Kraje za miliardy od státu zlepší dopravu či zaměstnanost - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Kraje za miliardy od státu zlepší dopravu či zaměstnanost

, čtk,
Kraje za miliardy od státu zlepší dopravu či zaměstnanost
Zdroj: Tomáš Novák, Euro

Moravskoslezský, Ústecký a Karlovarský kraj chtějí využít 42 miliard korun od státu na zlepšení dopravy a zaměstnanosti nebo odstranění látek ohrožujících životní prostředí. Vláda schválila akční plán, který počítá s rozdělením peněz krajům postupně do roku 2019 na hospodářskou restrukturalizaci. Tyto regiony dlouhodobě trpí vysokou nezaměstnaností i starými ekologickými zátěžemi po zaniklých podnicích.

Z celkové částky dostanou kraje 6,1 miliardy letos, 11,4 miliardy příští rok a přes 25 miliard v roce 2019. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) již dříve uvedl, že propast mezi těmito kraji a zbytkem republiky se zvětšuje. Uvedené kraje byly zasaženy útlumem těžby uhlí, což mělo dopad na jejich konkurenceschopnost, životní prostředí i sociální situaci.

V Ústeckém kraji by peníze mohly být použity na opravy silnic, úpravu východního nádraží v Děčíně, likvidaci ekologických zátěží či budování vysokorychlostní železnice. „Je tu i otázka těžby lithia, která by nám do budoucna mohla pomoci,“ myslí si hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM).


Přečtěte si o skutečném snu Andreje Babiše:

O čem opravdu sní Babiš? Stejně jako Zeman o tom, že většina Čechů jsou hlupáci

Babišovy sny


Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jiří Navrátil (KDU-ČSL) považuje za důležité především to, aby z regionu neodcházeli mladí a vzdělaní lidé. „Chceme, aby se jim zabezpečila práce v rámci tohoto kraje v nových technologiích či robotizaci,“ uvedl. Kraj se tak bude snažit i investičními pobídkami přilákat do regionu firmy s tímto zaměřením.

„Perfektní je také, že máme do kraje dotáhnutou dálnici, ale teď je třeba zainvestovat také do silnic druhých a třetích tříd, protože ne všechny zóny leží u dálnice,“ řekl Navrátil. Peníze by podle něj měly směřovat i na nové technologie ve školství a image regionu.

V Karlovarském kraji by peníze měly podle hejtmanky Jany Vildumetzové (ANO) zamířit hlavně na dostavbu dálnice D6. „Musíme také řešit silnici I/13 mezi Karlovými Vary a Chomutovem, která je velmi zatížená,“ řekla.

Jako priority zmínila i lázeňství a školství. Kraj chce například získat peníze na investice spojené s otevřením pobočky Karlovy univerzity v oboru fyzioterapie. „Musíme také vyvinout aktivitu, abychom v budoucnosti právě v oblasti vědy a výzkumu tady měli více institucí. Potřebujeme tady větší přidanou hodnotu, aby se měsíční průměrná mzda v kraji zvyšovala a nebyla oproti celorepublikovému průměru o 3500 korun nižší,“ doplnila.

Podle premiéra jde o první komplexní restrukturalizaci tak rozsáhlého území. Podle ministra průmyslu a obchodu Jiřího Havlíčka (ČSSD) je důležité, aby se plán věnoval podpoře podnikání v těchto regionech. „Plánujeme také rozjet program regenerace brownfieldů, tedy starých průmyslových areálů, které nejsou využívané,“ uvedl.

Podporu restrukturalizace krajů ocenil vládní zmocněnec pro Moravskoslezský, Ústecký a Karlovarský kraj Jiří Cienciala, podle kterého přispěje ke zvýšení životní úrovně i konkurenceschopnosti těchto tří krajů.

Související články:

Vláda zavádí vízový program pro investory mimo unii. Hospodářské komoře se nelíbí

Proč Češi přestali reagovat na skandály? Přečtěte si komentář


Ohodnoťte tento článek
Diskuze