Národní muzeum pražskou ikonou, přechody a autobus. Architekti ukázali proměnu magistrály

28. června, 13:15 - čap
28. června, 13:15

Dánská kancelář Gehl Architects předložila magistrátu svou vizi proměny Severojižní magistrály. Návrh počítá například s novými přechody pro chodce, revitalizací parků okolo magistrály, zavedením nové autobusové nebo tramvajové linky či propojením významných budov okolo dopravní tepny s prostorem města. Je výchozím materiálem, o němž budou nyní jednat pražští radní.

„Na magistrálu je potřeba se dívat ze tří úhlů pohledu: prostředí, lidé a mobilita,“ uvedla výkonná ředitelka Gehl Architects a šéfka projektu Henriette Vamberg. „Debata o silničních tazích, jako je magistrála, se často zužuje jen na její dopravní význam. Je ale potřeba brát v potaz i další aspekty,“ dodala.


Podívejte se, jak novou magistrálu vidí architekti:


Architekti městu předložili návrhy rychlých změn i dlouhodobý výhled. Jedním z návrhů je i povýšení Národního muzea na jednu z pražských ikon a propojení budovy s Václavským náměstím. Přilehlé ulice by měly být osazené stromořadím a propojovat magistrálu s okolními parky skrze „zelené koridory“.


Přečtěte si o proměně magistrály:

Magistrála jako městský bulvár? Dánové jí chtějí vdechnout život


Magistrála podle Dánů nenabízí dostatek přechodů pro chodce, kteří se navíc potýkají i s dlouhou čekací dobou na semaforech. Oživení okolí magistrály by tak podle Dánů mohlo přinést větší množství přechodů a prodloužení zelené. Změnit by se měl například i orientační systém křižovatky U Bulhara. Přibýt by měl městský mobilář a hřiště.

Cílem projektu není podle Institutu pro rozvoj hlavního města Prahy (IPR Praha) razantně omezovat automobilovou dopravu, jde spíše o lepší vyvážení jednotlivých funkcí, které má plnit významná ulice.

Okolí magistrály dnes podle IPR Praha neumožňuje svobodnou volbu způsobu dopravy. Není možní se po ní pohybovat pěšky, na kole, ani povrchovou veřejnou dopravou. S tím pak souvisí přetěžování místních stanic metra, které jsou lidé nuceni používat i na krátké přesuny. „Pokud automobilistům nabídnete jiné způsoby, jak se pohodlně dopravovat po vnitřním městě, magistrála se může zklidnit. Zároveň se tím zlepší podmínky pro ty řidiče, kteří nemají jinou volbu, než cestu po magistrále,“ uvedla Henriette Vamberg.

„Zdejší obchody navíc mají problém se zásobováním, protože se zde nedá zaparkovat – auta tak mnohdy postávají na chodníku a vytvářejí další bariéru,“ informuje IPR Praha.

Vizualizace v lokalitě I.P.Pavlova. (Zdroj IPR Praha)

Architekti z Kodaně se zabývali tříkilometrovým úsekem Severojižní magistrály mezi Hlávkovým a Nuselským mostem. Dopravní tepna zde protíná hustě obydlené čtvrti centra města a míjí mnoho významných institucí: Národní muzeum, Státní operu či Muzeum hlavního města Prahy.

„O nutnosti magistrálu polidštit se mluví již mnoho let. Jsem ráda, že jsme tomuto cíli zase o krok blíž,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Návrhy dánské kanceláře vítá i pražská opozice. „Představený návrh dělá z magistrály živý bulvár, kde se nemusí člověk bát o život. Prostor pro auta bude zmenšen, přibude zeleň, místa pro setkávání, plánuje se vyšší podpora MHD a bude jednodušší přejit silnici,“ uvedl předseda klubu Pirátů Jakub Michálek.

Smlouvu o spolupráci s dánskou kanceláří Gehl Architects podepsala Praha v říjnu 2016. Projekt se zaměřuje na to, aby magistrála byla přívětivější a přístupnější pro lidi.

Více k tématu:

Tři měsíce na změnu. Magistrálu překreslí urbanista Gehl

Širší realita Prahy


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Nvidia má nové GeForce pro notebooky, MX110 a MX130. Používají ale staré 28nm čipy
Psaní na displeji tažením a nová gesta při psaní rukou [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít