Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Víte, jak sedět, aby vám práce nezničila zdraví?

Nedostatek pohybu a špatné pracovní podmínky vážně ohrožují naše zdraví. To sice všichni…

Můžeme od nového roku očekávat zdražení povinného ručení?

Povinné ručení se díky mnoha změnám v pojišťovnictví bude nejspíše nadále zdražovat.…

Výměna výtahu a potřebná povolení

Životnost výtahu v bytových domech je 15–25 let (doba životnosti je ovlivněna prováděnou…

Po miliardové opravě do haly zatéká. Hlavní nádraží čeká další rekonstrukce

04. října 2017, 13:53 - čtk
04. října 2017, 13:53

Pražské hlavní nádraží zřejmě čeká další komplikovaná rekonstrukce. Do střechy odbavovací haly, kterou před šesti lety za 1,1 miliardy korun zrekonstruovala italská společnost Grandi Stazioni, zatéká. Rekonstrukce si může vyžádat až stovky milionů korun. Nad halou vede pražská magistrála, a pokud se ukáže, že je nutné omezit její provoz, bude to velká komplikace pro Prahu.

Podle Grandi Stazioni se dohoda o rekonstrukci haly netýkala zastřešení. Problémy se zatékáním vody a poškozením izolace stropu odhalily sondy, které SŽDC nechala provést pod magistrálou i nedalekým parkovištěm. Správa železnic, která nádraží převzala v polovině loňského roku spolu s dalšími nádražími od Českých drah, nyní provádí rozsáhlejší kontroly poškození. „Bez nich nelze stanovit postup oprav a upřesnit i odhad, kolik peněz si rekonstrukce vyžádá,“ řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský.


Podívejte se na opravenou příjezdovou halu:


Podle italské společnosti není zatékání do haly novým problémem. „Pokud jde o střechu nové odbavovací haly, můžeme stručně uvést, že nebyla ani předmětem nájmu, ani předmětem revitalizace naší společnosti. Zatékání, ke kterému docházelo i během našeho působení na nádraží, představovalo i pro nás velký problém, neboť ohrožovalo naši investici,“ sdělila společnost.


Rekonstrukce haly hlavního nádraží se SŽDC prodražila: Účet je o 127 milionů vyšší


Bývalý nájemce pražského nádraží Grandi Stazioni se kvůli loňskému ukončení spolupráce se správou železnic soudí. Grandi Stazioni měla mít na základě smlouvy z roku 2003 hlavní nádraží pronajaté na 30 let, pokud by do loňského 16. října zvládla zrekonstruovat celý objekt. To se jí ale nepodařilo a SŽDC následně odmítla pronájem prodloužit.

První ze čtyř sporů o určení vlastnictví historické Fantovy budovy hlavního nádraží Grandi Stazioni u prvoinstančního soudu prohrála. Firma v žalobě zpochybňovala převod nádraží a chtěla, aby soud určil, že nádraží pořád patří Českým drahám nebo státu, za který SŽDC vykonává správu objektu. Rozhodnutí soudu není pravomocné.

Další ze sporů se týká vlastnictví odbavovací haly. Třetí žaloba se týká výplaty více než 770 milionů korun jako náhrady za investované peníze při rekonstrukci nádraží. Z této sumy SŽDC firmě loni vyplatila 565 milionů korun jako uznatelné náklady na částečnou rekonstrukci nádraží. Společnost pak snížila požadovanou sumu na zhruba 210 milionů korun. Poslední žalobou se firma domáhá zhruba 1,26 miliardy korun za ušlý zisk z dalšího pronájmu nádražních prostor.

V úterý správa železnic slavnostně otevřela zrekonstruované historické zastřešení kolejiště. Šlo o stavbu za zhruba 600 milionů korun. Další významné části rekonstrukce největšího pražského nádraží budou následovat. Zbývá ještě opravit boční trakty Fantovy budovy a modernizovat kolejiště ve směru k vinohradským tunelům. Koncem srpna SŽDC hodnotu dalších oprav nádraží odhadla na zhruba miliardu korun.

Dále čtěte:

Grandi Stazioni s žalobou neuspěla. Fantova budovu na hlavním nádraží patří SŽDC, rozhodl soud

Příliš drahá káva. Hlavní nádraží hledá náhradu za Italy



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Hypotec?ni? sazby leti? nahoru. Ceny bytu? poprve? vystoupaly nad 3 miliony
Jak moc je opravdu výhodné vaše stavební spoření
10 morových ran české krajiny: sucho a chemie
Jen obyčejná bolest hlavy, nebo migréna?
Přehled slev u stavebních spořitelen: Vyplatí se vůbec?
Auta
Subaru poslalo na trh nejrychlejší WRX STI v historii. Nás…
Toyota Corolla přichází ve 12. generaci. Prohlédněte si historii nejprodávanějšího auta světa
Na výstavu Czechbus do Holešovic míří autobusy dvaceti značek
Vše, co jste chtěli vědět o dvouspojkové převodovce DQ200
Na veletrhu e-Salon je k vidění pár novinek a různé elektrické dopravní prostředky (galerie)
Technologie
Milník pro digitální rádio. V Evropě budou auta muset povinně nabízet DAB+
Zákulisní boje na Wikipedii. Editoři se přou o hesla
Raspberry Pi vydává Model 3 A+. Menší verze Pi za 25 $ konečně s novým procesorem
Stáhněte si zdarma strategii Sins of a Solar Empire: Rebellion
Už přicházejí. Sharp Aquos R2 Compact je první mobil se dvěma výřezy
Hry pro příležitostné hráče