Ťok: Problém s akciemi České dráhy z tendrů nevyřadí

21. listopadu 2016, 11:55 - čtk
21. listopadu 2016, 11:55

Problém s nezaknihovanými akciemi Českých drah nevyřadí státní společnost z tendrů na provoz na liberalizovaných železničních tratích. Noví dopravci vzešlí ze soutěží by měli začít jezdit nejdříve v letech 2018 a 2019, minimálně rok tak potrvá, než ministerstvo soutěže vypíše. Uvedl to dnes ministr dopravy Dan Ťok. Bude tak dost času rozpor mezi novým zákonem o veřejných zakázkách a zákon o Českých drahách vyřešit, dodal.

Podle zákona o veřejných zakázkách, který platí od října, by měli být z tendrů vyloučeni uchazeči, kteří nemají výlučně zaknihované akcie. České dráhy mají akcie v listinné podobě a podle zákona o Českých drahách je zaknihovat nemohou. Výjimku kvůli podobě akcií v zákoně o zakázkách mají firmy ve vlastnictví obcí či měst, ale ne státní podniky, jako jsou České dráhy. Na problém upozornil už minulý týden Svaz odborářů služeb a dopravy.

„Zákon podle našeho názoru stanoví jednoznačné pravidlo: vítězem veřejné zakázky se nemůže stát akciová společnost, která nemá výlučně zaknihované akcie. Pokud tedy existuje rozpor mezi zákonem o ČD a zákonem o zadávání veřejných zakázek, pak je nutno zvážit změnu zákona,“ sdělil serveru Lidovky.cz mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Vilém Frček. MMR je garantem zákona o veřejných zakázkách.

Problémy s akciemi mají podle ministerstva dopravy i jiné státní podniky. V resortu ministerstva průmyslu mají listinné akcie například správce přenosové soustavy ČEPS a operátor energetického trhu OTE. „Spojíme se i s dalšími, kterým může tato nešťastná formulace uškodit a budeme iniciovat další kroky. Možností je metodické upřesnění ministerstva pro místní rozvoj nebo rychlá novela zákona o veřejných zakázkách,“ uvedl Ťok.

Na problém ohledně zákona o veřejných zakázkách poukázal v pátek premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Oslovil Ťoka s dotazem, zda zákon ohrožuje České dráhy v přístupu do veřejných soutěží. Premiér požadoval, pokud se riziko potvrdí, od ministra návrh řešení. Ťok v pátek odpověděl, že žádný důvod vylučovat České dráhy z veřejných soutěží není.

Otevírání trhu se podle nejnovějšího materiálu ministerstva dopravy týká v nejbližší době šesti linek. Nejdříve má nový dopravce zahájit provoz na trase Plzeň - Most, a to od letošního prosince. Ministerstvo chce provoz na této neelektrifikované trati zadat společnosti GW Train Regio, která nabídla ve zrušeném výběrovém řízení nejnižší cenu.

Čtěte dále:

Dálnici D1 čeká za rok nával: devět oprav najednou

ČSSD se chce zbavit Ťoka. Kvůli svým kšeftům, tvrdí Babiš

Komentář: Jak je důležité držet Ťoka


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Co je dobré vědět o otcovské dovolené po porodu v roce 2018?
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Týdeník Euro z vydavatelství Mladá fronta vydává speciál Top advokátní kanceláře 2017
Auta
Aston Martin V8 Vantage změnil tvář i motor. Je přeplňovaný…
Nejvlasatější auto světa na sobě vozí 100 kg lidských vlasů za dva miliony korun
Ekologův koutek: Volvo PV544 dostalo motor z tanku. A vypadá brutálně
BMW dá dvě turba na základní dieselový čtyřválec 18d a 20d. Pomůže to spotřebě
Další věc, která zamotá pražským taxikářům hlavu: Uber vypustí do ulic 24 tisíc aut bez řidiče
Technologie
Je plnohodnotný Skype příliš pomalý a přebujelý? Zkuste Skype Lite pro Android
Nejnovější produkt Elona Muska je… powerbanka Tesla
Microsoft experimentuje s vyhledáváním ve Windows. Co možná nabídne Redstone 4?
Opera Dev umožňuje zpřehlednit nabídku se seznamy otevřených a zavřených stránek
„Dobře vaří, ale jsou drazí.“ Mapy.cz přidávají hodnocení firem
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít