Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

 Libeňský most
Libeňský most
Autor: čtk

Komora: Studie k Libeňskému mostu, po níž se rozhodlo o rekonstrukci, nebyla odborně oponována

02. července, 15:38 - čtk
 Libeňský most
Libeňský most
Autor: čtk
02. července, 15:38

Studie Kloknerova ústavu ČVUT, na základě které vedení hlavního města rozhodlo o rekonstrukci Libeňského mostu, nebyla odborně oponována. Uvedla to Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT), podle které je Kloknerův ústav špičková instituce v oblasti diagnostiky staveb, ale nemá zkušenosti s projektováním mostů a na nutných diagnostikách opravené konstrukce může v budoucnu profitovat.

Komora reagovala na vyjádření náměstka pražského primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě), v kterém zpochybnil nezávislost ČKAIT.

Zástupci ČKAIT v minulém týdnu na tiskové konferenci uvedli, že zvolený postup hlavního města bude oproti stavbě nového mostu znamenat prodražení, zdržení a navíc nedodržení zákonných parametrů stavby. Náměstek Scheinherr v reakci uvedl, že zástupci ČKAIT jsou sami členy projektových kanceláří, nejsou nezávislí a jejich cílem může být opravu mostu brzdit. Studie Kloknerova ústavu je podle jeho vyjádření nezávislá, opírá se o fakta a potvrdil ji profesor švýcarské univerzity v Lausanne a specialista na rekonstrukce mostů Eugen Brühwiler.

Komora se proti vyjádření náměstka ohradila s tím, že na tiskové konferenci vystoupili nezávislí odborníci a pokud někdo může profitovat na rekonstrukci mostu, je to Kloknerův ústav, protože rekonstruovaný most bude nutné pravidelně kontrolovat. Studie ústavu navíc podle ČKAIT nebyla odborně oponována. „I projekty objemově stokrát menší se běžně nechávají oponovat, zejména pokud mají být investicí ze státních prostředků, tedy z peněz daňových poplatníků,“ napsal v prohlášení čestný předseda ČKAIT Václav Mach.

Komora rovněž upozornila, že nikdo z odborníků, kteří vystoupili na tiskové konferenci, se nijak nepodílel na přípravě dřívějšího projektu náhrady Libeňského mostu novým. Scheinherem zmíněné doporučení švýcarského experta Brühwilera navíc podle zástupců ČKAIT nebylo zveřejněno a oprava mostu nevyřeší řadu problémů, které by podle zadání projektu měla. Patří mezi ně například zlepšení dopravní situace nebo průtoku při povodních.


Praha vybrala podobu nového mostu. Čtěte více:

Vltavu překlene nový Dvorecký most. Má jisté kouzlo, ikonou se ale nejspíš nestane


Libeňský most z roku 1928 je v havarijním stavu, od svého postavení nebyl kompletně opravován. Loni musel být kvůli havarijnímu stavu dočasně uzavřen pro auta a MHD. Minulé vedení Prahy počítalo se zbouráním mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí. Na tomto rozhodnutí se podílela komise rady, ve které zasedali i členové ČKAIT. Současné vedení města po volbách ale rozhodlo o opravě.

Radní vybrali další postup koncem letošního dubna. Vycházeli při tom z expertní zprávy Kloknerova ústavu, která navrhla čtyři možné varianty. Rada vybrala tu, která počítá s posílením, nikoliv náhradou stávající konstrukce mostu přes Vltavu. Oprava by podle zástupců hlavního města měla trvat 32 měsíců a uskutečnit se od září 2022 do dubna 2025. Náklady na rekonstrukci mostu mají být asi 480 milionů korun, na dalších 80 milionů vyjdou přeložky inženýrských sítí.


Metro ano, Břevnovská radiála ne. Adam Scheinherr vybírá, na které stavby pošle Praha miliardy


ČKAIT je stavovská organizace, která sdružuje více než 30.000 autorizovaných inženýrů a techniků, jimž byla udělena autorizace v oblasti stavebnictví. Ta je opravňuje vypracovat projektovou dokumentaci pro stavby. Členové komory mají podle svého vyjádření ze zákona povinnost spolupůsobit při ochraně veřejných zájmů.

Přečtěte si také:

Klíčové dopravní stavby nezastavíme, zní z pražské radnice. Které to ale podle koalice jsou?

Ťok a zástupci Prahy se shodli na zahájení výkupu pozemků pro dostavbu okruhu

Praha chce vrátit tramvaje na Václavské náměstí, dopravní podnik začne s přípravami

Blamáž na trase D: Praha a DPP nemohou vyhlásit výtvarnou soutěž na stanice

Stavba metra D: dopravní podnik zahájí geologický průzkum za 1,58 miliardy korun

Praha plánuje novou vlakovou linku. Propojila by Smíchov, Vršovice a Běchovice

Vlaky z centra Prahy pojedou k letišti 25 minut. Modernizace trati má být v roce 2028


Čtěte také

 Jiří Zimola

Zimola chce příští rok kandidovat za hnutí členů ČSSD a nestraníků Změna 2020

Předseda jihočeské sociální demokracie Jiří Zimola hodlá v krajských volbách v příštím…

před 23 minutami

Společnost Deutsche Telekom si nárokuje výhradní používání barvy magenta.

Magenta je naše: německý telekom se soudí o barvu s americkou pojišťovnou

Spor o používání barvy magenta se rozhořel mezi Deutsche Telekom a americkou firmou…

před 1 hodinou

Události Studentský vůdce Marcel Hájek

Bez svazáků by se revoluce nepovedla, tvrdí studentský vůdce Marcel Hájek

Rodiče začali zahazovat stranické knížky, když jejich děti mlátili policajti, vzpomíná…

před 1 hodinou

Události  Protest proti znečištěnému ovzduší v Teplicích v roce 1989

Jedovatá teplická předehra. Zdevastované ovzduší vyhnalo lidi do ulic už před 17. listopadem

Pár dní před sametovou revolucí se lidé vzbouřili proti extrémně znečištěnému ovzduší,…

před 1 hodinou

Pavel Páral

Turecké školení pro Evropany

Turecko zrovna není v současnosti režimem, který by ve svých nomimálních spojencích…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak vzrostou minimální zálohy pro OSVČ v roce 2020?
Prevence před rakovinou existuje
Jak fungují odložené platby
8 čísel o zvýšeném rodičovském příspěvku
EU: V Česku žije nejméně „chudých“ lidí
Auta
V evropských autech budou od roku 2022 povinné černé…
Ve kterém městě vám hrozí největší riziko silniční bitky? A které město má nejhorší zácpy?
Automobilové origami je nejdražší SUV na světě. Stojí sedmkrát víc než Cullinan
Nový rodinný model Mitsubishi spojuje dvě kategorie aut. Moc krásy ale nepobral
Nový Peugeot e-Expert
Hry pro příležitostné hráče