O přístavy v Hamburku už Česko nestojí

 Weikert 15. listopadu 2016, 06:00  -  Petr Weikert
15. listopadu 2016, 06:00

Česko chce vyměnit Saalehafen a Moldauhafen za „perspektivnější“ území blíže moři. Oba přístavy chátrají a ministerstvo dopravy do nich nijak výrazně investovat nehodlá.

Česká republika je připravena vzdát se dvou přístavních ploch v Hamburku, které má historicky od města pronajaté na základě Versailleské smlouvy. Týdeníku Euro to potvrdilo ministerstvo dopravy. Nájem vyprší v roce 2028 a do zanedbaných území už podle vyjádření úřadu do té doby nepůjdou žádné velké investice.

„Česká republika vede s Hamburkem jednání o výměně těchto území za jiná, logistiky výhodnější a perspektivnější,“ řekl Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy. Změna se bude týkat území Saalehafen a Moldauhafen, která na sebe navazují.

Nápad je výhodný oboustranně. Od moře jsou oba přístavy vzdáleny přibližně sto kilometrů a velké lodě se do nich nedostanou. Ač dříve ležely na okraji Hamburku, dnes území spadá do jeho rozvojové části. Město Hamburk jednalo s ministerstvem dopravy o výměně míst za jiná už před více než rokem, kdy uvažovalo, že v přístavech vznikne zázemí, pokud by Hamburk pořádal olympijské hry. Když z nápadu sešlo, zdálo se, že výměna neproběhne, jednání ale běží dál.

Autor: Martin Siebert, Euro

Obě území dlouhodobě chátrají a nejsou příliš využívána. Ministerstvo dopravy dokonce svého času doplácelo nájemcům, kteří je využívali. Dnes je má v pronájmu od státu firma WPS z Kolína, jíž je postoupil předchozí nájemce, společnost Eko Logistic.

Fakt, že stát přestává do těchto přístavů investovat, neznamená, že už tam peníze nepůjdou. Podle smlouvy je při předávání v roce 2028 bude muset vrátit v takovém stavu, v jakém je převzala. V přístavech tedy bude muset proběhnout přinejmenším sanace budov.

O nových místech, která by mohlo Česko získat, ještě není rozhodnuto. Jisté naopak je, že peníze ze státní kasy poputují do třetího českého území v Hamburku - Peutehafenu. Počítá se s 15 miliony, které půjdou na opravu poškozeného stání pro lodě a pláště budovy, do níž dlouhodobě zatéká. Milionem a půl má pomoct i státní dopravní fond.

Čtěte dále:

České moře: pravidla plavby pro dobré námořníky v malé lodi

Stamiliardový obchod: Austrálie prodala svůj největší přístav

Další v řadě: pracuje se na autonomních lodích


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víkend bude plný prázdnin: trošku volna a více času
Servisní prohlídka auta na zimu: Kolik stojí a na co se zaměřit
Dlouhá cesta do práce? I na dojíždění a stěhování existuje příspěvek
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Auta
Lotus Elise Cup 260 je další z řady britských specialit.…
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Technologie
Bixby 2.0: hlasový asistent Samsungu se rozšíří i do ostatních zařízení, půjde přes něj ovládat ledničku
Google Pixel 2 je v Česku, ale stojí pořádný balík
Logitech MX Master 2S: jak jednou myší ovládat tři počítače (vyzkoušeno)
Po instalaci Windows 10 Fall Creators Update někomu chybí aplikace. Co s tím?
Chrome 62 má častěji upozornit na nezabezpečené weby. Nějak to ale nefunguje
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít