zavřít

Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Augsburg, ilustrační foto
Augsburg, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Laboratoř Augsburg: německé město zavádí jednotnou sazbu na půjčení auta i jízdu MHD

02. října 2019, 06:00  -  František Novák
Augsburg, ilustrační foto
Augsburg, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
02. října 2019, 06:00

Bavorské město Augsburg zavádí od listopadu pevnou cenu za městskou mobilitu - používání autobusů, vlaků, kol a půjčování automobilů. Za 79 eur měsíčně může člověk neomezeně používat autobusy, vlaky, jízdní kola a 15 hodin sdílení automobilu. Pokud bude systém úspěšný, může se rozšířit i do dalších měst. Tento přístup by mohl vést k tomu, že se lidem přestane vyplácet mít vlastní auto.

Balíček služeb univerzitního města zapadá do debaty o změně klimatu a snižování uhlíkové stopy v německé společnosti. „Spojení všech druhů dopravních prostředků do jedné nabídky je dobrý začátek,“ chválí rozhodnutí radnice expert na městkou dopravu Jürgen Gies z německého institutu pro urbanistiku.

Cena je podle něj přiměřená, pokud se uváží, že provoz auta v osobním vlastnictví vyjde v Německu v průměru na 300 eur (7700 korun). To znamená náklady na pohonné hmoty, amortizaci automobilu, povinné ručení, parkování a další poplatky, jako je technická kontrola nebo silniční daň.

„Paušální sazba každopádně snižuje zábrany, aby se člověk vzdal vlastnictví osobního auta,“ souhlasí Rainer Grießhammer z Öko-Institutu. Zejména pro ty, kteří auto používají na kratší vzdálenost.


Martin Vrba z Extinction Rebellion: Klimatická krize si vyžaduje občanskou neposlušnost


Šéf augsburských městských služeb Walter Casazza je přesvědčen, že jejich model může být úspěšný i v dalších německých městech. Výhodou Augsburgu je ale to, že kromě autobusů a tramvají provozuje také půjčování kol a sdílení automobilů. Nemusí tak řešit dohodu mezi různými poskytovateli dopravy po městě, zejména soukromými firmami pro sdílení aut. V Berlíně je například pouze poskytovatelů hromadné městské a příměstské dopravy čtrnáct.

Podobný koncept funguje v Helsinkách. Tam se platí za službu Whim Urban 58 eur. Služba zahrnuje MHD, sdílení kol a poukázku v hodnotě 10 eur na taxislužby. Sazba „Whim Unlimite“ je pak rozšířena o neomezené používání taxi a sdílení automobilů, ale stojí již 499 eur měsíčně (12 800 korun). Firma MaaS Global, jež mobilní aplikaci provozuje, nabízí službu také v Birminghamu, Antverpách a chce expandovat například do Vídně, Singapuru nebo do japonských měst.

Gies tvrdí, že pro úspěch jednotné sazby pro různé druhy dopravy po městě je klíčové, že systém bude dobře fungovat. Pokud zákazníci ztratí důvěru v nabízené služby, vrátí se opět do svých automobilů.

Augsburg nyní veřejnou dopravu dotuje 40 miliony eur ročně (jedna miliarda korun). Nový tarif nemá podle Casazzy deficit prohloubit. Radnice si udělala mezi obyvateli průzkum, kolik by byli ochotni za takovou službu platit. Výsledkem bylo rozmezí mezi 79 a 100 eur. Do konce roku očekávají, že si tarif „mobil-flat“ objednají dva tisíce lidí.

Infografika: Může za změnu klimatu člověk?

Dále čtěte:

Klimatolog Ač: Potřebujeme uhlíkovou daň a další systémové změny, sázet stromy nestačí

Demoralizuje mládež. Nejbohatší Evropan sepsul Thunbergovou


Čtěte také

Události Ilustrační foto

Dvě stě milionů pro vědu. Manželé Dvořákovi podpoří rekordní částkou mladé vědce

Tuhle vazbu česká chemie potřebovala. Manželé Hana a Dalimil Dvořákovi se rozhodli…

před 2 hodinami

 První poslední Petra Weikerta

Konec Babišovy vesničky

Právě končí jeden kdysi výbušný příběh. Na jeho začátku byly výzva, aby Česko přijalo…

před 3 hodinami

Šunka, ilustrační foto

Sendvič se šunkou ze Šanghaje může zničit globální trh s vepřovým masem

Amerika se obává zavlečení prasečího moru z Číny do Spojených států. V Chicagu museli u…

před 3 hodinami

Nejsilnější vyráběná větrná turbína Haliade X výrobce GE, ilustrační foto

U Británie roste největší větrný park na světě. Celkový výkon přesáhne tři reaktory z Temelína

Začala výstavba největší větrné elektrárny na světě v Severním moři ve vodách Velké…

před 4 hodinami

 Premiér Andrej Babiš

Babiš by sloučil další resorty. Mohli bychom mít až o čtyři ministry méně, tvrdí

Premiér Andrej Babiš by si uměl představit sloučení ministerstev průmyslu a obchodu,…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vydavatelství Mladá fronta uhradilo smyšlenou pohledávku a vyzvalo soud k neprodlenému odmítnutí insolvenčního návrhu
5 případů, kdy musíte odevzdat přehled a nečekáte to
Rozhovor s Ondřejem Chládkem o whisky TREBITSCH a založení investičního fondu SICAV
Daňové povinnosti předčasných důchodců
Kdo bude letos muset zaplatit solidární daň?
Auta
Další test ukázal, že auta na plyn jsou ekologičtější než…
Remote Tacho Download v rámci služby DAF Connect
Právě vychází časopis Auto motor a sport 2/2020. Prohlédněte si fotky, které se do něj nevešly
I ty, Subaru? Japonská značka chce po roce 2035 prodávat jen elektroauta
Tesla chystá hatchback, kterým zaútočí na Volkswagen ID.3. Navrhne ho v Číně
Hry pro příležitostné hráče