Sny katalánských separatistů investoři snadno promění v trosky

13. října 2017, 10:36 - dah
13. října 2017, 10:36

Lavírování kolem možné nezávislosti Katalánska výmluvně ilustruje, oč jednodušší je projevovat emoce a deklarovat odhodlání než řešit důsledky odtržení. Katalánci oscilují mezi vidinou vlastního silného průmyslu a obavami z tendencí firem rychle vyklidit pole. Separatisty signály od koncernů i od evropských úředníků zjevně znejistěly.

Prvního říjnového dne se 90 procent katalánských voličů v referendu vyslovilo pro odtržení regionu od Španělska. Separatisté (účast byla 42 procent) věří, že jim samostatná existence přinese větší prospěch z vlastní ekonomiky. Jak je totiž patrné z grafu Evropského statistického úřadu, je Katalánsko v hospodářském ohledu výrazně blíž eurozóně než mateřské zemi. Svým HDP bezmála 220 miliard eur (5,7 bilionu korun) toto autonomní společenství na severovýchodě Španělska svou ekonomikou předčí Portugalsko, Českou republiku nebo Rumunsko.

Otázka, jak by si potenciální samostatný katalánský stát vedl hospodářsky, je ovšem spjatá s jeho členstvím v Evropské unii. A to není vůbec jisté. Pokud Katalánsko dojde až k nezávislosti, nastane precedent. Jak poznamenává rakouský server Industriemagazin, zatím se totiž nestalo, že by se část území některého z členských států oddělila.

HDP na obyvatele Španělska, Katalánska, eurozóny a Německa

Katalánsko je ekonomicky blíž zemím eurozóny než mateřskému Španělsku. Zdroj: Statista

Evropská komise stejně jako vláda v Madridu označily referendum za nelegální. Úředníci z Bruselu předesílají, že odštěpení by znamenalo vystoupení z Evropské unie i z eurozóny. Zástupci separatistů si ale z těchto varování nic nedělají. „Pohrůžka vyhazovem z Evropské unie není věrohodná. Na to je Katalánsko díky cestovnímu ruchu a dalšímu průmyslu hospodářsky příliš silné,“ citoval deník Die Welt europoslance Ramona Tremosu.

Právě průmyslníci už ale dávají tušit, že by Katalánsko nemělo svou ekonomickou sílu brát jako hotovou věc. Volkswagen, který je prostřednictvím své dceřiné společnosti Seat největším zaměstnavatelem v oblasti, si už podle serveru Manager Magazin pohrává s myšlenkou na přesídlení do Madridu. Podobný krok musí separatistická vláda předpokládat i v případě Audi a dalších velkých společností a koncernů, které rovněž vyrábějí v Katalánsku a dosahují tam obratů v desítkách miliard korun.

Podle Spolkového svazu německého průmyslu polovina z 1600 německých firem působících ve Španělsku sídlí v Katalánsku. Velká část z nich se obává o své investice. Německý sněm obchodních a průmyslových komor (DIHK) se už podle Manager-Magazinu nechal slyšet, že politická nestabilita bezprostředně ohrožuje hospodářský vývoj ve Španělsku. Je zjevné, že přesídlení velkých investorů by sen části obyvatel autonomie o samostatném a ještě bohatším Katalánsku snadno proměnilo v noční můru.

O situaci v Katalánsku dále čtěte:

Nezávislost vyhlásím, ale až po jednání s Madridem, řekl Puigdemont

Katalánci oznámili oficiální výsledky referenda: 90 procent pro nezávislost

Komplikace pro katalánské poslance: ústavní soud jim pozastavil schůzi

Komentář: Vzkaz z Barcelony

Nezávislost není pro každého. Katalánsko může postihnout odchod firem

V Barceloně se po referendu demonstruje, Madrid hrozí koncem autonomie

FC Barcelona kvůli referendu hrála bez diváků. Bude si stěžovat

Katalánsko protestuje. V Barceloně se sešlo 300 tisíc lidí

Katalánci přišli o nejsilnější hlas. Vzali jim fotbal


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Přiznat daň z nemovitostí za rok 2018 musíte do 31. ledna
Vytápění bytu: Teplárny udrží ceny tepla v roce 2018 na uzdě
Jak si u půjčky zařídit odklad splátek
Na které dani si z vašeho platu vezme stát nejvíc?
Je dobré znát plat kolegů?
Auta
10 nejhorších aut roku 2017 podle Euro NCAP: Propadl Fiat,…
Konec světa? SUV Ferrari je už „hotová věc“. Představí se do roku 2022
Škoda Kamiq: Teoretický konkurent Dacie Duster se ukázal na prvních fotkách
Hyundai Veloster má stále o jedny dveře méně a nabídne až 275 koní
Nissan Xmotion ukazuje, jak budou vypadat příští SUV japonské značky
Technologie
Jak autor Litecoinu k milionům přišel aneb další možná manipulace v kryptosvětě
In Karta konečně v mobilu. České dráhy vylepšují aplikaci Můj vlak
Nové řadiče Thunderboltu. Umí DisplayPort 1.4 a periférie se dají připojit i k USB
Manipulace s Bitcoinem. Růst ze 150 na 1000 dolarů mohl způsobit jediný člověk
Panasonic ukázal první televizory OLED s podporou HDR10+
Hry pro příležitostné hráče