Hejtmanka: Do Jesenice by místo tramvají mohlo jezdit metro - Euro.cz

Přihlášení

Hejtmanka: Do Jesenice by místo tramvají mohlo jezdit metro

, čtk,
Hejtmanka: Do Jesenice by místo tramvají mohlo jezdit metro
Zdroj: čtk

Do Jesenice u Prahy by mohlo být protaženo pražské metro, které by v tomto úseku jezdilo po povrchu. Středočeský kraj i Praha počítají se vznikem pracovní skupiny, která bude řešit, zda by takové dopravní spojení bylo technicky možné a případně kde na projekt získat prostředky. Uvedla to hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO).

Podle ní by prodloužení nové trasy D do Jesenice bylo jednodušší než vést do této obce tramvajovou trať, jak o tom uvažovalo bývalé vedení kraje. Pro vedení Prahy ale není metro do Jesenice prioritou.

Nápad se zrodil při nedávném setkání hejtmanky s ředitelem pražského dopravního podniku. „Byl to jenom návrh. Nemáme k tomu žádné projekty, nemáme vyčíslení nákladů, nic. Jenom jsme se dohodli na tom, že o tom budeme uvažovat a že vytvoříme pracovní skupinu, kde budeme jak my, tak hlavní město Praha, a budeme se o tom bavit, zda je to schůdné,“ uvedla Pokorná Jermanová.

Dolínek: Je to populismus

Podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD), který má dopravu na starosti, je vyjádření Jermanové populistické a Praha stavbu metra do Jesenice v tuto chvíli neřeší. „Toto prohlášení je velmi populistické. Nebývalo zvykem se nejprve vyjadřovat do médií, a potom začít řešit, zda to vůbec jde. V tuto chvíli je pro mne absolutní prioritou začít stavět metro pro Pražany a co nejdříve napojit letiště kolejovou dopravou na centrum Prahy,“ uvedl Dolínek.

Nové metro D má odlehčit trase C a propojit sídliště na jihu Prahy s centrem města. Trasa má vést kolem krčského nádraží a Thomayerovy nemocnice přes Nové Dvory do Písnice. Odtud by podle nového vedení Středočeského kraje mohla být protažena po povrchu až do Jesenice.

Praha má ale s výstavbou trasy potíže. Jednak nemá vykoupeny všechny pozemky, které jsou nutné pro stavbu, navíc soud loni zrušit změnu územního plánu. Praha tak musí změnu pro trasu metra udělat znovu, což by mohlo trvat až dva roky. Soud také řeší, na základě žaloby majitelů pozemků, takzvané územní rozhodnutí, a pokud jej zruší, Praha bude muset k trase shánět zcela všechny dokumenty, nejen schválit změnu územního plánu. Město začalo zvažovat stavbu metra pouze se stanicemi, pro které má pozemky, a zbylé by dostavělo později. Zatím ale o tom radní nerozhodli.

Mnichovský příklad

Podle Pokorné Jermanové se ukazuje, že kombinace podzemní a nadzemní dopravy je možná, osvědčilo se to například v Mnichově. Je ale také třeba zjistit, zda by u Jesenice mohlo vzniknout záchytné parkoviště. Výhodou projektu by bylo mimo jiné napojení metra na Pražský okruh, který vede kolem Jesenice.

Doprava z Jesenice do Prahy je dlouhodobě velmi komplikovaná. Na silnici od Benešova do Vestce se v dopravních špičkách vytvářejí kolony vozidel, v nichž často uvíznou i autobusy vezoucí děti do školy a lidi do zaměstnání.

Dále čtěte:

Hlavní město bude ladit podobu stanic metra D

Jízda na platební kartu či mobil? Půjde to až za rok