Konec tmavých děr? Pražské podchody nasvítí město a ozdobí umělci - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Konec tmavých děr? Pražské podchody nasvítí město a ozdobí umělci

, čap,

Průchod pražskými podchody už nemá být hororovou zkušeností, pražský magistrát chce ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje Prahy (IPR Praha) alespoň část z nich revitalizovat. Pražská radnice je plánuje nově nasvítit, uklidit, vymalovat a zvažuje možnost uměleckých instalací. „Prvních pět podchodů by se mohlo vylepšení dočkat ještě v tomto roce,“ uvedl radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

„Víme, že podchody jsou bolavým místem mnoha veřejných prostranství v Praze. Leccos se ale dá celkem jednoduše vylepšit například kvalitním osvětlením,“ zmínil Petr Dolínek. IPR Praha zpracoval seznam 38 pražských podchodů, k přednostní revitalizaci doporučil pět z nich.

Mezi nimi je například podchod pod magistrálou na Fügnerově náměstí, na Pobřežní cestě v Braníku či u autobusového nádraží v Holešovicích. Dále se jedná o podchod mezi ulicemi Legerova a Vinohradská (u Národního muzea) a podchod u stanice metra Strašnická ve směru na Gutovku. Oba podchody sice nedávno prošly grafickou úpravou, ale její zpracování není podle IPR Praha kvůli tmavým barvám vhodné.


Podívejte se, které podchody se dočkají revitalizace:


„Podchody bychom měli vnímat skutečně jen jako krajní řešení, pokud některá bariéra nejde překonat jiným způsobem. Tam, kde už jsou, musíme dbát na to, aby se v nich lidé cítili bezpečně a používali je bez zábran,“ uvedl ředitel IPR Praha Ondřej Boháč. Podle nových Pražských stavebních předpisů by mimoúrovňová propojení ideálně vůbec vznikat neměla, upozornil IPR Praha.

Jedním z levnějších opatření, jak může město podchody vylepšit, je podle institutu kvalitní osvětlení. Zásadní je pravidelná údržba a pokud možno jednoduché, snadno omyvatelné povrchy. Nepříjemným pocitům z temných podchodů by podle městských architektů měly zabránit například i obchody a občerstvení, které je v některých místech možné otevřít.


Okolí magistrály mají pozvednout Dánové. Čtěte:

Magistrála jako městský bulvár? Dánové jí chtějí vdechnout život

  Ilustrační fotografie


„Z analýzy mimoděk vyplynulo, jak velkou bariéru pro pěší pohyb ve městě znamená magistrála,“ sdělil Boháč. „Z osmatřiceti zkoumaných podchodů jich jednadvacet souvisí právě se severojižní magistrálou,“ dodal. V současnosti novou podobu okolí magistrály zpracovává ve spolupráci s IPR Praha dánská architektonická kancelář Gehl Architects.

Inspiraci, jak by měly „živé“ podchody vypadat, je možné podle IPR Praha najít například pod Frýdlantskými či Svinovskými mosty v Ostravě. Za příklad toho, jak nehostinný prostor podchodu změnit na přívětivější místo, může sloužit i podchod pod hlavním nádražím v Amsterdamu či skatepark pod mostem Nehru Part v Budapešti.

Dále čtěte:

Šlechtovku opraví firma Pracom. Radní ji opět vybrali jako vítěze tendru

Architektka Jiřičná: Jednou se ten tank musí rozjet