Mýtna brána, ilustrační foto
Mýtna brána, ilustrační foto
Autor: Martin Pinkas/Euro

Vítězství pro Kapsch. Antimonopolní úřad musí znovu přezkoumat mýtnou smlouvu

11. července, 17:11 - čtk
 Mýtna brána, ilustrační foto
Mýtna brána, ilustrační foto
Autor: Martin Pinkas/Euro
11. července, 17:11

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se musí znovu zabývat smlouvou mezi ministerstvem dopravy a novým provozovatelem mýtného, konsorciem CzechToll a SkyToll. Krajský soud v Brně dnes vyhověl žalobě společnosti Kapsch, která je dosavadním provozovatelem systému elektronického mýtného. Kapsch se domáhá toho, aby ÚOHS zakázal plnění smlouvy. Ministerstvo dopravy podá podle ministra Vladimíra Kremlíka (za ANO) kvůli rozsudku kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

Podle mluvčího Kapsche Davida Šimoníka dnes soud v podstatě nařídil ÚOHS, aby urychleně otevřel správní řízení a zneplatnil smlouvu s CzechToll a SkyToll. Kapsch se ale obává obstrukcí úřadu a dalších soudních sporů, stát by podle Šimoníka mohl přijít s nějakým „plánem B“.

Antimonopolní úřad podá proti dnešnímu rozhodnutí kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Úřad si stojí za odůvodněním svých rozhodnutí, uvedl v tiskové zprávě předseda úřadu Petr Rafaj.

Firma Kapsch tvrdí, že uzavření smlouvy bránilo dřívější předběžné opatření. Smlouva byla uzavřena protizákonně, řekl Šimoník. Úřad původně dospěl k závěru, že není důvod zakázat plnění smlouvy. Prvostupňové rozhodnutí úřadu potvrdil také jeho předseda Petr Rafaj. Obojí ale nyní zrušil krajský soud.

na objednávku Hyundai Kona Electric
Elektromotor
Automatická
Motor:
EV ECO 39.2 kWh
Výbava:
Future
894 990 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kodiaq RS
Nafta
Automatická
Motor:
2.0 TDI 176 kW 4x4 DSG
Výbava:
RS
1 094 708 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Touareg
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 TDI 210kW 4x4 AT
Výbava:
Elegance
1 442 232 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Santa Fe
Benzín
Automatická
Motor:
2.4 GDI e-CVVT 4x4 AT
Výbava:
Confidence
794 990 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC60
Nafta
Manuální
Motor:
D3
Výbava:
Momentum
984 777 Kč
s DPH
na objednávku Mazda CX-30
Benzín
Manuální
Motor:
2.0 Skyactiv/90 kW
Výbava:
Skyaktiv-G
557 653 Kč
s DPH
na objednávku BMW X5
Nafta
Automatická
Motor:
xDrive30d AT
Výbava:
Sériové provedení
1 574 352 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
50TDI quatro 210kW
Výbava:
Q7
27 829 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Citigo-e iV
Elektromotor
Automatická
Motor:
61 kW
Výbava:
Style
421 302 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Ioniq EV
Elektromotor
Automatická
Motor:
EV
Výbava:
Ultimate
711 322 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC90
Nafta
Automatická
Motor:
B5 AWD
Výbava:
Momentum
1 453 405 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i 73 kW
Výbava:
Start
294 990 Kč
s DPH

„Žalovaný (ÚOHS) by nyní měl ten návrh žalobce (Kapsch) vzít znovu a vycházet z toho, že smlouva byla uzavřena v rozporu s předběžným opatřením,“ řekl v soudní síni soudce David Raus. Po vyhlášení už s novináři nehovořil, stejně jako advokáti ministerstva dopravy a konsorcia Czech Toll a Sky Toll. Všichni kromě Kapsche dnes u soudu navrhovali zamítnutí žaloby. Domnívali se, že předběžné opatření v době podpisu smlouvy už neplatilo a že stát mohl volně uzavřít smlouvu s vítězem tendru.

Konsorcium CzechToll a SkyToll uspělo ve sledovaném mýtném tendru s nabídkou na desetiletý provoz za 10,75 miliardy korun. Na pozici správce mýta tak má na konci roku vystřídat společnost Kapsch.

Podle vyjádření konsorcia je nový mýtný systém hotový a připravený k zahájení zkušebního provozu podle stanoveného časového harmonogramu. „Kapsch vybudoval a posledních 13 let provozuje mikrovlnný systém za řádově 30 miliard korun. CzechToll poskytne modernější systém na širší síti silnic a dálnic a jeho desetiletý provoz za 7,2 miliardy Kč. S ohledem na jednoduché porovnání cen je nejvyšším zájmem České republiky, aby byl mýtný systém společnosti CzechToll spuštěn,“ řekl dnes ČTK mluvčí CzechToll Miroslav Beneš. Rozdíl mezi nabídkovou cenou 10,75 miliardy a cenou 7,2 miliardy za desetiletý provoz podle něj tvoří položky za případné změny, které stát může, ale nemusí požadovat.

Krajský soud už v květnu na základě jiné žaloby Kapsche uložil úřadu, aby znovu posoudil námitky firmy k tendru na mýtný systém. ÚOHS i ministerstvo dopravy proti rozhodnutí podaly kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, o které zatím není rozhodnuto.


Čtěte: Stát neumí regulovat. Možná ani nechce


Podle ÚOHS je dnešní rozhodnutí v rozporu s tím květnovým. „V něm soud mimo jiné konstatoval, že na smlouvu je nutno hledět jako na neuzavřenou, a úřad má proto o podaném rozkladu rozhodovat věcně. Úřad nemůže na jeden právní úkon hledět v jednom správním řízení jako by neexistoval a v druhém správním řízení o tomtéž právním úkonu rozhodovat věcně,“ uvedl Rafaj.

Právní zástupce CzechToll a SkyToll Robert Klenka dnes u soudu poukazoval na údajnou snahu Kapsche jakýmkoliv způsobem zmařit zadávací řízení. „Konsorcium CzechToll a SkyToll hledá v tomto řízení ochranu svých oprávněných zájmů před nečestným a protiprávním jednáním žalobce,“ uvedl Klenka v soudní síni. „Kapsch se tak všemi možnými prostředky a způsoby snaží zvrátit výsledek zadávacího řízení, ve kterém neuspěla. Naopak ministerstvo dopravy vázáno svými povinnostmi dělá maximum pro to, aby účinně hájilo majetkové zájmy České republiky při výběru mýtného systému od 1. prosince 2019,“ řekl dnes Kremlík ve sněmovně.

Vedle žaloby u Krajského soudu v Brně podala firma Kapsch žalobu k Obvodnímu soudu pro Prahu 1 o určení neexistence právního vztahu v souvislosti s údajným neuveřejněním smlouvy v registru smluv. „Zde se na rozsudek soudu teprve čeká,“ podotkl ministr.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 900 kilometrů silnic první třídy.

Přečtěte si také:

Elektronické dálniční známky zvýší výnosy o 220 milionů korun, vyplývá z návrhu zákona

Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch

Ministr Ťok obvinil Kapsch ze lži a trestného činu

Devět set kilometrů mýta navíc? Málo, ukazují analýzy


Čtěte také

 Vyjednavači Stephen Barclay a Michel Barnier

Vyjednavači se shodli na brexitové dohodě, hotovo však stále není

Vyjednávací týmy Evropské unie a Británie se dnes shodly na návrhu brexitové dohody,…

15. října 2019

Ilustrační foto

Protekcionismus a nízká produktivita. Světová ekonomika letos vzroste nejméně od finanční krize

Růst světové ekonomiky v letošním roce zpomalí na tři procenta, což bude nejslabší tempo…

15. října 2019

Ilustrační foto

Ústavní soud ušetřil církvím miliardy. Zrušil zdanění náhrad z restitucí

Ústavní soud (ÚS) se dnes postavil proti zdanění finančních náhrad z církevních restitucí…

15. října 2019

Události  Jaroslav Barták u soudu

Lékař Barták dostal za plánování vražd a vydírání tři roky vězení

Za plánování tří vražd a vydírání dnes soud v Liberci potrestal lékaře Jaroslava Bartáka…

15. října 2019

 Čeští vojáci - ilustrační fotografie

Česko zaspalo, musí začít masivně zbrojit, tvrdí Babiš

Česká republika musí kvůli situaci ve světě masivně zbrojit a nabírat nové vojáky, řekl…

15. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Policie ani „havarijko“ nic nevyřeší, poškození auta na parkovišti lze ale předejít. Jak na to?
5 příkladů, kdy nemusíte platit daň z nabytí nemovitosti
Jak na výměnu nebo reklamaci dálniční známky
Co je dobré vědět o ochranné lhůtě?
Elektrická energie zdražuje: O kolik si domácnosti připlatí a vyplatí se změna dodavatele?
Auta
Země elektromobilů. V Norsku mizí čerpací stanice
Kvalitní moderní ojetý vůz šetří vaši kapsu a je bezpečnější
Fiat Talento modelový rok 2020
Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu
DB Schenker posiluje pozici v logistice pro automobilový průmysl
Hry pro příležitostné hráče