zavřít

Ty to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Kamionová doprava, ilustrační foto
Kamionová doprava, ilustrační foto
Autor: Hynek Glos/Euro

Města proti kamionům. Ať stát zakáže kamiony na okreskách, žádají zástupci radnic

 Weikert 30. října 2019, 14:31  -  Petr Weikert
 Kamionová doprava, ilustrační foto
Kamionová doprava, ilustrační foto
Autor: Hynek Glos/Euro
30. října 2019, 14:31

Města a obce zahájily tažení proti kamionům. Zástupci radnic se obávají, že spolu s tím, jak se od začátku příštího roku rozšíří mýtné na 900 nových kilometrech silnic první třídy, začnou řidiči těžkých aut objíždět placené úseky po vedlejších silnicích vedoucích přes vesnice. Plány obcí, jak situaci změnit, zazněly na konferenci Doprava pořádané týdeníkem Euro.

„Víme, kudy vedou paralelní silnice, po nichž budou jezdit kamiony zdarma. Bude to znamenat pro stát i výpadek příjmů z mýta,“ řekla výkonná ředitelka Svazu měst a obcí Radka Vladyková. Sama má zkušenosti z pozice někdejší starostky města Jesenice. Těžká auta tudy v noci objíždějí placený úsek na Pražském okruhu.

Zástupci svazu se proto sešli s ministerstvem dopravy a navrhují, aby v Česku platil plošný zákaz jízdy kamionů na silnicích druhých a třetích tříd. Podobné opatření už platí na Slovensku nebo v Rakousku. Pokud by k němu stát nepřistoupil, starostové by zvažovali osazování zákazových značek

Ředitel společnosti CzechToll, která v Česku bude od prvního ledna provozovat satelitní výběr mýtného, Matej Okáli, řekl, že systém je k možnosti zákazu připraven. „Za tři měsíce jsme na Slovensku zvládli zpoplatnit patnáct tisíc kilometrů silnic. Nemusí se nikde nic složitého stavět, jde v podstatě o změnu softwaru,“ prohlásil. Mýto má být podle něj strategickým nástrojem státu, jímž sleduje a dokáže eliminovat tranzitní dopravu. „Když jsme analyzovali data na Slovensku, přišli jsme na to, že jedna silnice třetí třídy u Pezinku patří mezi nejzatíženější v zemi. To všechny překvapilo,“ popisuje.

Podívejte se na rozhovor s šéfem CzechToll Matějem Okálim:

Ministerstvo dopravy nejprve slíbilo, že mýto zůstane na nových úsecích „jedniček“ vypnuté, po změně ve vedení úřadu ale názor změnilo. Přece jen devět set nových kilometrů bylo jedním z klíčových bodů tendru za 10,75 miliardy korun a právě díky tomu zvítězila satelitní technologie. Nezpoplatněné úseky silnic prvních tříd chce tedy ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) sledovat půl roku. Pokud se prokáže, že je dopravci využívají k objíždění zpoplatněných míst, úřad na ně rozšíří mýto. „Pokud to bude mít dopad na životy občanů, po šesti měsících bych provedl změnu vyhlášky a rozšířil zpoplatnění i na tyto dosud nezpoplatněné úseky,“ uvedl Kremlík.

Velký bratr

Obce také žádají, aby dopravci dostali povinnost nevypínat monitorovací palubní jednotky po celou dobu jízdy po území Česka, což by ukázalo, zda se zpoplatněným úsekům nevyhýbají. Podle Kremlíka je to možné, obdobná forma sledování jízd se používá na Slovensku. Potíž je ale v tom, že by se v Česku musel změnit zákon, což je běh přibližně na dva roky.
Sami přepravci si nicméně stěžují na to, že je stát omezuje a zároveň jim nedává alternativy. Podle tajemníka sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře plynulosti dopravy v Česku brání třeba nedostatek odpočívadel pro kamiony. Chybí jich přibližně 1500.


Komentář: Ještě nedávno stát sliboval, že mýtné brány nebudou měřit rychlost. Teď změnil názor


Podobná situace je i v ostatních státech Evropy, kde by ke stávajícím 300 tisícům odpočívek mělo přibýt ještě sto tisíc, aby byl stav uspokojující. „Proto považujeme za špatný krok debaty o rozšíření nedělního zákazu jízdy kamionů. Pokud začne platit, kamiony prostě hromadně pojedou v dalších časech, což plynulosti dopravy nepomůže,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Řešením situace je postupovat alespoň základními kroky, jako je efektivní řešení uzavírek nebo odklízení autonehod. „Zvýšit průjezdnost dálnic je těžké. Začít se musí už v aglomeracích, kde se dají řešit chytře nastavení křižovatek a dopravy celkově. Na dálnicích pak pomohu bezpečnostní oznámení,“ řekl Jan Čáka, expert pro smart kamery a inteligentní dopravu společnosti Bosch.

Podívejte se na rozhovor s Janem Trojákem, ředitelem projektového financování ČSOB:

Kdo vybere mýto

Všechny plány na regulaci pomocí mýta mohou jít ale k ledu, pokud bude muset stát znovu řešit mýtný tendr. Ten stávající, který vyhrálo konsorcium CzechToll a SkyToll ze stáje Petra Kellnera, podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže neplatí. Státu dal rok na to, aby problémy se soutěží odstranil, a po tu dobu může mýto vybírat vítěz. „My máme uzavřenu platnou smlouvu a jsme pod sankcemi. Od prvního ledna bude systém spuštěn, a co bude za rok, neumím predikovat,“ řekl Matej Okáli. Do věci může ještě promluvit předseda ÚOHS Petr Rafaj, který řeší odvolání konsorcia, a také Nejvyšší správní soud.

Do nového mýtného systému se zaregistrovalo 122 tisíc vozidel. Přibližně jde 27 procent z celkového počtu vozů, které registraci potřebují. Nejistotu vyvolávají právní spory kolem mýta. Většina z registrovaných jsou velké dopravní firmy, malí dopravci vyčkávají.

Dále čtěte:

ANO to zvládlo, Kapsch se znovu dere k zakázce

Stát neumí regulovat. Možná ani nechce

Elektronické dálniční známky zvýší výnosy o 220 milionů korun, vyplývá z návrhu zákona

Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch

Ministr Ťok obvinil Kapsch ze lži a trestného činu

Ministerstvo dopravy a antimonopolní úřad podaly kasační stížnost v kauze mýta


Čtěte také

Události  Tým Avastu a ČVÚT

Úder odvrácené straně. Češi pomohli hacknout hackery

Česko má šanci stát se lídrem v kybernetické bezpečnosti, připsalo si první velký zářez.…

před 3 hodinami

Události  Uzavřená stanice, ilustrační foto

USA, Francie a Rusko plánují evakuaci svých občanů z koronavirem sužovaného Wu-chanu

Spojené státy, Francie a Rusko plánují evakuaci svých občanů z čínského města Wu-chan,…

25. ledna 2020

Události  Hackathon k dálničním známkám, ilustrační foto

Hackathon k dálničním známkám: práce na systému jdou podle plánu

Práce na novém IT systému k elektronickým dálničním známkám, kterých se v rámci veřejného…

25. ledna 2020

Emisní povolenky, ilustrační foto

Výnosné povolenky. Obrat obchodů loni stoupl na rekord

Obrat obchodů s emisními povolenkami v loňském roce celosvětově vzrostl o 34 procent na…

25. ledna 2020

 Marian Jurečka

Výborného vystřídal v čele lidovců Jurečka, chce odstranit poraženectví

Opoziční KDU-ČSL povede poslanec a bývalý ministr zemědělství Marian Jurečka. Delegáti…

25. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zvýšení minimální mzdy daňovým pohledem
Jak vypočítat daň z nemovitých věcí v daňovém přiznání?
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Auta
Škoda potvrdila Octavii RS s hybridním pohonem. Odhalí ji…
VW Arteon Shooting Brake míří i k českým zákazníkům. Dorazí na podzim spolu s faceliftem
Elektrický a pro každodenní ježdění. Bugatti plánuje svůj druhý sériový model
Škoda Kodiaq vozí záchranáře nejen u nás, ale i v Británii
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Hry pro příležitostné hráče