Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Po miliardové opravě do haly zatéká. Hlavní nádraží čeká další rekonstrukce

04. října 2017, 13:53 - čtk
04. října 2017, 13:53

Pražské hlavní nádraží zřejmě čeká další komplikovaná rekonstrukce. Do střechy odbavovací haly, kterou před šesti lety za 1,1 miliardy korun zrekonstruovala italská společnost Grandi Stazioni, zatéká. Rekonstrukce si může vyžádat až stovky milionů korun. Nad halou vede pražská magistrála, a pokud se ukáže, že je nutné omezit její provoz, bude to velká komplikace pro Prahu.

Podle Grandi Stazioni se dohoda o rekonstrukci haly netýkala zastřešení. Problémy se zatékáním vody a poškozením izolace stropu odhalily sondy, které SŽDC nechala provést pod magistrálou i nedalekým parkovištěm. Správa železnic, která nádraží převzala v polovině loňského roku spolu s dalšími nádražími od Českých drah, nyní provádí rozsáhlejší kontroly poškození. „Bez nich nelze stanovit postup oprav a upřesnit i odhad, kolik peněz si rekonstrukce vyžádá,“ řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský.


Podívejte se na opravenou příjezdovou halu:


Podle italské společnosti není zatékání do haly novým problémem. „Pokud jde o střechu nové odbavovací haly, můžeme stručně uvést, že nebyla ani předmětem nájmu, ani předmětem revitalizace naší společnosti. Zatékání, ke kterému docházelo i během našeho působení na nádraží, představovalo i pro nás velký problém, neboť ohrožovalo naši investici,“ sdělila společnost.


Rekonstrukce haly hlavního nádraží se SŽDC prodražila: Účet je o 127 milionů vyšší


Bývalý nájemce pražského nádraží Grandi Stazioni se kvůli loňskému ukončení spolupráce se správou železnic soudí. Grandi Stazioni měla mít na základě smlouvy z roku 2003 hlavní nádraží pronajaté na 30 let, pokud by do loňského 16. října zvládla zrekonstruovat celý objekt. To se jí ale nepodařilo a SŽDC následně odmítla pronájem prodloužit.

První ze čtyř sporů o určení vlastnictví historické Fantovy budovy hlavního nádraží Grandi Stazioni u prvoinstančního soudu prohrála. Firma v žalobě zpochybňovala převod nádraží a chtěla, aby soud určil, že nádraží pořád patří Českým drahám nebo státu, za který SŽDC vykonává správu objektu. Rozhodnutí soudu není pravomocné.

Další ze sporů se týká vlastnictví odbavovací haly. Třetí žaloba se týká výplaty více než 770 milionů korun jako náhrady za investované peníze při rekonstrukci nádraží. Z této sumy SŽDC firmě loni vyplatila 565 milionů korun jako uznatelné náklady na částečnou rekonstrukci nádraží. Společnost pak snížila požadovanou sumu na zhruba 210 milionů korun. Poslední žalobou se firma domáhá zhruba 1,26 miliardy korun za ušlý zisk z dalšího pronájmu nádražních prostor.

V úterý správa železnic slavnostně otevřela zrekonstruované historické zastřešení kolejiště. Šlo o stavbu za zhruba 600 milionů korun. Další významné části rekonstrukce největšího pražského nádraží budou následovat. Zbývá ještě opravit boční trakty Fantovy budovy a modernizovat kolejiště ve směru k vinohradským tunelům. Koncem srpna SŽDC hodnotu dalších oprav nádraží odhadla na zhruba miliardu korun.

Dále čtěte:

Grandi Stazioni s žalobou neuspěla. Fantova budovu na hlavním nádraží patří SŽDC, rozhodl soud

Příliš drahá káva. Hlavní nádraží hledá náhradu za Italy



Čtěte také

Historik Michal Macháček

Historik Macháček: Husák fandil Slovanu Bratislava a vášnivě kouřil „morrisky“

Ještě v srpnu 1968 považoval Brežněv Gustáva Husáka za „kavárenského politika“, nakonec…

před 3 hodinami

Události Ilustrační foto

Průměrný dluh českých dlužníků dále klesá. Loni činil 28 500 korun

Průměrný dluh českých dlužníků loni meziročně klesl o 1200 korun na 28 500 korun. Stále…

před 4 hodinami

 Volodymyr Zelenskyj

„Sluha národa“ Zelenskyj si roli ukrajinského prezidenta vyzkouší naostro. Porošenka porazil drtivě

Ukrajina vstupuje do nové, ale nejisté éry, když voliči unavení vleklou konfrontací s…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

ve spolupráci s
  • Koruna se letos výrazně pod 25 CZK/EUR nepodívá

  • Dilema, které řeší každoročně tisíce dovolenkářů. Je…

  • Opce jsou pro toho, kdo si rád nechává zadní vrátka…

  • Strašák jménem volatilita

  • Posíláte peníze po Evropě a chcete se vyhnout vysokým…

  • Online platby, reklamace a clo. Co nepodcenit při nákupu…

  • Připsání zahraniční platby v řádu minut? Jde to!

  • Začnou přibývat nezaměstnaní?

  • Jak to, že většina prognóz loni nevyšla?

Finance
Přejeme krásné Velikonoce
Našel bitcoin již svoje dno?
Je lepší se pojistit proti vodě, nebo proti ohni?
Když pojistit, tak proti zlomené noze. Nebo?
Dodavatelé elektřiny ovládají on-line svět. Co vyřídíte přes počítač nebo mobil?
Auta
Škoda Kodiaq RS zvládla losí test v rychlosti o 2 km/h…
BMW má na kontě 3 miliony vyrobených motocyklů. Projděte se s námi montážní halou
Test Porsche Macan (2.0T) 2019: Přechodné řešení
Nová česká platforma zjednodušuje investování
Škoda 1000 MB přinesla před 55 lety technologie, které kopírovali i na Západě
Hry pro příležitostné hráče