Pořízení Lítačky stálo 8,2 milionu, měsíční provoz 4,4 milionu

08. září 2016, 18:47 - čtk
08. září 2016, 18:47

Za vývoj a pořízení nové karty na pražskou hromadnou dopravu s názvem Lítačka zaplatilo město 8,2 milionu korun, měsíční náklady na provoz vycházejí na 4,4 milionu korun. Město tím ušetřilo, tvrdí předseda představenstva městské společnosti Operátor ICT Michal Fišer. Opozice ale tvrdí, že město na Lítačce oproti končící opencard téměř nic neušetřilo. Za srovnatelné označil na facebooku provozní náklady obou karet i exprimátor Pavel Bém (ODS), za jehož vedení kritizovaná opencard vznikla.

Z informací, které poskytla zastupitelka Eva Vorlíčková (TOP 09), navíc vyplývá, že provoz firmy Operátor ICT vyšel Prahu za poslední rok a půl na bezmála 100 milionů korun. Jde o údaje magistrátního odboru pro IT. „Je to možné s tím, že veškeré náklady, které byly ze strany magistrátu placeny vůči Operátorovi, byly za provoz systému opencard, což je větší část nákladů, a za konzultace v oblasti IT,“ připustil Fišer. Městská firma slouží výhradně k provozu karet na MHD a odnedávna i jako konzultační firma magistrátu. Vorlíčkové dnes pražský městský soud uložil nepravomocně podmíněný trest v kauze karty opencard.

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) dnes uvedla, že Lítačka ušetřila 36 procent nákladů dříve vynakládaných na provoz končící karty opencard, zatím prý zhruba 37 milionů korun. A náklady podle ní budou klesat. „Náklady jsou v podstatě totožné jako u opencard a žádnou úsporu nepřinesou,“ tvrdí předseda pražské ODS Filip Humplík. Předseda klubu TOP 09 Václav Novotný řekl, že „nemá důvod primátorce věřit“. Bude prý dál usilovat o to, aby se věc projednala veřejně na zastupitelstvu. Podle pirátů Praha ušetřila asi 12 procent nákladů. „Lítačka je v podstatě chytřejší papírový kupon a funkcionalitám opencard se neblíží ani vzdáleně,“ tvrdí exprimátor Bém.

Karty Lítačka město vydává od března a postupně nahrazují opencard. Lítačku si za půl roku vyzvedlo 193.000 cestujících. Vedení Prahy dosud nechtělo zveřejnit, kolik bude projekt stát, a tvrdilo, že náklady řekne až v okamžiku ukončení pilotního provozu, který několikrát odložilo. Lítačku Praze dodala firma XT-Card. Zakázku získala na základě poptávkového řízení, tedy bez otevřené soutěže, což kritizuje opozice.

Opencard vlastnilo asi 1,2 milionu lidí. V období od poloviny letošního roku do března roku 2017 vyprší platnost 700.000 karet opencard. Cestující místo nich dostanou buď Lítačku, nebo mohou jezdit na papírové kupony. Praha navíc podle primátorky chystá i další možnosti, jak za jízdné v MHD platit, mimo jiné platebními kartami. Magistrát má s majitelem opencard, firmou eMoneyServices, nadále nevyřešené spory. EMS po městě žádá téměř 700 milionů korun, o další desítky milionů se už soudí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Auta
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto,…
Kam se poděl Natural 95 a běžná nafta? Nikam, teď se značí E5 a B7
Kolik může stát Škoda Karoq „v plné palbě“? Klidně přes milion
Jaguar zvažuje nástupce modelu XK. Použil by upravenou platformu z F-Typu
Volkswagen chce závodit s elektrickým prototypem. Zřejmě zkusí Pikes Peak
Technologie
Tip: Jak odložit instalaci Windows 10 Fall Creators Update na pozdější dobu?
HP představilo pracovní konvertibilní tablet pro lidi pracující s nástroji firmy Adobe
Levněji to ještě nebylo. Office 365 na celý rok jen za 599 Kč
Až do soboty zdarma. Stáhněte si tahovou strategii Civilization III
Jdete zítra volit? Liftago, SmileCar a Rekola vás k urně svezou zadarmo
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít