Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Ministerstvo průmyslu poradí, jak podnikat na vnitřním trhu EU

Ministerstvo průmyslu a obchodu zve na cyklus regionálních seminářů Vnitřní trh EU z…

7 bodů, jak vybrat to správné MBA studium a nenaletět

Každý, koho zajímá celoživotní vzdělávání nebo jehož kariérní metou jsou manažerské…

Hledáte vysokou školu s jistotou uplatnění v oboru? Zaměřte se na studium cestovního ruchu!

Vystudovat vysokou školu se u nás stalo prakticky nutností, kdo nemá titul, na toho je…

Němečtí voliči stárnou. Politici ale cílí i na mladé

21. září 2017, 14:27 - čtk
21. září 2017, 14:27

O složení nového německého parlamentu bude moci v neděli rozhodovat zhruba 61,5 milionu oprávněných voličů. Polovina z nich je přitom podle německého Spolkového ústavu pro demografický výzkum (BiB) starší 52 let. O budoucnosti Německa tak bude rozhodovat nejstarší voličstvo v dějinách spolkové republiky. Ve vrcholící volební kampani ale politici necílí jen na starší voliče, snaží se získat i podporu mladých lidí.

Oslovovat Mladé jim pomáhají mimo jiné stranické mládežnické organizace. Nepostradatelným nástrojem se v tomto úsilí staly také sociální sítě. „Právě pro nás jako mladou generaci mají tyto volby zásadní význam, neboť se v nich rozhodne o směřování země v budoucích desetiletích,“ uvedli před časem ve společném prohlášení mládežnice organizace, které se hlásí k unii konzervativních stran (CDU/CSU), sociální demokracii (SPD), Zeleným a liberální FDP. S touto větou souhlasí i Florian Klawun, předseda Mladé unie (Junge Union, JU), mládežnické organizace CDU/CSU, která působí ve čtvrti Lichtenberg ve východní části Berlína.

„V poslední době je znát - nejen v politických organizacích, ale například i ve sportu či u dobrovolných hasičů - že chuť mladých se dobrovolně angažovat je neuvěřitelně silně na ústupu,“ řekl dvaadvacetiletý Klawun. Mladí lidé podle něj ztrácejí zájem o politiku, také u nich stejně jako u zbytku populace se projevuje tak často skloňované znechucení z politiky. Pokud chtějí projevit politickou angažovanost podepíšou mladí podle Klawuna nanejvýš nějakou on-line petici. „Pak se cítí dobře… Ničeho tím ale nedosáhnou,“ vysvětlil.

Jeho místní organizace JU ve čtvrti Lichtenberg, která má téměř dvě stě členů, z toho asi čtyři desítky aktivních, se snaží různými akcemi přitáhnout pozornost mladých lidí k politice. V aktuální předvolební kampani navíc členové JU pomáhali v Lichtenbergu také se získáváním hlasů mladých pro místního kandidáta CDU do parlamentu.


Přečtěte si o: Tajemství paní Merkelové


Ačkoli nejúčinnější je podle Klawuna metoda „ode dveří ke dveřím“, tedy obcházení bytů a domů a rozhovory s místními, nepostradatelnou jsou ve volební kampani - právě především v úsilí o hlasy mladých - sociální sítě. „Soustředíme se na facebook, i když je nám jasné, že lidé mladší osmnácti let často na facebooku už ani nejsou - mají snapchat, instagram a podobné,“ řekl předseda lichtenberské JU s tím, že ve volebním roce jsou lidé starší osmnácti s volebním právem přece jen prioritou. Při práci na facebooku využíváme takzvaný micro targeting, tedy zasílání obsahu určitým vybraným uživatelům facebooku, vysvětlil dále Klawun. Podaří se tak podle něj snáze předat informace k vybraným skupinám voličů.

Starost o hlasy mladých, mezi nimiž jsou letos i zhruba tři miliony prvovoličů nepřenechaly ale strany pouze svému dorostu. Například kancléřka Angela Merkelová i její hlavní soupeř, předseda sociální demokracie Martin Schulz, se nechali vyzpovídat youtubery.

Stále více politiků se nejmladší generaci snaží oslovit také na instagramu, sociální síti, kde je možné zveřejnit fotografii a krátký text. V jeho využívání zatím však žádnými přeborníky nejsou. Podle výzkumu společnosti Bitkom má účet na instagramu jen asi třetina poslanců Spolkového sněmu, zatímco twitter jich využívají dvě třetiny. Nejlépe na tom jsou poslanci v případě facebooku - účet na něm má téměř každý.


Koho volí v Porúří?

Rezavý pás Německa: extremisté získávají body v Porúří


Podle studií i aktuálního pohledu do berlínských ulic sice platí, že plakát strany nadále považují za důležitý prostředek, jak oslovit voliče, sociální sítě se ale už staly nepostradatelnou součástí předvolební kampaně. Politici je nicméně nevyužívají se stejným důrazem. Nejaktivnější jsou na nich podle studie agentury Bitkom z dosavadních parlamentních stran Zelení, nejméně sesterské konzervativní strany CDU/CSU. Křesťanští demokraté dopadli nejhůře také v porovnání nejúspěšnějších čelných kandidátů parlamentních stran na facebooku, který provedla agentura Territory Webguerillas. Nejlépe dopadla představitelka Levice Sahra Wagenknechtová, na posledním místě skončila Angela Merkelová.

Kancléřka přitom - na rozdíl od jiných světových politiků - nemá ani vlastní twitterový účet. „Twitter vyžaduje neustálou pozornost. Musela bych pořád sledovat, co se tam děje, a hlásit se pravidelně ke slovu,“ zdůvodnila své odmítnutí zaregistrovat se na této sociální síti.


Až příliš východní Alternativa pro Německo. Stranu prověřují tajné služby


Mladí lidé nicméně nestojí jen na straně voličů, ale i na straně druhé. Do Spolkového sněmu letos podle statistik kandiduje 348 učňů, žáků středních škol či univerzitních studentů.

Navzdory častým zprávám o znechucení mladých z politiky projevilo zájem o ni minulý pátek téměř 220 tisíc dětí a dospívajících mladších osmnácti let, kteří se v celém Německu zúčastnili voleb „na zkoušku“. Stejně jako ve volebních průzkumech u nich zvítězila vládní CDU/CSU před druhou sociální demokracií. Například Zelení ale získali 16,6 procenta hlasů, tedy dvakrát více, než kolik jim slibují aktuální průzkumy před nedělními volbami. Protiimigrační Alternativa pro Německo naopak oproti anketám dopadla u mladých hůře. Zelení se už nechali slyšet, že budou usilovat o snížení věkové hranice pro právo volit na 16 let.

Přečtěte si také:

Ilona Švihlíková: Pracující chudoba německé strany před volbami nepálí

Stíny německé ekonomiky

Němci zhoršují uprchlickou krizi. Vývozem zbraní a neplněním klimatických slibů



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Proč není čistá voda skutečně čistá?
Banky loni poskytly hypotéky za více než 220 miliard. Hypotéky již nezdražují
Daně 2019: kdy podat a kdy zaplatit?
Jaké přílohy je třeba dodat k daňovému přiznání k dani z nemovitosti?
Zvýšení stravného a cestovních náhrad za pohonné hmoty v roce 2019
Auta
Škoda Scala je o 70 tisíc dražší než Rapid. Jak si ale…
Mercedes-Benz v ČR opět jedničkou
Videodojmy: Ford Mustang Bullitt
Galerie: Podívejte se, jak v průběhu času rostly ledvinky na BMW řady 7
Nejvíce a nejméně prodávané značky na evropském trhu v roce 2018: VW je suverénní
Technologie
WD Black SN750: nové highendové NVMe moduly od Western Digital s chladičem EKWB
PCI Express 5.0 je skoro hotový, první hardware už letos. V PC si počkáme do roku 2020
Argument proti politické korektnosti (video s CZ titulky)
Místo zpráv jen prázdné obdélníky. Google se připravuje na „cenzuru“ v EU (aktualizováno)
Cnews FM: Windows 7 za rok čeká posmrtný život [podcast]
Hry pro příležitostné hráče