Oprava vnějšího pláště Karlova mostu by mohla začít do dvou let. Potrvá dekádu

09. července 2017, 20:39 - čtk
09. července 2017, 20:39

Oprava vnějšího pláště Karlova mostu by mohla začít do dvou let. Rekonstrukci však musí předcházet podrobný průzkum, kdy bude zkontrolovaný každý kámen. V některých jsou až dvaceticentimetrové díry. V nejhorším stavu je poslední mostní oblouk na Malé Straně. Uvedl to vedoucí oddělení správy mostů Technické správy komunikací Jan Zemánek.

„Památkáři prohlédnou každý kámen a vystaví mu rodný list, kde zhodnotí asi 30 jeho parametrů. Po vyhodnocení sdělí, co se s každým kamenem udělá. Některé budou vyměněné celé, někde se část oddělí a nahradí,“ vysvětlil Zemánek. Práce podle něj budou trvat asi deset let, postupně oblouk po oblouku. Oprava ale bude postupovat zespodu mostu, takže turistický provoz nijak nenaruší.

Nejvíc poškozený oblouk přes Čertovku je v současnosti zespoda pokrytý dřevem, aby z něj kousky pískovce neodpadávaly. Podle Zemánka se ale musí už kolem Vánoc odstranit, protože dřevo už dosluhuje. Ve špatném stavu jsou také podstavce dvou soch, jejichž kopie by se měly na most vrátit. Těmi se podle Zemánka bude muset při opravách začít.


Přečtěte si o oživení Malostranského náměstí:

Malostranské náměstí začátkem léta zeje prázdnotou, na revitalizaci stále čeká


Přibližně před deseti lety byla na mostě položená izolace proti vodě, která změnila pohyb vody v celém mostě. Dříve ji stavitelé totiž nechávali protékat volně stavbou, vzhledem k chemikáliím v dešťové vodě, soli a chlóru to však již déle nebylo možné, protože by se most poškozoval. Izolace vsakování zabrání. „Voda, která tam desítky let tekla a z mostu se stala houba, postupně odchází. Prostřednictvím zdí a oblouků se vypařuje,“ uvedl Zemánek.

Nově byla vytvořená betonová deska a nastříkána izolace. Zábradlí bylo opraveno z kocbeřského pískovce, což někteří odborníci kvůli jeho světlému odstínu kritizovali. „Celý plášť včetně kamenů až na dno řeky je původní z různých rekonstrukcí,“ doplnil. Stav mostu poškodily také injektáže ze 70. let, cementová malta pískovec vysušuje a tedy ničí.

Problémem Karlova mostu, ale také Libeňského a dalších pražských mostů, je oteplování a ochlazování. „V létě jsou oteplovány sluncem, ale chlazeny zevnitř. V zimě chlazeny zvenčí, ohřívány zevnitř, což je zdrojem největšího napětí klenby,“ vysvětlil Zemánek. Jádro mostu totiž není z pískovce, ale z lámané opuky. Statický stav mostu je ale velmi dobrý.

Po současných opravách se všechny kameny ukládají pro budoucí využití. Ve skladu na Šutce jsou zatím ty z opravy zábradlí, podle Zemánka je jich asi 500.

Dále čtěte:

Národní muzeum pražskou ikonou, přechody a autobus. Architekti ukázali proměnu magistrály

„Snesla by i Lidl“. Žižkované debatovali o využití budovy nákladového nádraží



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jaké příjmy jsou v penzi daňově výhodné?
Kdy vzroste rodičovská? O kolik? A koho se zvýšení bude týkat?
Kam do aquaparku? 2. díl: srovnání cen vstupného
Hospodařit s penězi bychom měli učit děti co nejdříve
Máte rádi adrenalin? Pak platí: připojištění nutné
Auta
Bodový systém: Bodované přestupky, pokuty, počty bodů a jak…
Německý Autoland a hrozba protekcionismu
Vodíkový Hyundai Nexo je ekonomický nesmysl, který čistí vzduch (první jízdní dojmy)
Nissan GT-R nové generace získává obrysy. Bude to prý nejrychlejší sportovní auto
BMW X5 M vypadá na Nürburgringu během testování hodně nazlobeně
Technologie
Microsoft v roce 2019 přestane poskytovat aktualizační balíčky delta. Jsou už překonané
Apple má už tři roky velký průšvih s klávesnicemi. Nový MacBook Pro jej nejspíš řeší
Google posiluje boj s nevyžádanými hovory. Můžete je rovnou blokovat
Do Česka přichází druhý 8K televizor. Stojí přes půl milionu
Ochrana proti Spectru je aktivní v 99 % instalací Chromu. Ten si žádá až o 13 % více paměti
Hry pro příležitostné hráče