - Olbrachtova. Vyplývá to z materiálů, které schválili pražští radní. Metro D má odlehčit trase C a zlepšit obslužnost sídlišť na jihu města.

„Společný podnik bude založen ve formě akciové společnosti, jejímiž akcionáři budou DPP a vybraný strategický partner,“ píše se v dokumentu. Vznik firmy avizoval DPP už letos v únoru. Vlastnictví v podniku bude rozloženo tak, že DPP bude vlastnit 49 procent akcií, zbylých 51 procent pak připadne investorovi.

Podnik má usnadnit výkup chybějících pozemků. Nebude totiž svázán předpisy, které městu a DPP zakazují vykupovat pozemky za vyšší než odhadní cenu. Společnost bude řešit všechny plánované stanice - nebudou rozděleny mezi různé developery. Generální ředitel DPP Martin Gillar už na začátku června řekl, že stanice by patřila pouze DPP, aby se v budoucnu předešlo případným sporům ohrožujícím provoz metra.

Dalším cílem společné firmy bude pak podle dokumentu například urbanistický rozvoj okolí stanic metra, developerský rozvoj a zhodnocení potenciálu lokalit včetně možné vlastní developerské činnosti. Praze by vznikem firmy rovněž ubyla nutnost investovat do staveb na povrchu. „Podnik bude mít za úkol se postarat o povrch nad metrem. Praha prostřednictvím DPP zůstává jediným investorem stavby metra. Již nyní se očekávalo, že asi čtyři miliardy by Praha investovala do povrchu, to by jí odpadlo,“ řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).


Další díl do skládačky. Praha koupí kvůli stavbě trasy metra D pozemek v Písnici


Radní dnes také schválili takzvané fázování výstavby. Metro se nebude stavět jako celek, ale po částech. Jako první vznikne úsek Pankrác- Olbrachtova. Důvodem je, že v tomto úseku je nejsnazší získat potřebné pozemky. Město má potíže s výkupy zejména v Krči. Až letos se podařilo s vlastníky vyjednat znění dohody, podle níž oni umožní Praze stavět metro, město jim zase povolí uskutečnit developerské projekty.

Na první úsek má navázat další část vedoucí až ke stanici Nové Dvory. Tento úsek by mohl být podle dřívějších vyjádření vedení města hotov v roce 2023.

Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na náměstí Míru. O stavbě této části trasy se zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Metro D vyjde podle odhadů na 50 miliard korun.

Přečtěte si také:

Co chtějí Pražané? Dokončení vnějšího dálničního okruhu a rozšíření metra, ukázal průzkum


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
7 důvodu, proč nevolit Miloše Zemana
Na co si dát pozor při vyplňování přehledu pro zdravotní pojišťovnu?
Kolik si odkládat na penzi?
7 důvodu, proč nevolit Jiřího Drahoše
Příjmy v předčasném důchodu v roce 2018
Auta
Wankel od Mazdy míří jako generátor do autonomních…
Nissan Design Europe slaví 15 let. Toto je 15 nejlepších aut, která zde vznikla
Mercedes končí s vidlicovými šestiválci. Přejde jen na ty řadové
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky interiéru?
14 největších iPhone failů. Co Apple zkazil a jak se k tomu postavil?
Technologie
Takhle budou za pár let vypadat hry. Unity je v nejlepší formě
Intel chystá samostatná GPU odvozená z čipů Tiger Lake a Alder Lake. První za dva roky?
Tohle jste ještě neviděli. Zpomalená videa ukážou, jak funguje technika kolem nás
Tip: Jak sledovat Televizi Seznam na počítači a mobilu?
Vypadává vám doma Wi-Fi? Možná za to může Google [aktualizováno]
Hry pro příležitostné hráče