Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Technologie ARISTON pomohou v Grónsku rozkrýt globální oteplování

Společnost Ariston zůstává věrná svému cíli přinášet pohodlí každému a oznámila úspěšné…

Jak si připomenout 100. výročí založení Československé republiky? Svatováclavským dukátem!

Právě dnes slavíme snad nejvýznamnější výročí, jaké naše republika dosud zažila. Je jím…

Zbrojaři mají pomocníka na ministerstvu obrany. Už čtvrtý rok

Firmám podává pomocnou ruku odboru průmyslové spolupráce. Jeho úkolem je, aby se české…

Národní muzeum pražskou ikonou, přechody a autobus. Architekti ukázali proměnu magistrály

28. června 2017, 13:15 - čap
28. června 2017, 13:15

Dánská kancelář Gehl Architects předložila magistrátu svou vizi proměny Severojižní magistrály. Návrh počítá například s novými přechody pro chodce, revitalizací parků okolo magistrály, zavedením nové autobusové nebo tramvajové linky či propojením významných budov okolo dopravní tepny s prostorem města. Je výchozím materiálem, o němž budou nyní jednat pražští radní.

„Na magistrálu je potřeba se dívat ze tří úhlů pohledu: prostředí, lidé a mobilita,“ uvedla výkonná ředitelka Gehl Architects a šéfka projektu Henriette Vamberg. „Debata o silničních tazích, jako je magistrála, se často zužuje jen na její dopravní význam. Je ale potřeba brát v potaz i další aspekty,“ dodala.


Podívejte se, jak novou magistrálu vidí architekti:


Architekti městu předložili návrhy rychlých změn i dlouhodobý výhled. Jedním z návrhů je i povýšení Národního muzea na jednu z pražských ikon a propojení budovy s Václavským náměstím. Přilehlé ulice by měly být osazené stromořadím a propojovat magistrálu s okolními parky skrze „zelené koridory“.


Přečtěte si o proměně magistrály:

Magistrála jako městský bulvár? Dánové jí chtějí vdechnout život


Magistrála podle Dánů nenabízí dostatek přechodů pro chodce, kteří se navíc potýkají i s dlouhou čekací dobou na semaforech. Oživení okolí magistrály by tak podle Dánů mohlo přinést větší množství přechodů a prodloužení zelené. Změnit by se měl například i orientační systém křižovatky U Bulhara. Přibýt by měl městský mobilář a hřiště.

Cílem projektu není podle Institutu pro rozvoj hlavního města Prahy (IPR Praha) razantně omezovat automobilovou dopravu, jde spíše o lepší vyvážení jednotlivých funkcí, které má plnit významná ulice.

Okolí magistrály dnes podle IPR Praha neumožňuje svobodnou volbu způsobu dopravy. Není možní se po ní pohybovat pěšky, na kole, ani povrchovou veřejnou dopravou. S tím pak souvisí přetěžování místních stanic metra, které jsou lidé nuceni používat i na krátké přesuny. „Pokud automobilistům nabídnete jiné způsoby, jak se pohodlně dopravovat po vnitřním městě, magistrála se může zklidnit. Zároveň se tím zlepší podmínky pro ty řidiče, kteří nemají jinou volbu, než cestu po magistrále,“ uvedla Henriette Vamberg.

„Zdejší obchody navíc mají problém se zásobováním, protože se zde nedá zaparkovat – auta tak mnohdy postávají na chodníku a vytvářejí další bariéru,“ informuje IPR Praha.

Vizualizace v lokalitě I.P.Pavlova. (Zdroj IPR Praha)

Architekti z Kodaně se zabývali tříkilometrovým úsekem Severojižní magistrály mezi Hlávkovým a Nuselským mostem. Dopravní tepna zde protíná hustě obydlené čtvrti centra města a míjí mnoho významných institucí: Národní muzeum, Státní operu či Muzeum hlavního města Prahy.

„O nutnosti magistrálu polidštit se mluví již mnoho let. Jsem ráda, že jsme tomuto cíli zase o krok blíž,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Návrhy dánské kanceláře vítá i pražská opozice. „Představený návrh dělá z magistrály živý bulvár, kde se nemusí člověk bát o život. Prostor pro auta bude zmenšen, přibude zeleň, místa pro setkávání, plánuje se vyšší podpora MHD a bude jednodušší přejit silnici,“ uvedl předseda klubu Pirátů Jakub Michálek.

Smlouvu o spolupráci s dánskou kanceláří Gehl Architects podepsala Praha v říjnu 2016. Projekt se zaměřuje na to, aby magistrála byla přívětivější a přístupnější pro lidi.

Více k tématu:

Tři měsíce na změnu. Magistrálu překreslí urbanista Gehl

Širší realita Prahy



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Nové zálohy pro OSVČ v roce 2019: kolik a kdy si změnit platební příkazy?
Jde česká volební účast do kopru?
Podporu z pracáku nedostanete vždy a její součástí mohou být poukázky (1)
Kam plyne zisk 76 miliard Kč z českých bank?
Je výhodnější jít do důchodu v prosinci 2018 či v lednu 2019?
Auta
Videodojmy: BMW 440i xDrive Gran Coupé
Od vysavače po stropní židličky: Neobvyklá funkční výbava v autech
Světla by mohla v budoucnu pomoci s parkováním nebo komunikovat s ostatními účastníky provozu
Seat Tarraco: Španělská Škoda Kodiaq se začala vyrábět. V Německu
Vypínání válců u benzinových motorů: elegantní způsob snížení spotřeby
Technologie
Raspberry Pi můžete vybavit TV tunerem. Přijimač podporuje i DVB-T2
Obchodování s bitcoiny nemůže být trestné, rozhodl soud v Berlíně
Duší Linux, vzhledem skoro macOS. Vyzkoušejte nový Elementary OS 5 Juno
T-Mobile chtěl oškubat zákazníky a vyhrožoval exekucemi. Sám teď bude platit
Jaký bude výkon architektury AMD Zen 2? IPC by se prý mohlo zlepšit o zhruba 13 %
Hry pro příležitostné hráče