Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

Sám sobě regulátorem: autoprůmysl navrhuje emisní limity

20. září 2017, 06:22  -  frn
20. září 2017, 06:22

Dieter Zetsche je nejen šéfem automobilky Daimler, rovněž zastupuje autoprůmysl na evropské úrovni. Za evropský svaz autoprůmyslu ACEA představil vlastní cíle omezení emisí CO2. To se nelíbí německému ministerstvu životního prostředí.

Vlivný německý manažer Zetsche, jenž předsedá Evropské asociaci výrobců automobilů (ACEA), minulý týden na autosalónu ve Frankfurtu oznámil, že asociace má vlastní představu, jak by autoprůmysl měl v Evropě snižovat emise CO2.

Od roku 2021 do roku 2030 by to mělo být o 20 procent. „Je to výrazné snížení,“ řekl ve Frankfurtu. Aby cíl mohl být splněn, je k tomu potřeba podporovat elektromobilitu a odpovídající infrastrukturu pro nabíjení elektromobilů. V roce 2025 může případně dojít k revizi tohoto cíle.

Jeho návrh ostře odmítlo německé ministerstvo životního prostřední. Podle něj o omezení emisí nemůže rozhodovat samotný autoprůmysl, který je jedním z hlavních producentů skleníkových plynů. Za regulaci jsou odpovědní pouze politici. „Takové pokyny se dělají na politické úrovni,“ ostře reagoval na slova německého manažera mluvčí ministerstva. Evropská komise má příslušný návrh regulace předložit tento podzim.

Do roku 2021 musí výrobci aut podle současné úpravy snižovat emise oxidu uhličitého ve své produkci automobilů na 95 gramů CO2 na kilometr, jinak jim hrozí sankce, uvedla agentura DPA. V současné době právě Daimler, výrobce značky Mercedes-Benz, a BMW jsou značně nad touto hodnotou. Loni dosáhly hodnoty 120 gramů na kilometr. Splnění tohoto cíle navíc komplikuje fakt, že je stále menší zájem o dieselové motory, které mají produkci oxidu uhličitého nižší.


Neprodejné diesely? Čtěte více:

Němci už nekupují diesely, prodejci bojují o přežití


Dalším problémem automobilek je i velké zastoupení silných aut, které mají samozřejmě emise vyšší než malá městská auta.

Komplikace nastávají také v případě vytvoření fondu, jenž má řešit „udržitelnou mobilitu pro německá města“. Automobilky VW, BMW a Daimler se mají podílet na financování fondu s cílovou částkou jedné miliardy eur. Na jeho zřízení se domluvili zástupci německého autoprůmyslu s německou vládou na začátku srpna.

Výrobci automobilů mají dát do „dieselového“ fondu 250 milionů eur (6,5 miliardy korun) na základě svého tržního podílu v Německu. Podle německého ministerstva dopravy bude problém částky dosáhnout, uvedl německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Trojice výrobců VW, BMW, Daimler má v Německu podíl 53 procent, proto by měla do fondu dát 134 milionů eur (3,5 miliardy korun). Zbytek má připadnout na další výrobce a dovozce automobilů, kteří zatím tento požadavek ignorují, napsal deník. Laxní přístup automobilového průmyslu kritizují hlavně němečtí Zelení.

Rovněž kancléřka Angela Merkelová vyjádřila na veletrhu ve Frankfurtu přání, že se budou na fondu finančně podílet i zahraniční výrobci automobilů. Fond měla původně berlínská vláda dotovat půl miliardou eur, nakonec se po jednání s městy rozhodla, že to bude miliarda eur.

Politici nyní chtějí, aby se autoprůmysl také více finančně angažoval. „Prodali zákazníkům špinavá dieselová auta a nám znečištěný vzduch,“ postěžoval si předseda Zelených Cem Özdemir.

Dále čtěte:

Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory

Křižáci bojující proti dieselu. Nepohodlná organizace je financována nejen z Bruselu

V hlavní roli spalovací motor. Kampaň v Německu zasáhla hysterie



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nabídka ropy roste na rekordní úrovně
O kolik se od ledna zvýší důchody?
Jak poznat české padělané bankovky a koruny?
Jak moc je zdraví nebezpečný život on-line?
Jak je to s platbou zdravotního pojištění v penzi?
Auta
Za řídítky KTM 790 Duke: Skalpel, prosím
Peugeot veze do Paříže koncept nového kupé. Bude to nástupce slavné 504?
Srovnání: Audi e-tron je větší než I-Pace a EQC, ale má nižší dojezd a je pomalejší
Videodojmy: Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi EAT6
Čtyřdveřový Mercedes-AMG GT přichází také jako civilní 43 4Matic+. Pomalý vážně není
Technologie
Tržní podíly výrobců GPU za Q2 2018: Aktualizace, údaje pro Radeony byly chybné
12. Mezinárodní den proti DRM. Kampaň upozorňuje na negativní dopady ochran
Google může vzdáleně měnit konfiguraci Androidu. Omylem zapínal úsporný režim
Prodeje samostatných grafických karet v Q2 2018: všechno jinak, podíl Nvidie klesnul
Twitter nezatížený algoritmy? Služba chce nabídnout snadné přepínání mezi obsahem
Hry pro příležitostné hráče