Praha pokukuje po elektrobusech, jezdily by na letiště

17. září 2016, 19:12 - čap
17. září 2016, 19:12

Šanghaj nebo Berlín, pražský magistrát sleduje světové metropole kvůli typům elektrobusů a jejich začlenění do městského provozu. Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) sní o ekologičtější dopravě. „Otevře nám to další možnosti,“ říká. V rámci pilotního projektu by mohly elektrobusy jezdit z Veleslavína na letiště.

Například v Berlíně Dolínka zaujal mechanismus, který přímo do zastávek instaluje firma Bombardier. Autobus se dobije než lidé nastoupí a vystoupí. Napříč Evropu jsou k vidění ale i jiné systémy. „Žádný prozatím není dominantní, nikde se ještě neprokázalo, že baterie může vydržet i deset let,“ míní Dolínek. Právě kvůli výdrži baterií má Dolínek největší obavy, aby je Praha nemusela každé tři roky nákladně měnit.

Proto si chce nechat poslat z Berlína a dalších měst výsledky provozu, technické parametry by měli poslat i ze Šanghaje. „Je nám jasné, že neseženeme autobus, který by jezdil jako perpetuum mobile. Chceme ale najít něco, do čeho se vyplatí investovat a bude mít jeden typ dobíjení,“ říká Dolínek.

Pilotní linku by poté rád zavedl mezi Veleslavínem a letištěm. Ulevilo by se tím hlavně Veleslavínu, který se potýká s velkým znečištěním životního prostředí. Elektrobusy by ale pomohly podle něj i Spořilovu, který je přetížený kamionovou dopravou. Kolik by jejich provoz stál, není schopný náměstek primátorky říct, hodně záleží prý na konkrétních typech vozů. Zatím Praha vyzkouší provoz kombinovaného elektrobusu s trolejí na proseckém kopci v Praze 8. Do kopce si elektrobus přičerpá proud z troleje a z kopce bude energiii naopak rekuperovat.

O provoz elektrobusů mají zájem i soukromníci, jeden z investorů by podle Dolínka rád provozoval linku v oblasti staré Ruzyně. V Praze zatím elektrobusy pendlují pouze na jedné lince mezi zastávkou Želivského a Jižním Městem. Ještě jednu linku podle náměstka provozuje soukromník mezi Budějovickou a nedalekým BB Centrem.

Bez řidiče

O elektrobusech přemýšlejí i městské části a ve futuristických vizích jdou ještě dál než magistrát. Radnice Prahy 4 se například od září zapojí do celoevropského projektu vývoje elektrobusu bez řidiče. Nový elektrobus by měl být využíván při běžném provozu na veřejných komunikacích.

Praha 4 by se tak mohla stát jedním z osmi míst, kde by mohl být elektrobus ve zkušebním provozu testován. Žádné finanční náklady to pro radnici neznamená. „Oficiálně požádáme 45 členů projektového týmu CityMobil, který autonomní elektrobus vyvíjí již osm let, aby nás přizval do fáze CityMobil3. Praha 4 se potom bude moci podílet na vývoji zcela nového městského dopravního prostředku,“ sdělil ČTK předseda výboru energetické úspory Prahy 4 Ivo Vaněk (STAN - Tučňák).

Vůz má na sobě stovky čidel, která sledují jeho okolí a kterými je pak řízen, a to prostřednictvím GPS. Vůz tak jede podle předem naplánované trasy. Na samotnou jízdu přesto dohlíží dispečer, který v případě potřeby vůz zastaví. „Za dosavadních osm let provozu se nestala jediná nehoda,“ řekl Vaněk, který jej ve Španělsku vyzkoušel.

Se zkušebním provozem elektrobusů je spokojený i pražský dopravní podnik, který vozy testuje pět let. Osvědčil se například model SOR/Cegelec EBN 11, po ulicích metropole tak má jezdit až do do konce srpna 2017. Konkrétně tento model dopravní podnik testoval po dobu jednoho roku.

Dále čtěte:

Ve Washingtonu jezdí autonomní elektrobus z 3D tiskárny

Siemens otevřel dvě nabíjecí stanice pro elektromobily


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kryptoměnová jízda prvních prosincových dní
Už jste natankovali zimní naftu? Pokud ne a teploty klesnou na ?7 °C, můžete mít potíže
Co když zemře kandidát na prezidenta, nebo rovnou prezident?
Převod dovolené z roku 2017 do nového roku
Banky mění hypoteční sazby jak na běžícím pásu
Auta
Z nového VW Polo GTI se definitivně stal základní Golf GTI …
Audi SQ2 se dočká motoru 2.0 TFSI a 300 koní, stejně jako VW T-Roc R
„Koncept“ tahače Tesla Semi si už našel první zákazníky. Třeba Pepsi chce 100 kusů
Renault Sport lákal na velké vánoční překvapení. Výsledek vás asi moc nepotěší
„Ostrá“ Škoda Fabia se nakonec jmenuje R5. Na chvíli to bude jediný čtyřválec v nabídce
Technologie
Volby, Kájínek, fidget spinner… Google ukázal, co Češi v roce 2017 nejvíce vyhledávali
Česká televize odstartuje DVB-T2 na jaře 2018. Všechny stanice budou HD
Po kávě si Intel dá i alkohol. Na Q3 2018 plánuje procesory Whiskey Lake. Stále 14nm?
Předvánoční dávka aktualizací od Microsoftu vyšla. Byly vyřešeny všechny známé problémy
Grim Fandango Remastered je teď zdarma. Stáhněte si legendární adventuru
Hry pro příležitostné hráče