Loučení s legendou. Letouny Albatros v armádě končí

Ondřej Stratilík 29. září 2016, 09:46  -  Ondřej Stratilík
29. září 2016, 09:46

Podzvukové stroje L-39 Albatros sloužily českým letcům téměř 50 let. Generální štáb do nich však už nechce investovat, a tak je raději nadobro odstaví. K výcviku pilotů prý budou stačit pouze bitevníky L-159 Alca.

„S postupným ukončením provozu všech letounů L-39 počítáme do roku 2020,“ potvrzuje pro Euro.cz Jan Šulc, mluvčí generálního štábu. Albatrosy budou vojáci uzemňovat postupně podle toho, jak bude dobíhat jejich životnost. Proces už začal, z devíti strojů L-39 jich dnes létají pouze čtyři.

Na čáslavském letišti je nahradí tři nové dvoumístné stroje L-159 Alca, které pro armádu za 529 milionů včetně DPH sestaví technici v Aeru Vodochody. K tréninku tak bude mít letectvo nově 24 letounů L-159 (16 jednomístných, 8 s dvojím řízením).

„To bude pro výcvik pilotů dostatečná kapacita. Sjednocením na platformu L-159 urychlíme postup pilotů na nadzvukové JAS-39 Gripen a usnadníme logistiku,“ vypočítává Šulc další důvody, proč už letectvo albatrosy nechce.


Podívejte se na nový letoun, jenž vychází z původního Albatrosu:

Ukázkový letoun L-39CW se představil v Aeru Vodochody


Je to přitom jen několik dnů, co ministerstvo obrany podepsalo kontrakt s Aerem Vodochody za 2,03 miliardy včetně DPH na opravy a údržby svých letek L-39 a L-159. Většinu z balíku spolknou alky, albatrosů se týká především jen běžná provozní údržba.

Budoucí čeští stíhači však o zážitek z legendy nepřijdou, dalších sedm proudových strojů L-39 Albatros zůstává u Centra leteckého výcviku v Pardubicích (CLV), kde se připravují studenti Univerzity obrany. Státní podnik LOM Praha, který CLV provozuje, už dřív potvrdil, že pardubické albatrosy nechá v Aeru Vodochody zmodernizovat podle nejnovější varianty L-39 NG.

L-39 Albatros
Českoslovenští inženýři projektovali letoun L-39 od začátku 60. let jako nástupce velmi úspěšného stroje L-29 Delfín. Na svůj první let se albatros vydal 4. listopadu 1968, vojenští piloti se s ním učili létat od roku 1971, první várku si Československá lidová armáda převzala 28. března 1972.
Od roku 2001 měly stroje L-39 Albatros v Česku tři nehody. V srpnu 2001 se jeden zřítil u Pelhřimova, pilot zahynul. V červenci 2010 spadl další, oba piloti se katapultovali. A v prosinci téhož roku havaroval třetí, oba piloti se zachránili.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
Auta
Další věc, která zamotá pražským taxikářům hlavu: Uber…
Škoda spustí výrobu elektromobilů v roce 2020, plug-in hybridů o rok dřív
Tajemný prototyp z českých silnic přišel o maskování. Jedná se o nové Lynk&Co 02
Elektrický tahač Tesla Semi má po premiéře. Někteří ho ale za žádný zázrak nepovažují
První upoutávky na Mercedes-Benz CLS ukazují předek a digitální interiér
Technologie
Operátoři slibují „datování bez počítání“. Je to prachsprostá lež [komentář]
Tip: Firefox vám poradí, čím nahradit nefungující doplňky. Jak na to?
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Google Maps budou přehlednější. Navíc se přizpůsobí chodcům i řidičům
Xeony generace Ice Lake mají 38 jader a HBM2. Xeony Phi nahradí 44jádrová verze ISX-H
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít