Praha chce pořídit na ruzyňskou linku „maxibusy“. Jezdit by mohly už na podzim

02. června, 09:03 - čap
02. června, 09:03

Hlavní město s největší pravděpodobností nasadí na linku 119 z Veleslavína na ruzyňské letiště „maxibusy“. Podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) by velkokapacitní vozy mohly přepravovat lidi na letiště už na podzim. V první vlně by podle dopravního podniku mohlo na lince jezdit přibližně patnáct autobusů. Podle Dolínka není nutné, aby město vozy rovnou kupovalo, ve hře je i jejich pronájem. Nasazení velkokapacitních autobusů už doporučil pražský organizátor dopravy Ropid.

Velkokapacitní autobusy by mohly podle Dolínka obsloužit například i přetíženou linku do zoologické zahrady a v budoucnu by mohly pendlovat i na trase ze Smíchova na Jižní město. Město se ale nejdříve bude muset vypořádat s tím, že tak dlouhá vozidla mohou na silnice vyjíždět pouze s výjimkou. „Už mám připravený návrh novely zákona, problém je, že už ho asi Sněmovna nestihne schválit,“ uvedl Dolínek. Dodal, že by ale neměl být problém získat pro linku 119 výjimku.

Toho si je vědomý i dopravní podnik. „Výjimka na tento typ vozidel má platnost maximálně tři měsíce. S ohledem na vysokou investici do nákupu je nutné mít pro výjimku minimálně záruku jejího opakování na dlouhou dobu, nejlépe dle životnosti vozidel,“ sdělila mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Ropid doporučil pořízení velkokapacitních autobusů nejen na linku 119, ale také na linky 107 a 112 a v další etapě i na linku 136. „Všechny tyto linky se potýkají s trvalým přetěžováním cestujících, přičemž jejich prosté posílení dalšími spoji je z hlediska infrastruktury velmi komplikované,“ poznamenal mluvčí organizátora dopravy Filip Drápal. Dalším pádným důvodem pro pořizování velkokapacitních autobusů je podle něj nedostatek řidičů, který trápí dopravce napříč celou Českou republikou.


Dopravní podnik testoval Van Hool. Čtěte:

Dopravní podnik vyslal do ulic obří autobus. Má ulehčit dopravě na letiště


„Výhled do dalších let není rozhodně optimistický, proto musí organizátoři spolu s dopravci přemýšlet nad možnostmi, jak tuto situaci řešit. A jednou z možností je pořizování větších autobusů,“ dodal.

Za doporučením Ropidu pořídit velkokapacitní autobusy stojí podle Drápala to, že se Praha musí přizpůsobit neustále rostoucímu počtu cestujících, kteří se přepravují přes ruzyňské letiště. Uvedl, že zatímco v roce 2012 bylo odbaveno na Letišti Václava Havla 10,8 milionu cestujících. V loňském roce prošlo letištěm rekordních 13 milionů cestujících, přičemž odhady do roku 2017 hovořily o růstu pět až osm procent. „V období leden-duben 2017 bylo odbaveno meziročně o 21 procent více cestujících a aktuální dubnové výsledky se vyšplhaly k růstu 30 procent. Lze tedy předpokládat, že v letošním roce projde branami pražského letiště 15 milionů cestujících,“ vypočítal Drápal.

Linka 119 jezdí v letní v letní turistické sezóně stejně často, jako linka metra A. Dopravnímu podniku se přitom moc neosvědčily takzvané zdvojené spoje, turisté totiž nastupovali hlavně do prvního z autobusů a na druhý nečekali. „Pokud budeme okolnostmi nakonec zdvojené spoje donuceni realizovat, nevyhneme se v zastávce Nádraží Veleslavín informátorům, někdo jim říká natlačovači,“ uvedl Drápal. Dodal, že Ropid bohužel nedokáže ovlivnit zrychlení přípravy a výstavby železničního napojení letiště s centrem Prahy, proto musí hledat alternativní řešení. „V současné době nejsou odhady železničního napojení vůbec optimistické a hovoří o nejbližším horizontu roku 2025,“ upozornil Drápal.

V té době podle něj letiště bude pravděpodobně odbavovat okolo 20 milionů cestujících. „Již dnes je Praha 38. největší letiště v Evropě a pouze Petrohrad, který odbavuje více cestujících, nemá kolejové napojení. Všechna ostatní větší evropská letiště kolejové napojení již mají, včetně menších letišť, jako jsou Varšava nebo Budapešť,“ uvedl mluvčí Ropidu.

Pořízení velkokapacitní autobusů je tak podle něj do vybudování železničního spojení nejlevnější, ale stále jen provizorní řešení.

Dopravní podnik testoval na lince dva druhy velkokapacitních autobusů. Autobus Van Hool od belgického výrobce o délce 24,785 metru byl zatím nejdelším autobusem, který kdy dopravní podnik provozoval. Délkou výrazně překonával i velkokapacitní autobus Mercedes-Benz CapaCity L, který dopravní podnik na lince také krátkodobě vyzkoušel.

Dále čtěte:

Praha pokukuje po elektrobusech, jezdily by na letiště

Jak by měla vypadat doprava v roce 2030? Bude o malých změnách


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
Xeony generace Ice Lake mají 38 jader a HBM2. Xeony Phi nahradí 44jádrová verze ISX-H
Na Chromeboocích poběží MS Office i World of Warcraft, ale…
8 smartphonů do 10 000 Kč: kompakt, phablet, odolňák i vlajková loď [Vánoce 2017]
Robot Atlas je zase mrštnější. Podívejte, jak udělá salto (video)
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít