Mýto? Čistě problém Babiše, říká ČSSD

 Weikert 02. září 2016, 06:00  -  Petr Weikert
02. září 2016, 06:00

Sociální demokraté začínají dávat ruce pryč od kauzy mýta, konkrétně sporného prodloužení smlouvy se společností Kapsch. Podle stranického experta na dopravu, poslance Jana Birkeho, je veškerá odpovědnost za podpis smlouvy na bedrech hnutí ANO a ministra dopravy Dana Ťoka, kterého ANO na post nominovalo. Smlouva podepsaná bez výběrového řízení zajišťuje Kapschi provoz mýta na další tři roky.

„Bude to také jejich odpovědnost, pokud budou vzneseny podněty k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a dojde v důsledku toho k pozastavení výběru mýta od příštího roku,“ říká Jan Birke v reakci na podpis smlouvy, který aktuálně proběhl

Jeho obavy jsou na místě. Konkurenti Kapsche už avizovali, že si budou na zadání zakázky za více než pět miliard korun stěžovat. „V současné době finalizujeme právní kroky, které nám umožňuje české i evropské právo,“ uvedl mluvčí firmy SkyToll Anton Bódis.

Stát jako argument pro výběr Kapsche bez otevřeného výběrového řízení uvedl, že je v časové tísni, což je velmi sporné, protože se do ní dostal sám svou nečinností. Druhý argument, tedy technologická jedinečnost řešení od Kapsche, je také přinejmenším sporná. Může se proto lehce stát, že antimonopolní úřad soutěž zruší, v tu chvíli nebude mít kdo v Česku mýto vybírat a kamiony budou po dálnicích jezdit zadarmo. Ministerstvo dopravy šlo opravdu do velkého rizika. Krizovou variantu pro případ nevýběru mýta nemá připravenu žádnou.

Přečtěte si, kdo riskoval kvůli mýtnému:

Komentář: Mýtné lapálie ministra Ťoka skončit nemusí

Snaha ČSSD se vyhnout před volbami odpovědnosti za případný miliardový průšvih, vypadá ale poměrně alibisticky. „Ministerstvo dopravy o všech krocích vládu informovalo, ta jeho postup schválila, odsouhlasila odůvodnění této veřejné zakázky a byla informována o konkrétní formě zadávacího řízení,“ říká mluvčí úřadu Tomáš Neřold. Jinými slovy řečeno, přihlížení premiéra Sobotky nečinnosti ministrů dopravy ohledně soutěže na mýtný systém mu už nikdo neodpáře.

Sociální demokraté vyčítají ústy svého dopravního experta ministru Ťokovi ještě jednu věc. Sleva, kterou Kapsch nyní státu poskytuje oproti předchozí smlouvě, je prý malá. Jde konkrétně o jeden a půl miliardy korun. „Nejlepším řešením by bylo otevřené výběrové řízení, které by státu zaručeně ušetřilo více, než těch dnes oslavovaných 28 procent,“ tvrdí Birke. Reálně se ale nedá o výběrovém řízení a lepší ceně spekulovat, protože by stát nestihl tendr vypsat do konce roku, kdy původní smlouva na výběr mýta doběhne. „Řešit teď, jestli by někdo provozoval od příštího roku mýto spolehlivě a ještě levněji, je čirá spekulace, to ukáže až otevřená soutěž a také výsledky nového provozovatele. Co se kvantifikovat dá, je to, že kdyby tehdejší vláda s Kapschem před deseti lety dohodla stejné podmínky, jaké jsme dojednali nyní, mohl stát ušetřit 5 miliard korun,“ říká Tomáš Neřold.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy.


Ťokova logika: Smlouva s Kapschem pomůže nové soutěži

Tržby Kapsche se zvýšily o třetinu, dostaly se nad 4 miliardy

OpenKapsch


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
Auta
Nejlepší ojetá auta do 100 000 Kč, která jsou levná na…
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik jsou dnes dostupnější
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Technologie
Xeony generace Ice Lake mají 38 jader a HBM2. Xeony Phi nahradí 44jádrová verze ISX-H
Na Chromeboocích poběží MS Office i World of Warcraft, ale…
8 smartphonů do 10 000 Kč: kompakt, phablet, odolňák i vlajková loď [Vánoce 2017]
Robot Atlas je zase mrštnější. Podívejte, jak udělá salto (video)
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít