Elektrobus se osvědčil. Dopravní podnik přikoupí dalších 14 vozů - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Elektrobus se osvědčil. Dopravní podnik přikoupí dalších 14 vozů

, čap, čtk,
Elektrobus se osvědčil. Dopravní podnik přikoupí dalších 14 vozů

Pražský dopravní podnik (DPP) chystá elektrifikaci autobusové linky 207, která spojuje Žižkov s centrální oblastí města. Plánuje kvůli tomu pořízení 14 elektrobusů. Jejich nasazení do provozu očekává v září 2018. Podle technického ředitele dopravního podniku Jana Šurovského jde o zatím nejrozsáhlejší podobný projekt v rámci pražské MHD.

Pořízení elektrobusu je podle generálního ředitele DPP Martina Gillara dvakrát dražší než naftového autobusu, stojí 11 až 12 milionů korun, další dva miliony výměna baterií, která prodlouží životnost. Naopak levnější než nafta jsou náklady na energii.

Dopravní podnik se tak chce přiblížit k úplné elektrifikaci městské hromadné dopravy. Na nákup nových elektrobusů vypíše výběrové řízení, počítá i se zajištěním potřebné infrastruktury.

„Elektrobusy jsou budoucnost. Máme tu smog a strategii akcionáře, kterou je snižování emisí,“ řekl Gillar. Další elektrobusy budou jezdit na trase z Palmovky do Letňan. V Prosecké ulici by měla být trolej, kde se budou dobíjet při jízdě do kopce. DPP počítá s životností elektrobusů osm až 12 let. Podmínky v Praze jsou podle Gillara pro elektrobusy problematické – teploty pod bodem mrazu snižují kapacitu baterií a elektrobusy se víc vybíjejí při jízdě do kopce.

Dopravní podnik vychází z testovacího provozu elektrobusu, který jezdí rok a půl na linkách 163 a 213. Dosud má za sebou téměř 100 tisíc kilometrů. „Vzhledem k elektrickému topení i klimatizaci je provoz elektrobusu lokálně zcela bezemisní,“ informoval dopravní podnik. Ekonomickou bilanci projektu zhodnotil jako velmi dobrou.

„Pilotní“ elektrobus se nabíjí na obratišti Želivského prostřednictvím dvoupólového pantografového sběrače na střeše vozidla z krátkého úseku speciálně vybudované troleje. Pomocí sběrače a troleje by se měly z tramvajové sítě napájet i nové elektrobusy. Denní nabíjení bude situováno do obratiště Ohrada. Pro noční nabíjení a balancování baterií je vybrána garáž Vršovice, v jejímž objektu se přímo nachází tramvajová a bývalá trolejbusová měnírna.


Dobíjecí stanice pro elektrobus

Elektrobus chce i Praha 3. Nepřehlédněte:

Chytré město: Praha 3 chce v ulicích elektrobus i interaktivní tabule


Dopravní podnik plánuje zároveň testovací projekt takzvaného „elektrobusu s dynamickým dobíjením“. Cílem je nalézt a ověřit možnosti nabíjení také během jízdy, aby bylo možné elektrobusy nasadit i na nejvíce vytížené linky pražské hromadné dopravy. Napájení elektrobusů pouze v garážích nebo na obratištích může být podle dopravního podniku limitující.

Dále čtětě:

Praha pokukuje po elektrobusech, jezdily by na letiště

Žižkov a Vinohrady má propojit elektrobus


Ohodnoťte tento článek
Diskuze