Menu Zavřít

Magistrála jako městský bulvár? Dánové jí chtějí vdechnout život

14. 3. 2017
Autor: IPR Praha

Frekventovaná dopravní tepna porcující město na dvě části nebo kulturní bulvár s přilehlými kavárnami, herními plácky a místy pro sousedská setkávání? Dánská architektka a výkonná ředitelka kanceláře Gehl Architects Henriette Vamberg přijela do Prahy ukázat, že jde i to druhé. Příklady ukázala z amerického San Franciska, New Yorku, Kodaně či Moskvy.

„Čtyřikrát více lidí tráví čas ve městě, a to včetně rodin. V ulicích zůstávají v letních měsících i navečer,“ architekta Henriette Vambergová před zaplněným sálem Studia Hrdinů 9. března popisovala výhody městských bulvárů, když se na nich podaří zkrotit živelné parkování či dopravní provoz a přibudou kulturní aktivity. Zásadní podle ní je začít brát vážně chodce a cyklisty.

V Kodani se to povedlo, 41 procent obyvatel města nasedne raději na kolo než do automobilu nebo veřejné městské hromadné dopravy, 71 procent cyklistů v jízdě pokračuje i v zimě. S cyklistickou osvětou se začíná už od školky, zmínila architektka. Důležité je podle ní plánování cyklistických tras, jízdu v Praze označila ale spíše za nebezpečnou.

 Přednáška dánské architekty Henrietty Vamberg Přednáška Henrietty Vambergové k živým bulvárům. (Foto Tereza Čapková)

Aby městský bulvár „oživl“, stačí někdy málo. Přeplánovat parkování automobilů, zasadit stromy, přistavit „food truck“ a pár stolků a židliček nebo lehátek, udělat herní plácek, změnit k tomu osvětlení. V zahraničí obyvatele města lákají třeba i karaoke večery, veřejná filmová promítání nebo třeba bowling či stůl na ping pong.

Jako jizva

I přes bohaté zahraniční zkušenosti bude pražská Severojižní magistrála pro Dány výzva. Dopravní komunikace postavená v 70. letech jako hlavní silniční tah středem města zásadně ovlivňuje centrum Prahy. Denně po ní projede přes 100 tisíc automobilů. Zároveň se přitom v bezprostřední blízkosti magistrály nachází významné kulturní budovy a veřejné instituce – Národní muzeum, Státní opera nebo Vrchní soud. Propojuje též důležité uzly veřejné dopravy, jako Hlavní nádraží a Florenc.

 Přednáška dánské architekty Henrietty Vamberg Jak polidštit magistrálu O proměnu bulvárů byl zájem. (Foto Tereza Čapková)

Smlouvu o spolupráci s dánskou kanceláří Gehl Architects podepsala Praha v říjnu 2016. Úpravy severojižní magistrály navrhne dánský urbanista Jan Gehl do června 2017. Na projektu bude pracovat tři až čtyři měsíce, jeho tým třikrát navštíví Prahu.

V rámci projektu Gehlův tým provádí podrobné průzkumy potřeb a očekávání uživatelů magistrály a přilehlých veřejných prostorů. Projekt se zaměřuje na to, aby magistrála byla přívětivější a přístupnější pro lidi.


Přečtěte si rozhovor s architektkou Evou Jiřičnou:

Architektka Jiřičná: Jednou se ten tank musí rozjet

 Architektka Eva Jiřičná

BRAND24


Návrh bude řešit možnosti pohybu napříč přes magistrálu, stejně jako podobu parků a náměstí podél ulice. Nepočítá se však s žádným radikálním omezením přepravní kapacity, cílem projektu je spíše lepší vyvážení jednotlivých funkcí, které má plnit významná ulice. „Naše práce se soustředí na lidský rozměr, zaměřujeme se na to, jak je zastavěné prostředí spojeno s každodenním životem lidí,“ říká o své práci Jan Gehl.

Na projektu koncepce veřejného prostoru magistrály úzce spolupracuje s Institutem plánování a rozvoje Prahy (IPR).

Henriette Vambergová:
Henriette Vambergová působí v Gehl Architects od roku 2000. Za tu dobu vedla řadu projektů pro klienty ze soukromého i veřejného sektoru. Na tvorbě a proměnách veřejných prostranství pracovala v různých městech Evropy, USA, Austrálie, Indie či Ruska. Její práce překračuje hranice architektury, urbanismu, městského designu a krajinářství.Dánská architekta Henriette Vamberg

Dále čtěte:

Tři měsíce na změnu. Magistrálu překreslí urbanista Gehl

Jak snížit hluk v metropoli? Praha hledá nová opatření


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).