Zákaz vjezdu dieselům? Německá města jsou pro

11. července 2016, 21:00 - tre
11. července 2016, 21:00

Zamýšlené zákazy vjezdu dieselových auta do měst nemusejí být příliš vzdálenou budoucností. Alespoň pokud by o něm rozhodovaly německé radnice.

Berlín, Mnichov, Brémy či Stuttgart. Radnice těchto měst by přivítaly snížení koncentrace oxidů dusíku na území měst a přilehlého okolí i za pomoci zákazu vjezdu naftových aut. Za emise těchto škodlivých plynů jsou nejvíce zodpovědné právě dieselové motory. Nejen v centrech, ale i v okolí německých měst, tedy ve čtvrtích u dálničních obchvatů, bývají limity nejvyšší. Diskuze na toto téma zintenzívněla po loňském emisním skandálu Volkswagenu.

Evropská unie stanoví roční limit pro koncentraci oxidu dusičitého na 40 mikrogramů na metr krychlový. V roce 2015 byl výrazně překročen ve Stuttgartu, kde koncentrace dosahovala 87 mikrogramů. V Mnichově to bylo 84 a v mnoha dalších městech přes 60 mikrogramů. Pro srovnání v Praze v Legerově ulici, která má nejvyšší údaj z hlavního města, činila v roce 2014 průměrná koncentrace hodnoty 51,1 mikrogramů. Celkem imisní limit EU loni překročilo 29 německých oblastí. Brusel již kvůli tomu s Německem zahájil řízení.

Velká německá města ale poukazují na dosud chybějící právní rámec pro zavádění ekologických známek. Proto například Brémy nepočítají se omezením pro diesely dříve než v roce 2018. O modrých známkách se na začátku roku zmínila ministryně životního prostředí Barbara Hendricksová (SPD). Poté se zvedla kritika, především ze strany koaliční CDU a automobilových svazů.

Podle radnic Mnichova a Berlína je třeba, aby byly známky zaváděny s jistou sociální obratností. To znamená přechodná období a udělování výjimek. Ne všechna města se ale spoléhají na budoucí zákazy vjezdu. V Mnichově chtějí úřady snižovat hodnoty oxidu dusičitého i masivnější podporou elektroaut či elektrokol například pro doručovatelské služby. Berlín zase nakoupil nové liniové autobusy. V některých částech metropole už díky tomu registrují pokles koncentrace NO2 o více než 10 procent.

V západní Evropě zjevně diesely nečeká světlá budoucnost. V Paříži bojují s přebujelým automobilismem podporou čehokoli, co by obyvatele odradilo od využívání individuální dopravy. O zákazu vjezdu dieselů tamní socialistická starostka sní také. Zatím se hovoří o roce 2020.


Čtěte o pařížské snaze omezit automobilismus:

Paříž vystavuje stopku autům

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víkend bude plný prázdnin: trošku volna a více času
Servisní prohlídka auta na zimu: Kolik stojí a na co se zaměřit
Dlouhá cesta do práce? I na dojíždění a stěhování existuje příspěvek
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Auta
Lotus Elise Cup 260 je další z řady britských specialit.…
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Technologie
Opustí AMD s GPU továrny GlobalFoundries? Čipy Navi na 7 nm má prý vyrábět TSMC
Bixby 2.0: hlasový asistent Samsungu se rozšíří i do ostatních zařízení, půjde přes něj ovládat ledničku
Google Pixel 2 je v Česku, ale stojí pořádný balík
Logitech MX Master 2S: jak jednou myší ovládat tři počítače (vyzkoušeno)
Po instalaci Windows 10 Fall Creators Update někomu chybí aplikace. Co s tím?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít