Námořní hedvábná stezka. Čína zdvojnásobila investice do zahraničních přístavů

16. července 2017, 17:40 - čtk
16. července 2017, 17:40

Čína s cílem rozšířit svou působnost jako námořní mocnost výrazně zvyšuje své investice do přístavů v zahraničí. Za poslední rok zdvojnásobila investice do přístavních projektů na více než 20 miliard dolarů (455 miliard korun) a snaží se prosadit plány na otevření nových námořních tras přes severní polární kruh, píše list Financial Times.

Studie londýnské investiční banky Grisons Peak ukázala, že čínské společnosti za rok do konce června 2017 oznámily plány na koupi nebo investice do devíti přístavů v zahraničí. Celková hodnota těchto projektů je 20,1 miliardy USD. Navíc čínské firmy vedou jednání o investicích do několika dalších přístavů, hodnota těchto případných investic ale není známá. Za rok do konce června 2016 čínské firmy podle FT investovaly do přístavních projektů zhruba 9,97 miliardy USD.

Čínské investice se soustředí hlavně na přístavy v oblasti kolem tří hlavních námořních tras, které propojují Asii s dalšími zeměmi a Peking je v červnu označil za důležité pro úspěch jeho snahy vytvořit novou Hedvábnou stezku pod názvem One Belt, One Road (jedno pásmo, jedna stezka).


Čínský růst (n)a dluh


Podle nově oznámených investic je vidět, jak je pro Čínu důležitá trasa, která vede do Indického oceánu a dále do Středozemního moře. Mezi novými projekty tak jsou projekty v Malajsii či Indonésii. Čína se také silně zajímá o námořní trasu do Evropy přes Arktický oceán. Tato trasa by případně mohla zkrátit cestu do Evropy o několik dní. Jedním z plánovaných projektů je nový přístav v ruském Archangelsku u Bílého moře a odtud výstavba železnice dále na Sibiř. Čínští investoři se zajímají také o přístavy v Litvě, Norsku či na Islandu.

Některé čínské investice však vyvolávají otázku, zda Peking pod záminkou prosazování obchodu spíše neprosazuje nezveřejněné strategické záměry, řekl FT ředitel Centra pro strategii a mezinárodní studie Jonathan Hillman. „Strategicky, vlastnictví přístavu otevírá dveře nekomerčním aktivitám, jako shromažďování vojenských sil a získávaní tajných informací,“ upozornil Hillman.

Přečtěte si také:

Princip jedné Číny a politika jedné Číny nejsou zdaleka totéž

Obchod za 266 miliard. Čínské konsorcium koupí pronajímatele skladů GLP

Přebytek zahraničního obchodu Číny vzrostl o více než třetinu


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
9 rizikových suvenýrů, které si raději z dovolené nevozte
10 ekologických „kazítek“, která prodražují provoz auta
Kvíz: Poznáte tato auta podle fotografie?
Češi si s GDPR neví rady, až 65 % e-shopů stále není připraveno
Hypoték se poskytuje méně. Proč?
Auta
Video: Podívejte se, jak se má správně řídit staré Porsche …
Na návštěvě Jaguar Land Rover Classic Centre v Essenu. Tak trochu jiný „showroom“
Obytný VW California slaví 100 000 exemplářů vyrobených v továrně v Hannoveru
Hamburk zavírá dvě ulice dieselům, lidé čekají chaos. Totální nesmysl, tvrdí odborník
Škoda Karoq má dalšího sourozence. Nový Volkswagen Tharu ale nemíří jen do Číny
Technologie
Technologie VDC-M: ztrátová komprese obrazu mezi GPU a displejem bude i v mobilech
Jak si může důchodce zvýšit příjmy?
Cnews FM: Kelly Family Link je v Česku, Zuckerberg byl v Evropském parlamentu [podcast]
Kvíz: Smartphony jsou si čím dál víc podobné. Dokážete je od sebe rozeznat?
Osmijádrové procesory Coffee Lake mají spotřebu 80 nebo 95 W, Intel prozradil TDP
Hry pro příležitostné hráče