Rudá dezinformační mašina stojí miliardy. Teď cílí na Francouze - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Rudá dezinformační mašina stojí miliardy. Teď cílí na Francouze

,
Rudá dezinformační mašina stojí miliardy. Teď cílí na Francouze
Zdroj: Profimedia.cz

Ruskou vládou financovaná média, rádio a agentura Sputnik a televize Russia Today (RT), každým rokem navyšují své rozpočty. Pro tento rok jen televize RT disponuje rozpočtem přes 320 milionů dolarů (8 miliard korun) a má začít své vysílání také ve francouzštině. Na přelomu dubna a května se ve Francii rozhodne o novém prezidentovi. Ruský prezident Putin má dávno svého favorita.

Televizní stanice Russia Today (RT) má 22 poboček po celém světě a přes tisícovku pracovníků. Vysílá v angličtině, španělštině, němčině, arabštině a letos má začít i ve francouzštině.

V roce 2005 měla rozpočet 30 milionů dolarů, pro tento rok má k dispozici více než desetinásobek. V přepočtu 320 milionů dolarů, což je 8 miliard korun, uvedla agentura Bloomberg.

Ani během ekonomické recese v Rusku Putinova vláda na dezinformační kampani nešetřila. Nyní se zaměřuje na Francii a prezidentské volby. Nezávislý centristický kandidát Emmanuel Macron začal v průzkumech pro první kolo dohánět Marine Le Penovou, a tak zasáhl Kreml. Macron je agentem Spojených států a podporován homosexuální lobby, šířil propagandu server Sputnik News.

Richarde Ferrand, hlavní tajemník Macronovy strany En Marche! hovoří o tom, že ruská strana každý den vysílá falešné zprávy (fake news) a pracuje na tom, aby Macrona u Francouzů znemožnila. Ruská média naopak straní republikánovi Françoisu Fillonovi. Ten hovoří o zlepšení vztahů s Moskvou a chce zrušit sankce. Také Marine Le Penová, která chce opustit eurozónu, má v Rusku sympatie. Macron je naopak vykreslován jako loutka globálních bank.


Le Penová má úvěr u Rusů. Čtěte:
Le Penová má Rusům vrátit čtvrt miliardy od První česko-ruské banky
Vůdkyně populistické francouzské Národní Fronty Marine Le Penová


S podzimními volbami v Německu zase Sputnik a RT dávají velký prostor protiimigračním stranám a kritizují kancléřku Angelu Merkelovou. Ta je pro Moskvu nepřijatelná tím, že prosazuje ekonomické sankce vůči Rusku.

Že se z dezinformací stává mocná zbraň v současném světě, ukazuje i případ Spojených států, kde se již měsíce hovoří o tom, jak ruští hackeři ovlivňovali volby tím, že se nabourali do počítačů Demokratické strany. Možné vazby na Rusko nyní stály místo bezpečnostního poradce Bílého domu Michaela Flynna.


Trump a Rusko. Čtěte:
Trumpovi lidé byli během kampaně v kontaktu s ruskými agenty, píše New York Times
Trump a Putin, vizuální interpretace paroduje vztah dvou prezidentů.


„Vidíme stát, který z dezinformací udělal zbraň, a vytvořil éru takzvané post-pravdy,“ varoval britský ministr obrany Michael Fallon. Podle něj se musí Západ bránit tomuto falšování reality.

Samotný ruský prezident Vladimir Putin tvrdí, že mise televize Russia Today spočívá v tom, aby narušila monopol anglosaského zpravodajství. Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov naopak chválí sputnik i RT, že proti falešným zprávám bojují. Ovlivňování voleb v Evropě odmítl.

Britský regulátor médií a telekomunikací Ofcom uvedl, že ruská televize RT od roku 2005 desetkrát porušila zpravodajské standardy, více než kdokoliv jiný. Nejvíce za poslední dva roky ohledně zpráv týkajících se NATO, Ukrajiny a Turecka.

K Rusku také čtěte:

Rusko provokuje. Vyslalo bombardéry nad západní Evropu

Stalin, Brežněv, Putin: podle současných Rusů ideální vůdci


Ohodnoťte tento článek
Diskuze