Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

 Vizualizace exteriéru stanice metra D Písnice
Vizualizace exteriéru stanice metra D Písnice
Autor: Metroprojekt

Penta a DPP založí kvůli výkupům pozemků metra D společný podnik. Hotovo má být do čtyř let

24. května 2018, 14:35 - čtk
 Vizualizace exteriéru stanice metra D Písnice
Vizualizace exteriéru stanice metra D Písnice
Autor: Metroprojekt
24. května 2018, 14:35

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a investiční skupina Penta Investments plánují kvůli výkupům pozemků pro trasu metra I.D založit společný podnik. Penta, která je vítězem veřejné soutěže na strategického partnera, ve společném podniku získá 51 procent a firma tak bude moci nabízet za pozemky tržní cenu. Díky tomu by výkup a získání stavebních povolení mohly trvat do čtyř let a za další tři až čtyři roky by na trase Pankrác - Písnice mohly vyjet první vlaky.

DPP vloží do společného podniku 318,5 milionu korun a získá v něm 49 procent. Penta vloží 331,5 milionu korun. Celkový rozpočet společného podniku je 6,5 miliardy korun, což je 15 procent celkových nákladů na výstavbu metra. Kapitál společného podniku pokryje desetinu rozpočtu celého projektu, na zbytek si bude společný podnik brát bankovní úvěry.

Cílem podniku je co nejrychleji vykoupit pozemky potřebné pro výstavbu metra D, umožnit DPP získat stavební povolení na celou trasu, zajistit výstavbu nadzemních výstupů a mostu přes Nádraží Krč. Současně má těžit z finančního zhodnocení pozemků přilehlých k novým stanicím, a pokrýt tak část nákladů na výstavbu metra. Společný podnik nebude stavět tunely metra, stanice ani vestibuly. Jejich výstavbu bude i nadále zajišťovat samotný DPP.

„Dopravní podnik ani hlavní město Praha dlouhodobě nejsou schopné vykoupit potřebné pozemky a získat stavební povolení pro výstavbu trasy I.D pražského metra z Pankráce do Písnice,“ uvedl generální ředitel DPP Martin Gillar. Podle současné legislativy nemůže za pozemky nabídnout cenu, kterou požadují jejich vlastníci. Ti chtějí třikrát až desetkrát víc, než kolik činí znalecký odhad. DPP ani hlavní město Praha však nemohou nabídnout více než 15procentní navýšení znaleckého odhadu, protože pro vyšší cenu nemají ekonomické zdůvodnění. Naopak soukromý kapitál může za pozemky nabídnout tržní cenu, protože na rozdíl od DPP může proti vysoké ceně pozemků postavit budoucí zisky z developerských projektů.


Přečtěte si rozhovor s šéfem IPR Ondřejem Boháčem:

Šéf IPR Boháč: Za peníze nasypané do Blanky mohly být vyřešeny Bubny, Smíchov a Žižkov


Společně se strategickým partnerem bude společný podnik zakládat projektové společnosti, které budou mít na starosti stavbu jednotlivých developerských projektů. Zisk z těchto developerských projektů se bude dělit mezi společný podnik a Pentu v poměru podle výše obchodních podílů v jednotlivých projektových společnostech. Společný podnik nebude za celou dobu své existence vyplácet dividendy a veškeré jeho zisky se použijí na splácení úvěrů na výstavbu metra. Penta bude povinna převést svůj podíl ve společném podniku na DPP zdarma nejpozději do 15 let.

Bankovní úvěry bude společný podnik splácet z peněz poskytnutých DPP postupně tak, jak bude dokončovat jednotlivé fáze výstavby. DPP tak bude platit teprve v okamžiku, kdy například budou vykoupeny pozemky nebo hotové jednotlivé stavby. I přesto, že DPP bude mít v podniku menšinový podíl, bude mít v dozorčí radě dva ze tří členů a bude nominovat předsedu představenstva a generálního ředitele. Na důležitá rozhodnutí přesně vymezená ve smlouvě bude představenstvo potřebovat 100 procent hlasů a v některých případech i předchozí 100procentní souhlas valné hromady.

O trase D čtěte také:

Pozemky pro stavbu metra D město vykoupí za 15 milionů

Praha koupí v Písnici pozemek pro výstavbu trasy metra D. Zaplatí pět milionů

Blamáž na trase D: Praha a DPP nemohou vyhlásit výtvarnou soutěž na stanice



Čtěte také

 Robert Fico

Fico čelí obvinění. Slovenská policie jej stíhá kvůli podpoře rasismu

Slovenská policie obvinila expremiéra a šéfa nejsilnější vládní strany Směr-sociální…

5. prosince 2019

Ilustrační foto

Chyby v čerpání u 9 z 10 projektů. Brusel vyzývá Česko k vlastnímu auditu

Závěrečná zpráva auditu Evropské komise k údajnému střetu zájmů premiéra Andreje Babiše…

5. prosince 2019

 Paroplynka Počerady, ilustrační foto

Spotřeba plynu v Česku roste. Paroplynka v Počeradech jede naplno

Cena plynu padá, elektřina z uhlí stojí více. Společnosti ČEZ proto vyplatí, aby plynové…

5. prosince 2019

Netopýr, ilustrační foto

Klima, nebo biodiverzita? Vědci řeší, jak ochránit netopýry před smrtícími turbínami

Má přednost ochrana klimatu před ochranou biodiverzity? Na tuto otázku se snaží odpovědět…

5. prosince 2019

Radar izraelské firmy Elta, ilustrační foto

Podepsáno. Česko nakoupí izraelské radary za tři a půl miliardy korun

Česká armáda koupí od Izraele osm mobilních 3D radiolokátorů za 3,5 miliardy korun. První…

5. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Stres je všudypřítomný. Jak se jej zbavit?
Pro koho se příští rok sníží limit doplatků za léky?
Do čeho Češi nejčastěji spoří a investují
Nechodíte rádi do banky? Nevadí, již nemusíte
Stovky korun protopíme zbytečně. Jak šetřit teplo?
Auta
Nový mýtný systém v provozu
Tři roky, čtyři značky: Jozef Kabaň se ve skupině BMW neprosadil, vrací se pod křídla koncernu
VCHD Cargo investuje do vozového parku
V nejnovějších testech Euro NCAP opět zářila Tesla. Zato Volkswagenu Sharan upadly dveře
Srovnávací test: Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports vs. BMW F 850 GS Adventure
Hry pro příležitostné hráče