Praha chce proměnu magistrály. První přijdou na řadu parky a přechody

29. srpna 2017, 11:38 - čap
29. srpna 2017, 11:38

Pražská magistrála by měla lépe splynout se svým okolím a být přívětivější i pro chodce. Radní schválili vizi proměny jedné z hlavních městských dopravních tepen. „Prvním krokem k její proměně v městský bulvár by měla být úprava parků, ulic a náměstí, které k ní přiléhají. Vzniknout by také mělo několik nových přechodů pro chodce,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice).

Na koncepci rozvoje magistrály spolupracoval Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR Praha) s renomovanou dánskou kanceláří Gehl Architects. Architekti z Kodaně řešili zejména tříkilometrový úsek Severojižní magistrály mezi Hlávkovým a Nuselským mostem. Dopravní tepna zde protíná hustě obydlené čtvrti centra města a míjí Národní muzeum, Státní operu či Muzeum hlavního města Prahy.

„Magistrála je dnes především bariérou, která od sebe odděluje jednotlivé části města. Lidé, kteří nejedou autem, se jí snaží vyhnout. To chceme změnit,“ zmínila Kolínská.


Nová magistrála obrazem:


Analýzu magistrály a návrh opatření představili zástupci Gehl Architects na konci června. Městská rada v úterý jejich návrh schválila a zadala IPR Praha, aby vypracoval harmonogram, jak postupovat. „V tuto chvíli se řidiči nemusí bát žádných radikálních změn, které by snížily propustnost magistrály,“ sdělil ředitel IPR Praha Ondřej Boháč.

Kroky má podle něj IPR Praha rozfázované od okamžitých úprav po změny v řádu desítek let. „Teď zkusíme rozběhnout drobná opatření, jako nové přechody nebo navigační systém, a uvidíme, jak se osvědčí,“ dodal.

Magistrála podle IPR Praha zůstane i nadále významným dopravním tahem, město ale může lépe pracovat s jejími dopady na okolní ulice, parky a náměstí. Nutné je podle architektů zlepšit prostupnost napříč přes magistrálu. Ačkoli se tudy pohybují každý den desítky tisíc lidí, k dispozici mají jen minimum přechodů a velmi zanedbané podchody.


Přečtěte si, jak si architekti představují novou magistrálu:

Národní muzeum pražskou ikonou, přechody a autobus. Architekti ukázali proměnu magistrály


Spolupráci s kanceláří Gehl Architects schválili pražští radní na jednání v říjnu 2016. Dánský urbanista Jan Gehl se proslavil především jako odborník na veřejný prostor a život v něm. Jeho přístup je založen na podrobném výzkumu, jak se lidé ve veřejném prostoru chovají a co přispívá k tomu, aby se v něm cítili dobře.

V druhé polovině 20. století tak se svým konceptem „města pro lidi“ výrazně změnil způsob, jak se o městech přemýšlí. Dnes Gehlových služeb využívá Londýn, Vídeň, Kodaň, Oslo, Moskva, New York, San Francisco či Sydney.

Dále čtěte:

Magistrála jako městský bulvár? Dánové jí chtějí vdechnout život

Architektka Jiřičná: Jednou se ten tank musí rozjet



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co když se vám cestou z dovolené ztratí či poškodí zavazadla?
Co dělat, když ztratíte vysvědčení... a najednou ho potřebujete
Jak financovat školu? Něco může řešit půjčka na studium
Jak si zažádat o státní hypotéku ve 3 krocích
Kdy přestávají Evropané pracovat na stát?
Auta
Doprava „ve druhém patře“ se vrací jako UFO na nohách…
Ze Škody Rapid Spaceback se na chvíli stane papamobil. Papeže bude vozit v Irsku
Startovací kabely jsou skvělý pomocník. Ale s jejich zapojením opatrně
Nové BMW Z4 předčasně odhaleno na dalších fotkách. Poprvé ukázalo také interiér
Rolls-Royce Silver Ghost Collection vzpomíná na předka z minulého století
Technologie
V roce 2019 možná hodně zlevní SSD. Ceny NAND Flash prý mohou zkolabovat až o 70 %
První dojmy z nové Fabie? Je pořád stejná
Smartphony za tisícovku mají nový systém. Google vydal Android 9 Pie Go Edition
Opera 55 podporuje doplňky pro Chrome a nabízí dostupnou správu nastavení webu
Jednotná nabíječka pro všechny mobily? EU chce opět tlačit na výrobce
Hry pro příležitostné hráče